Akkurat til barnehagestart i august trenger du ikke alt mulig. Klær for kjøligere vær kan du kjøpe inn etterhvert som temperaturene endrer seg. Og de ansatte etterlyser type plagg om de synes noe mangler. Det mine har hatt bruk for på starten av høsten som 1 år er:
- Vindfleecjakke (polarn og pyret)
- skallbukse eller regnbukse (de bruker gjerne fleece og regnbukse på morgenen når været er godt men fuktig gress og sand)
- todelt regntøy eller regndress uten fôr
- sydvest og regnvotter
- solhatt og solkrem (smør barnet før levering om det er mye sol, så fyller de på ved behov)
- gummistøvler
- tynn halslue og tykkere halslue når det blir kaldere. Bhg her knyter ikke luer under haka pga sikkerhet, og min river av luer som ikke er knytt fast. Derav større utvalg balaclavaer i stedet.
- joggesko eller en type «overgangssko»
- barnehagesekk (helst en med brystsprenne så den sitter godt på når de skal begynne å gå turer med sekken selv, vi har hatt den minste sekken til Bergans hele bhgperioden)
- to sett skift av innetøy, bare send med nytt dagen etter om du får med vått tøy hjem
- teipbleier og evt egne våtservietter og krem
- utstyr til soving, her sover de inne så da skal vi ha teppe, ekstra smokker, kosedyr liggende i bhg. Egen vogn om de sover ute.
Ta utgangspunkt i hvordan du ville kledd barnet ditt om dere var ute 1,5 time fra ca 09:30 hver dag og test gjerne tøyet på forhånd, sjekk at barnet får bevegd seg godt i det, at det holder tett og at hen er passe varm når dere kommer inn igjen.
Navnelapp på alt av tøy, drikkeflaske og matboks. Sett lappen så lett tilgjengelig som mulig, typ oppå matboksen og siden av flaska heller enn under
Litt uti sesongen har vi hatt:
- fôret regntøy, enten fleecefôr fra Didrikson eller vinterregndress fra katnakken
- 3 par regnvotter så det er ekstra skift på plassen og mulig å vaske og tørke hjemme
- skallvotter
- parkdress/ skalldress med fleecefôr fra Polarn og pyret har vi brukt aller mest
- varm vinterdress
- ullbukse og genser eller ulldress til å ha under klærne når det blir kaldere
- tynne ullsokker
Og viktigst av alt: Dockboots. Eneste fottøyet som med en ullsåle og ullsokk har holdt ungene mine varme på beina i kaldt, vått og surt høst og vintervær. Sist vinter brukte sønnen min bare disse, fremfor vinterskoene sine. Også i snøvær.
Men du trenger som sagt ikke ha alt mulig ved barnehagestart.