Hva trenger man egentlig?

Tiger

Andre møte med forumet
Kunne tenkt meg en skikkelig god oversikt over alt (!) man trenger (og som er kjekt å ha)når en ny verdensborger kommer til verden. Så kanskje jeg kan begynne? Så kan dere komme med forslag, som jeg kan legge til listen?

Soveplass:
Vugge/kurv og/eller seng
Ny madrass
Dyne
Minst 3 sett sengetøy
Sprinkelbeskytter
Uro/spilledåse

Vogn:
Dypvogn/duovogn/kombivogn
Dyne
2 sengesett (hvis ulik størrelse fra seng)
Vognleke
Regntrekk
Handlenett
Myggnett

Bilen:
Bilstol (evt. med babyinnlegg) eller boxette
Solskjermer
Kjørepose (hvis det er kaldt)

Klær:
6-7 bodyer
5 gensre
3 bukser
2 hele drakter
5 pysjer
5-6 sokkepar
2 luer
Og ellers klær etter årstid

Tepper:
3-4 bomullspledd (inkl helsepledd)
Leketeppe
Vognpledd (gjerne i ull til høst, vinter og vår)
Gulpekluter og frottebleier

Bading:
Badebalje
3-4 håndklær
6-7 babykluter
Badetermometer
Diverse oljer og sjampo

Stelling:
Stellebord
Stelleunderlag
Bleier
2-3 håndklær
6-7 babykluter (se over)
Kremer og salver

Mating:
Ammepute
Brystpumpe
Flasker
Rense/vaskeutstyr til flasker

Diverse:
Smokker
Leker
Bøker
 
Her er mine erfaringer foreløpig. Nå har jeg bare 6 ukers erfaring, men man lærer mye på kort tid.

Uro eller noe å henge over/i senga er veldig greit. Jenta mi sovner mye enklere når hun får se på noe spennende.
Hvis du får en gulpeunge, slik som meg så trenger du et hav av gulpekluter. Tror jeg har 20 stykk hverfall, og alle blir brukt.
Håndklær på stellebordet har vi også mange av. Jeg synes at vi har for få med åtte. Hun har en lei tendens til å tisse på håndkledet før vi rekker å sette på henne en ny bleie.
Jeg er veldig glad i bleiebøtta mi. Mange delte meninger om det, men jeg synes at den fungerer ypperlig. Har den stående litt opp fra varmekablene.
Jeg har også en middels tykk jakke til henne i vogna, siden det nå er for varmt med full dress.
 
Enig med Nilda i at gulpekluter og håndkler til stellebordet er noe en trenger mye av. Og vaskekluter kan det være greit å ha en del av. I starten hadde vi nærmere 10 bæsjebleier i døgnet, så da trengte vi en god del kluter.

Ammeinnlegg og ammebh`er er også greit å ha til ungen kommer.
 
Soveplass:
Vugge/kurv og/eller seng
Ny madrass
Dyne
Minst 3 sett sengetøy
Sprinkelbeskytter
Uro/spilledåse
+"tisselaken"under hovedlakenet...
Veldig kjekt å ha om du får en gulpe unge,da slipper det som går igjennom å trekke seg inn i madrassen![;)]
 
Jeg er egentlig i mot engangskluter i det daglige og investerte i 30 sånne hvite med farget kant. Slik har jeg alltid hatt noen i nærheten nå det skal skiftes på. Hos oss har vi faktisk opplevd at alle 30 har vært skitne på en gang, men det er ikke ofte.

Jeg hadde også med ammeskjold på sykehuset, noe jeg var sinnsykt glad for da jeg ble sår etter bare et par ganger med amming. På helsestasjonen var de innbitte motstandere av skjoldene, men for meg ble de redningen. Så sluttet jeg å bruke dem etter noen dager eller uker. Husker ivertfall at jeg sa til Helsesøsteren på som kom på hjemmebesøk at jeg ikke brukte skjold, så slapp jeg den overhalingen.

Husk også at magen ikke forsvinner i det man forlater sykehuset, og at noen romslige bukser kan komme godt med.

Et annet råd er å sende pappaen ut for å handle den første bleiepakken etter at ungen er født, så slipper man å kjøpe den minste størrelsen til en baby som viste seg å allerede være for stor.

Teene
 
Det ser ut som du har fått med deg det meste. Men etter hvert vet du mer om hva du trenger. Jo eldre barnet blir flere ting blir det. Og de vokser jo så fort.
Jeg synes det er veldig greit med en lekegrind og en vippestol. Brukte vippestolen mye i begynnelsen, pga hun skulle ikke ligge i vuggen om dagen. Og når de er rundt 3 mnd alder er det veldig greit når de ligger på gulvet, har du en leke over dem som de kan se på og gripe etter tingene som henger ned. [:)]
 
Hei Tiger!

Jeg har en sønn på 6 mnd.

Av erfaring anbefaler jeg deg til kun å bruke parfymefri baby-olje i badevannet. Brukte natusan soft-wash en stund, men sønnen min fikk store utslett på armer, rygg og lår etterpå..

Sink-salve er et "must" til såre stumper.

Ellers MÅ jeg ha Libero papir-vaskekluter på badet. Legger 1 eller 2 (tørre) under rumpa hans når jeg skifter bæsj-bleie, så slipper jeg at håndduken blir skitten. Bruker også disse klutene (våte) til vasking av bleieområdet fordi jeg syns det er mest hygienisk.

Lykke til!

Harriet
 
cosmica olje er veldig bra og inotyol er meget bra mot såre stumper. Har også en gulpeunge så mange gasskluter er bra å ha, skifter body 3-5 ganger i døgnet så det er bedre med for mange enn for få!
 
Hei!
Det ser ut til at det "kritiske" og mest nødvendige som du vil trenge i starten er på listen....
Min første hadde veldig sår stump i begynnelsen, blødende småsår, og da prøvde jeg det meste uten hell, men et tynt lag potetmel ved hvert bleieskift hjalp. En uke etter var det som om det aldri hadde vært sår der!!! Det viktige å huske på er at det skal være et veldig tynt lag. Ha på og børst av overflødig mel, hvis ikke bare klumper det seg til huden og blir verre[&:]
Lykke til[:)]
 
Enig med ninaheg, bodyer får du aldri nok av. Det samme gjelder strømpebukser, bæsjen har en nesten magisk måte å finne veien ut av bleien og inn i bodyen og strømpebuksa, uavhengig av når bleien sist ble skiftet.
 
Hei. Datteren min er 6 uker gammel, men som ei annen dame sa her så lærer man fort! Min erfaring er at men ikke trenger så mange kremer o.l. Vi skyller stumpen under springen og tar på kun olje hvis hun blir litt rød. Men vi har aldri hatt sår stump. Bruker kun olje i badevannet også. Ellers ser det ut til at du har fått med det meste. Men skaff minst 20 kluter! Bodyer er kjekt å ha nok av også.
 
Vil bare få tipse deg om en helt super krem som er veldig grei å ha i hus... UNGUENTUM heter den, du får den på apoteket. Den er veldig mild, og hjelper på "det meste" - såre brystvorter, sår stump, eksem... Vi har kjempegode erfaringer med den!!! Brukte den mye i en periode da lillegutt var veldig plaget med eksem og tørr hud (prøvde andre kremer, men det ble nesten bare værre da...), den er også helt topp når lillegutt er sår på stumpen (syns den virker enda bedre enn Zink-salven...)
 
Jeg hengte opp en uro og en spille dåse over stellebordet også slik at hun ble roligere på stellebordet. Også fint og flytte på disse lekene slik at hode ikke alltid vender samme vei. Ellers så MÅ også jeg ha disse Libero tørr servietter til å vaske stumpen med. Bløter de opp og de blir skikkelig gode. Ellers så ser utstyrslisten din utrolig bra ut. Fått med deg ganske mye der ja.
 
Du hadde fått med det meste du trenger...
Ang bleiedunk så har jeg Zangenic (eller hvordan man staver det) - kjempe god. Har ikke luktet bæsj eller tiss en eneste gang på badet når vi bruker den.

Lykke til som mor [:)]
 
Back
Topp