Hva trenger vi??

ozon

Gift med forumet
Hva trenger vi egentlig til babyen? Av barnevogn, stellekommode og alle småtingene, hvor mange skift på sengen bør vi ha, hvilke såper babyen skal ha..o.l..

Noen som har en god liste på dette... Vi er veldig uerfarne førstegangs.... Håper noen kan hjelpe oss..

Ikke kjøp for mye av klærne i de minste størrelsene. Vokser ganske fort ut av de.
Du trenger egentlig ikke flere enn 2 skift til senga, men det er lurt å legge et dobbelt håndkle eller klut under hodet hvis barnet gulper. Da slipper du å skifte på hele senga. Jeg har også et ekstra håndkle under lakenet der barnet ligger med rompa hvis det skulle bli litt vått.
Av såper ol. er det jo advart å bruke natusan, så da ville jeg valgt babyline. Vi bruker bare litt olje i vannet, og litt shampo 1 gang i uka. Vi pleier ikke å bruke noe annet til Adrian. Har kun en salve liggende hvis han skulle bli sår, men har ikke trengt den enda.

Har en bok liggende hvor det står hva man trenger, det er mest vanlig å kjøpe klær i str 60 og 62.

Dette er hva du trenger i barnets første uker:

*6 stk body
*4 sparkebukser med føtter
*2 bomullsjakker
*3 par sokker
*2 babytepper
*2 bomullsluer
*1 utejakke med bukse eller hel dress
*1 lue for vinterbruk
*1 skinnpose el.
*1 dyne for seng/kurv
*2 laken og dynetrekk
*4 små og 4 store håndklær
*8-10 stoffbleier til hodeunderlag etc.
*Bleier (newborn el mini)

Jeg ville også kjøpt lammeskinn. Veldig greit å bruke i seng og i vognen.
Tips: kjøper du lammeskinn så ligg på det i en uke, sånn når babyen din skal ligge på det kjenner hun lukten av deg[;)]

hvor får jeg tak i lammeskinn???

har spurt flere steder jeg, men ingen som har.....hadde nesten gitt opp[:-]

Jeg kjøpte mitt på Brio lekebutikk, men det skal jo finnes lammeskinn der de seller babyutstyr.

Jeg priser meg lykkelig for at jeg kjøpte tisselaken. Har vært utrolig kjekt på både gulp og andre ting. Ellers kjøpte vi bæresele og det var noe vi brukte flittig. Så greit å ha når man skal på senteret en tur og ikke vil ha med hele vogna. Småtten må bli litt stor først, men tror vi brukte den fra ca 2 mnd.

OBS: Du skal være veldig forsiktig med å bruke tisselaken på små babyer før de kan holde nakken. Grunnen er at hvis de klarer å komme seg over på magen, så er det økt risiko for krybbedød fordi tisselakene er helt tette, og umulig å puste igjennom. Det sa i hvert fall jordmor til meg[:)]

uff da....så bra du sa ifra Hanne 79[;)]

Vi har investert i nattpose, så kommer ikke tulla seg rundt på magen, og hun roer seg også mye raskere når vi har lagt henne.

hva er natt pose??
mulig jeg er heeeelt på jordet som ikke vet det, men må bare spørre....

En nattpose er rett og slett en pose med hull til armer og hode som man setter fast med en stroppe som går under sengen, på den måten klarer ikke barnet å snu seg eller reise seg opp. Det høres litt fælt ut men det har gjort leggetiden mye lettere og kortere for oss, siden hun roer seg fortere. Nå bryr hun seg ikke om den i det hele tatt, ligger bare å pludrer en stund til hun sovner. i motsetning til hyl og skrik før.

da ble jeg litt klokere[;)][:D] tusen takk for svar....
når burde man begynne og bruke det da?

Den kan du bruke fra barnet begynner å snu på seg, men du kan sikkert bruke den før også. Vi kjøpte den når Johanne begynnte å reise seg i sengen og nektet å legge seg ned igjen.

ok....se ann litt da.
men takk for svar og tips....det kom godt med[:D][:D]

Tisselaken er også dumt med at det blir for klamt under barnet..
Vi delte vårt laken vi, og la det bare under den delen han lå med bleia..
Men har ikke fått noe behov for det, så jeg tok det vekk til slutt..

Han gulpa veldig lite, hadde da bare en klut under hodet.. Har tisset gjennom bleien to ganger, og da var det ikke jeg som hadde satt på bleien for å si det slik.. [:D]

Back
Topp