Hva trenger vi i vogna?

Fiduz

Glad i forumet
Hei jenter :)

Jer har begynt å tenke litt på hva vi trenger å handle inn til denne lille kommer i august. Jeg er førstegangsfødende og jeg aaaner ikke hva som trengst..hehe :)
Jeg har fått med meg regntrekk og myggnetting og slikt, men det er mer det som skal holde nurket varmt som er problemet..

Så, hva trenger vi i vogna egentlig når vi får denne lille på sensommeren? Vognpose? Saueskinn med teppe/dyne? Jeg er seriøst helt grønn! Må tenke litt fram i tid slik at vi kan handle litt etter litt. Blir dyrt når vi ikke har noe fra før.
Jeg tenker og på dette at vips så er det fort kaldt i september/oktober, så domt å handle inn dyre sommerting som ikke kan brukes lengre enn 1-2 måneder..

Ser noen har sydd egen vognpose som kan fylles med sommerdyne/vinterdyne. Noen som har prøvd seg på dette?

Håper noen har noen gode tips på lur :)
 
vi hadde ulloverlagsmadrass til vogn oppi en god dyne. så når vinteren kom for fullt hadde vi lammeskinn. så når vinteren begynte å ta av brukte vi dun posen. som egentlig skulle ble brukt til kjøe pose, men ble heller brukt i vognen. 
 
Jeg fikk augustbaby sist også.. Jeg hadde kjøpt inn en vogndyne - denne brukte jeg i senga/vogga også.. Det kan være greit med to, så slipper du å drasse den inn og ut hele tiden.. Jeg hadde alltid vogn med inn da jeg ikke hadde bil i starten, så det gikk greit med en.. :)
Laken til vogna - det holder med 2.. :) 
Helseteppe eller et annet teppe er også kjekt å ha.. Etterhvert som temperaturen synker så kan du først bruke helseteppe, så dyne, så begge deler :)

Jeg arvet en voksipose - en tjukk en - men vi brukte den en gang den første vinteren.. Det ble alt for varmt..
Så her lå han på et lammeskinn - her hadde jeg også to etterhvert da han også hadde det i vogga/senga :) Og så hadde han dyna og evt et teppe over.. man har jo stormtrekk til vogna, og det luner jo ganske bra og tetter igjen :)

Vinter nummer to, da gikk han i barnehage - og der sov de inne i vogner, så det holdt med dyne da også.. :) Hadde en litt større dyne selvfølgelig, siden han da brukte sportsvogndel og var lenger i beina :D
Vinter tre ble det endelig bruk for vognpose - for da sov han ute i barnehagen. Jeg hadde den voksiposen - men den var rett og slett alt for tjukk for sørlandsvinteren.. Jeg sydde en selv av en ikeadyne - og den brukte han til han var ferdig med vogna :)

Så det trenger ikke bli dyrt - det blir hva du gjør det til. Vognposer trenger ikke koste mange tusen kroner - man kan fint klare seg med andre alternativer.. Eller kanskje du kan arve av noen, kjøpe brukt? 
 
vil også si at vi kan bruke våre poser enda, de er ikke for små. tror vi kan bruke de til høsten og vinteren igjen også. d blir da 3 vintersesongen. så gode poser er smart å ha. ett tips er at slike ting ofte er veldig mye billigere i sverige om du kan reise der. vi var på ullared å skulle handle bebi ting. der fikk jeg dun posen til 300 svenske, lammeskinnsposen til 600 svenske (koster nesten 2000 her i norge, husker ikke merket). jeg ville også ha en stor babygym. de fleste som har en litt rimelige pris er så små i matten. så den jeg ville ha kostet 1100 norske. fant den samme på ullared til 350 svenske. så var på ferie da. tok en norges tur så over til sverige og så til porsgrunn forde vi skulle i barnedåp der. :D (ps. ullared er mye billigere enn strømstad også) 
 
Her blir det som sist
- lammeskinn
- helseteppe 
- babypute
- babydyne
- voksipose til vinteren

+ myggnetting og regntrekk da :)
 
Takk jenter :) 

Da har jeg litt mer oversikt over hva som er normalt ;) Skal bli spennende å handle inn alt. Håper jeg får låne litt rundt og kanskje kjøpt noe brukt. 

Skal handle vogn i sverige i sommer siden vi har familie der, så gjerne vi kan få vognpose og slikt til en billig penge også :) 
 
sønnen min som er født i juli.. hadde dun dyne og strikka teppe over pluss den dere andre "kalesj" dingsen som til hører vogna (husker søren meg ikke hva det  heter nå)

prøvde meg på lame skin pose men stakkars gutt han kokte i hjel nesten det blei for varmt for han.. men hadde også godt meg klær på seg også pga jeg jobber ute og regner med jeg må starte tidlig igjen denne gangen også..
 
mine barn har svettet veldig av lammeskinn. jeg fikk barn i begynnelsen av sept, og det var sommertempratur. jeg en mellomtykk vognpose fra dag 1. kan opne den, eller fylle på med tepper. nyfødte barn ligger jo i ro, så en skal ikke kle for lite på de(heller ikke for mye selfølgelig, vanskelig balanse) men saueskinn og fleece kan fort bli veldig klamt.lykke til!
 
Vi fikk julibarn sist, og han hadde helseteppe over seg. På dager som var kaldere hadde vi ei tynn dyne, og overtrekket som hører til dypbagen. Fra høsten av er det nok greit å ha en vognpose, og lammeskinn er uvurdelig. Det regulerer temperaturen til den lille, og er veldig mykt og godt å ligge på. (",)

Det er mye å kjøpe, men du kan jo ønske deg av familie. Om et par går sammen for å kjøpe et lammeskinn, dyne, vognpose el. blir det jo ikke så mye på hver. Vi fikk så mye klær i nyfødt strl at vi ikke fikk brukt alt engang så vi kommer til å ønske oss andre praktiske ting denne gangen. (",)
 
Også er det veldig kjekt med solparaply, simo har til vogner ivertfall. Har tatt den frem igjen idag, for jeg har ALDRI teppe over vogna, og gullet blir sur når han får sola rett i tryne!
 


surrehodet skrev:
Også er det veldig kjekt med solparaply, simo har til vogner ivertfall. Har tatt den frem igjen idag, for jeg har ALDRI teppe over vogna, og gullet blir sur når han får sola rett i tryne!



Simo sin solskjerm er gull også... Og hindrer en del vær også.
 
Kommer litt an på hvordan temperaturen er. Men lammeskinn og dundyne (til vogn) har vi, og vognpose når det begynner å bli kaldere :)
 
Back
Topp