Hva trengs av baby utstyr egentlig??

NinaBeate88

*jente nov-12* *venter en liten i des-14*
hmm.. ja sitter her å lager liste over ting som må kjøpes inn.. så ble jeg helt tom.. er førstegangs og jeg aner jo egentlig ikke hva en trenger av nødvending utstyr?!

noen?

Stellebord (i alle fall en stellematte), badebalje, bleiebøtte, bodyer og strømpebukser, varm dress, luer... Kommer sikkert på noe mer etter hvert :-)

Det finnes mange lister der ute på hva man trenger i hus til babyen kommer.Ta en titt på noen av dem og se hva du tenker du kan ha brukt for. :-) Klær kjøper man alltid for mye av, og så får man gjerne mye klær i gaver. De vokser så fort ut av de små plaggene at man ikke trenger så mye i hver str.

Her er en liste du kan ta utgangspunkt i:
http://mammanett.no/utstyrsguide/innkjoepsliste_til_baby

Seng (+sengenkant, sengetøy,himmel)
Vogn + stelleveske, regntrekk
Stellebord/matte til å ha på en benk,vaskemaskin osv
Badebalje
Anbefaler sete til å ha i badebaljen, da blir badingen mye tryggere (syns jeg;))
Klær; Bodyer, strømpebukser ,sokker ,myke sett , huer , votter ,ulldress, flissett, Jakke,

Vinterpose til vognen
Saueskinn med kort hår (veldig greit å ha i sengen og)

D-dråper (babyen skal ha dette eller tran de første årene.. D-dråper er lettest å gi, minst å drikke og setter ikke flekker på klærne om babyen gulper)

Zinksalve,
saltvannsdråper,
pyriseptvann til navlestumpen som skal av, snørrsuger (veldig greit på forkjølet babyer, evt bare litt tett i nesen etter fødsel,
stikkpiller 0-3 mnd.. Babyer skal ikke ha feber, men utrolig greit å ha i verste tilfelle, 
Bleie, mesoft kompressor som man har vann og olje på for vask,
Babyolje til badet.. Trenger ikke såper, shampooer osv, 
Kjøpe parfymefritt vaskepulver og skyllemiddel

Et lurt tips er å ha en spilledås i sengen som man bruker når babyen skal legges for kvelden, da vil den etterhvert forbinde lyden med soving.. 

Gaskluter, veldig greit til gulping 

Ammeinnlegg (libero sine er veldig gode og henger seg ikke fast i puppen)
Ammebh, veldig greit med en tynn bomullstype fra cubus f.eks til de første dagene.. 
Spiler = tette melkekanaler.. 

Men det viktigste av alt; Ikke stress med utstyr, butikkene er åpen etter fødsel og! :) 

På babyshop har de en fin oversiktsliste som kan printes ut og krysses av etter hvert som man handler! Har til og med en liten liste til pappaen. Husker ikke helt hva som står der, men hvertfall fødselsgave til mor ;)

Jeg sitter her og lurer på akkurat det samme faktisk, bra det er folk som har gjort dette før og kan hjelpe  

takker for alle svar :) dere er til STOR hjelp og er veldig glad eg har dekkan her inne:)

da har lista blitt litt lengre og jeg litt klokere på hav som trengs

NinaBeate88 skrev:
takker for alle svar :) dere er til STOR hjelp og er veldig glad eg har dekkan her inne:)

da har lista blitt litt lengre og jeg litt klokere på hav som trengs

Lista mi ble lengre i går takket være denne tråden også, og jeg logget rett inn på nettbanken for å opprette en "babykonto", for her er det bare å begynne å spare hvis vi skal få råd til alt vi trenger!!  Kommer til å kjøpe endel brukt på Finn da 

En erfaring jeg gjorde meg sist vi fikk baby var at man trenger mye mindre enn man tror. Så det er økonomisk å vente med å handle inn ting etterhvert som man ser at man faktisk behøver det. Foruten det helt åpenbare, så klart. =)

nøstebarn nattas i ull, som ikke skal vaskes for mye, bare luftes ( med mindre ungen har mye løs avf som renner ut av bleien) de er geniale og de har også mange gode klar for barn, noe dyrt, men vel verdt det! er nattasen forstor kan du kjøpe en underbukse til å ha utpå, det er det ingen som ser! og vel verdt det. Ull er best

Ull er best på barn uten eksem! :) =) hehe.. 

Babyer kan og ha eksem/veldig tørr hud, og da er ull fyfy. .Spesielt på atopisk eksem! :) (Som er den mest vanlige barneeksemen! :)

Back
Topp