Som førstegangsgravid syns jeg det er litt vanskelig å vite hva man trenger til babyen fra apoteket. Når man googler får man opp lange lister og jeg føler kanskje at mange av produktene kan man kjøpe dersom man ser er behov for det? Må man ha Paracet, nesesuger, saltvannsdråper etc fra starten av? Hva føler dere er et absolutt must å ha ?
Du trenger ikke handle hele apoteket i starten, og det er ikke sikkert du bruker alt med en gang. men det er noen ting som er greit å bare ha liggende helt fra start for plusslig trenger du de å da er kanskje apoteket stengt og du finner kanskje ikke det du trenger på vanlig butikk.
1. Rektal paracett 0-4 mnd
2. Rektal feberteemometer
(Blir baby syk midt på natten er det greit å ha liggende for å kunne måle temp og evnt gi paracett for å hjelpe baby, vær obs på at baby under 3 mnd burde til legen ved sykdom.)
3. Slatvannsdråper ( jeg har trengt å bruke det både til å dryppe nese og øye da hun feks har kloret seg i øyet og det har startet å danne seg puss, dryppe litt saltvann i og det ble bra av seg selv på kort tid! Hun var to dager første gang hun kloret seg i øyet så det dannet seg puss)
4. Nesesuger, de hvor du suger ut i ene enden feks nasfrida eller otribaby er mye mer effektive enn de ballongsugene. (Jeg har otribaby og som de andre skriver har jeg nappet ut filteret med en nål og vasket de, latt de tørke og satt de sammen igjen. Funker fint)
5. Kremmer. (Det er ikke sikkert du trenger fra starten, og heller ikke lenger uti. Jeg vasker og tørker + lufttørker godt. Og buker evnt potetmel. Jeg hadde nok i utgangspunktet klart meg godt uten så mye kremmer. Jeg har dog liggende inotyl og beapathen og bruker de inn i mellom. Kanskje kjekt å ha i hvertfall en krem liggende tilfelle du får en baby som blir lett sår så kan du heller kjøpe mer senere om du ser behovet.)
6. Sår rens er greit å ha liggende, de anbefaler på navelstumpen å bare bade baby vanlig og tørke forsiktig rundt med feks en qtips. Men om det starter å veske og se bettent ut er det greit å ha sår rens feks pyrisept el klorheksidin.
7.om du planlegger å amme så er det veldig vanlig å bli sår i starten selv om ammeteknikken til både deg og baby funker fra start, anbefaler multi mam kompress og purelan salve. Jeg brukte de om hverandre. I tillegg burde du ha ammeinnlegg. Jeg lakk veldig mye i starten og synes engangs(fås kjøpt på vanlig matbutikk og) var best da, nå lekker det ikke så mye så ull innlegg er veldig gode nå.
D-dråper eller tran skal gis fra 4 uker, gir du tran er det greit å ha slik easytran sprøyte, d-dråper kan du dryppe rett i munn eller gi på skje. Dette kan du vente å se ann. Vi gir d-dråper da vi har en skikkelig gulpebaby.
Egen neglesaks for baby synes jeg er unødvendig, vi river de av eller klipper med samme neglesakser vi bruker på oss selv.
Saltvannsdråper
Paracet
Bepathen-salve
NAF badeolje
Jeg mener nesesuger er unødvendig. Vi har enda ikke brukt vår og ungen er 2,5 år. Har du Paracet og saltvann så rekker du apoteket om det er full krise. Men saltvann fungerer ypperlig! Ammer du kan du sprute litt morsmelk i nesa også
Vi kjøpe inn etter disse listene men de tingene jeg har mistet opp et det eneste vi har hatt behov for
jeg har ei jente som gulper ut nesen så hun blir tett og måtte spørre om de hadde det allerede på barsel og er veldig glad jeg hadde nesesuger liggende helt fra starten av.
Og når hun ble syk ( på natten ) rett før hun var 3 mnd var det også helt nødvendig , ellers hadde ikke hun klart å spise, saltvann løsnet opp snørret ja men det fjernet det ikke. Og ingen apoteker er åpen på kveld/natt når det er mest vanlig at man plusselig ser behovet for slikt.
Og morsmelk i nesen er forresten et gammelt råd flere barneleger har frarådet da slimhinnene i nesen kan få det til å klumpe seg og det kan gjøre ting vondt verre. Så helst saltvann i nesen.