Hva trenger man egentlig?!

Kh89

Elsker forumet
Jeg begynner allerede å stresse med å få på plass alt som må være klart. Dette er vårt første barn, og vi vet egentlig ikke helt hva man trenger? Jeg tenker på sånne store ting, som seng, vogn, bilstol osv. Får ta de største tingene først, å så får vi ta småting etterhvert.

Det er jo ikke noe du trenger med en gang, bortsett fra bilstolen om dere skal kjøre hjem fra sykehuset ;)

Jenta vår er novemberbarn og jeg mener å huske at det vi kjøpte var:

*Bilstol - speil så jeg kunne se henne i baksetet.
*Seng - madrass - sengetøy (greit med litt skift itilfelle gulp/bæsj) - dyne.
*Vogn - vinterpose (trengs jo ikke enda i juni) - teppe til vogna( fikk en hel haug med tepper i barselgave, så ikke kjøp så mange)
*Stellebord - gulpekluter (maaaaange)

Ammepute fikk jeg men brukte aldri, tror det er litt smak og behag.

Dette er hva jeg har sett på som nødvendig:

Bilstol
Vogn
Seng (hun sov i hardbagen til vogna oppi senga vår de første månedene etter vi kom hjem fra sykehuset.)
Stellematte
Kluter/håndkler osv.

Jeg husker med førstemann så stressa jeg immari med alt som skulle på plass. Jeg husker jeg brukte utstyrslisten på Baby Shop og krysset av etterhvert. Men kjenner jeg stresser ikke slik med nr. 2. Her er forresten link til listen; http://www.babyshop.no/utstyrsliste

Det viktigste er jo bilstol, seng, vogn, og stellebord av de store tingene.
Vi har også hund så vi kjøpte også en lekegrind fra starten. Kanskje en badebalje også?

Av småting synes jeg febermål er viktig, bleier og zinksalve.

Okei, dette høres jo egentlig veldig greit ut. Jeg har jo ikke noen grunn til å stresse :)

Ingen grunn til å stresse, nei:)
Men det er jo som regel slik med første mann; man vil ha alt klart!:)
Anbefaler å ikke bruke masse penger på ting du ikke er sikker på at du trenger. Kjedelig når ting blir liggende ubrukt... 
Om du har noen du kan låne litt av, er det greit å teste ut før du eventuelt kjøper.

Men det er klart at en baby krever litt utstyr:)
Vogn må du jo nesten ha, og bilstol så lenge dere har bil.
Eldsmann hos oss brukte ikke sprinkelsenga si før han var omtrent et år!
Han nektet å sove oppi der, så vi kjøpte ei slik babymadrass med stive kanter, som vi hadde oppi vår seng.
Han sov heller ikke et sekund i vogga vi hadde stående, mens andremann brukte den masse!

Kluter og hånklær i massevis er fint å ha!
Og mange bodyer:) 
Ikke kjøp en masse stive og ubehagelige klær i små størrelser, selv om de ser fine ut:)

Ellers er vippestol og babygym fine ting. Det er jo ting som går ann å ønske seg av kommende besteforeldre.
Vi har også brukt lammeskinn til begge våre. Både sommer og vinter.  De får du kjøpt formklipte, som passer i vogn!

Det vi kjøpte inn i starten av store ting var vel
vogn, bilstol med base (!), seng, vippestol og stellekommode.
I tillegg lånte vi en vugge som vi brukte om natta de første 3-4 månedene. Utrolig greit å strekke ut hånda og vugge den lille i søvn fra senga si! Har babybjørn vippestol, denne brukte vi masse, lillegutt elsket denne og det var utrolig å se på farta han fikk til å vippe i!
Vi brukte balja i stellekommoden i starten, men den ble fort liten, så jeg vil anbefale ei vanlig balje og en vanlig kommode i stedet!

Nå har vi jo det meste vi trenger, men kommer vel til å ønske oss tripp trapp stolen med nyfødt sete på slik at babyen kan sitte sammen med oss rundt spisebordet.

Back
Topp