Hva tror dere? *lån*

forvirretmor

Gift med forumet
Hvis man har ca 360 000,- i inntekt med bidrag og det hele, 300 000 i  egenkapital,vil man da kunne få et lån på 1,7 mill ? Lånet kan også stå i opp til 40 år hvis det har betydning....

Vil det da si at du tar opp lån på 1,4 mill?
Da tror jeg du får det:)

usikker. spørs jo helt på banken det vi hadde over 500.000 i inntekt og fikk max 1,4

smash skrev:
Vil det da si at du tar opp lån på 1,4 mill?
Da tror jeg du får det:)

Ja,det vil det si:)

*Frk.Mamma skrev:
usikker. spørs jo helt på banken det vi hadde over 500.000 i inntekt og fikk max 1,4

Forstår,det som gjør det litt mulig for min del er at jeg har minimalt med utgifter og siden det kan taes på såpass lang tid vil jeg få et lån som er lett å betjene selv om inntekten min skulle gå ned av en eller annen grunn.

Er så usikker...

Nei, det tror jeg egentlig ikke..

Generell huske/tommelfingrer-regel når det er snakk om å søke lån er at man får 2.5-3 ganger inntekten i lån.
Egenkapitalen er dessverre ikke medvirkende, da denne ikke sier noe om betjeningsevnen din. (Venninnen min tjener 400 K i året, og har nesten 1 mill i egenkapital.. Hun fikk lån på 1.1..)

I tilegg regner de ikke stønader og slikt med i lønnen, kun det som er faktisk lønn fra arbeidsgiver. Og hvis du skal ha lånet over 40 år så vil du ikkke få mer i lån, heller mindre da sikkerheten i lånet synker..

Du kan jo ta kontakt med finansieringstilsynet om du ønsker noen objektive svar! :)

Cinnamon* skrev:
Nei, det tror jeg egentlig ikke..

Generell huske/tommelfingrer-regel når det er snakk om å søke lån er at man får 2.5-3 ganger inntekten i lån.
Egenkapitalen er dessverre ikke medvirkende, da denne ikke sier noe om betjeningsevnen din. (Venninnen min tjener 400 K i året, og har nesten 1 mill i egenkapital.. Hun fikk lån på 1.1..)

I tilegg regner de ikke stønader og slikt med i lønnen, kun det som er faktisk lønn fra arbeidsgiver. Og hvis du skal ha lånet over 40 år så vil du ikkke få mer i lån, heller mindre da sikkerheten i lånet synker..

Du kan jo ta kontakt med finansieringstilsynet om du ønsker noen objektive svar! :)

Takk for svar:)

Jeg tror vel egentlig ikke det, men kan jo håpe:)
JEg og sambo har 600 000 tilsammen i inntekt og hadde 100 000 i egenkapital...i måtte ha realkausjonist for å få 1,8 i lån(altså 1,9 kjøpspris). Vi kunne vel få rundt 1,6 i lån uten kausjonist

Er vel kun vanlig inntekt som tas med i beregningen og egenkapitalen har ikke så mye å si på dette. Vil regne med at du kan få rundt 900 000- 1 100 000 i lån, men jeg vet ikke altså, bare hva jeg tror:)

Lykke til!!

Det har blitt vanskeligere å få lån etter finanskrisen ser jeg.... Da vi søkte om lån i 2008 fikk min samboer med ca 500 000 kr i inntekt et lån på 1,9 mill. Uten meg og uten kausjonist pga vi søkte om 350 000 i startlån hos kommunen som er "vår" egenkapital i fht. banken.

Kjedelig for dem som ikke får "nok" lån selvom de hadde klart å betjene det... !

Medulla spinalis skrev:
Det har blitt vanskeligere å få lån etter finanskrisen ser jeg.... Da vi søkte om lån i 2008 fikk min samboer med ca 500 000 kr i inntekt et lån på 1,9 mill. Uten meg og uten kausjonist pga vi søkte om 350 000 i startlån hos kommunen som er "vår" egenkapital i fht. banken.

Kjedelig for dem som ikke får "nok" lån selvom de hadde klart å betjene det... !

Kjedelig å kaste penger ut av vinduet hele livet :(

Jeg har ca. 300 000 kr i året lønn...jeg fikk ALENE lån på 1.2 mill...så det spørs jo veldig på bank til bank....ingen egenkapital :)

Pontus skrev:
Jeg har ca. 300 000 kr i året lønn...jeg fikk ALENE lån på 1.2 mill...så det spørs jo veldig på bank til bank....ingen egenkapital :)

Det var jo oppløftende å høre:)

reis til forskjellige banker og hør og vis det er din første bolig så har jo de fleste bankene sånn første bolig lån som er ganske gunstige..
jeg og sambo har inntekt på ca 600 000 vi fikk lån på 1,8

og svigerinnen min er alene og ho har nettopp kjøpt seg leilighet og jeg tror ikke att ho har likt høy inntekt så det du har
Prøv :)

Det tror jeg er veldig opp til hver enkelt bank.
Når jeg og sambo tok opp lån lå vi på  ca 550 000 til sammen i lønn, og i min bank(sparebank 1) kunne vi max få 1,5 mill i lån mens i sambo sin bank(dnb nor) sin bank kunne vi få over 2 mill.
Dette er to år siden.

Jeg tror det kanskje går! Hør i forskjellige banker. 
Jeg fikk mitt første lån på 1.1mill med 100.000 i egenkapital, inntekt på ca 400.000,-. Og da hadde jeg i tillegg studielån på 300.000 og fikk over 700.000 i fellesgjeld. Hadde ellers ingen utgifter og hadde GOD råd!
Tror banken også ser på fremtidig inntektsevne, dvs om du kommer til å øke inntekten framover (feks hvis du har god utdannelse). 

Nå har vi sammen en inntekt på ca 1 200 000, EK 400.000, studielån på 450.000, billån , hyttelån og masse andre utgifter. Og har fått lånetilsagn på over 4 mill..

Jordbæris skrev:
Jeg tror det kanskje går! Hør i forskjellige banker. 
Jeg fikk mitt første lån på 1.1mill med 100.000 i egenkapital, inntekt på ca 400.000,-. Og da hadde jeg i tillegg studielån på 300.000 og fikk over 700.000 i fellesgjeld. Hadde ellers ingen utgifter og hadde GOD råd!
Tror banken også ser på fremtidig inntektsevne, dvs om du kommer til å øke inntekten framover (feks hvis du har god utdannelse). 

Nå har vi sammen en inntekt på ca 1 200 000, EK 400.000, studielån på 450.000, billån , hyttelån og masse andre utgifter. Og har fått lånetilsagn på over 4 mill..

Dette er oppløftende å lese:)

Ja, det vil jeg tro.
Jeg og samboeren min fikk lån nå, og BEGGE er studenter og eneste inntekta vår er stipend/lån :)

Totalt er det 250.000 kr i året i inntekt(+ 30.000 kr mer når babyen kommer, + barnetrygd).. Det er all inntekta vår nå i 2 år framover før samboeren er ute i jobb, og jeg vil da fortsatt studere.

140.000 kr i egenkapital.

Fikk lån til leilighet på totalpris 1.37 mill, men kjøpsprisen er 1.01 mill da resten er fellesgjeld.. Pga egenkapitalen osv. så er vel selve lånet vi tar opp 870.000 kr..

Jeg vil tro du får lån.

Den gyldne regel er maksimalt tre ganger inntekt. 360 000 ganger 3 er 1 080 000. Så jeg tror ikke du får det. Jeg tror også du vil slite heftig med å nedbetale det når renten er doblet...

Fru Riskorn skrev:
Den gyldne regel er maksimalt tre ganger inntekt. 360 000 ganger 3 er 1 080 000. Så jeg tror ikke du får det. Jeg tror også du vil slite heftig med å nedbetale det når renten er doblet...

Jeg kjenner til den gyldne regelen forøvrig...

Det som er greia da,det er at uansett så må jeg betale nærmere 10 000 i husleie hvis vi flytter,det er ikke mulig å finne noe billigere,og da kan jeg like så godt betale på mitt eget som å kaste penger ut av vinduet. Det er ikke noe billigere å leie...
Også har det fordeler når det kommer til skatt.

Back
Topp