Hva trenger man av utstyr?

Enkefalos

Forumet er livet
VIP
Assistert-jentene
Aprillykke 2017
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
Går det egentlig an å spørre om det? :P Dette er førstemann, og jeg har aldri orket å sette meg inn i hva man trenger når man får baby, rett og slett fordi det har vært for sårt når man aldri har spirer som sitter.

Men nå da, så må vi vel bare innse at denne er det veldig stor sannsynlighet for at kommer ut akkurat når den skal :P Og da lurer jeg på, dere som har peiling og/eller har barn fra før: hva trenger vi av utstyr? Er det i det hele tatt mulig å lage en liste? Vi har... Tja. Ingenting :))

• Liker
Reactions: CSS
Er jo veldig forskjellig fra familie til familie hva man foretrekker :) For oss ble babynest gull verd den første tiden. Det som vi kjøpte, men som ikke ble særlig brukt er stellebordet, da vi syntes det var tryggere å skifte på gulvet. Ble bare sånn. Bleiebøtte fikk vi aldri behov for. Kastet bæsjbleien i en hundepose og så i søppla. Søppla står sjelden lenge før den bæres ut. Gåstol (som i grunn ikke anbefales) ble aldri brukt, han ville ikke sitte i den:p babyklær med hette, eller fine gensere og stive bukser- ikke så veldig praktisk på baby:p fikk heller ikke bruk for ammepute. Mye kan man jo kjøpe etterhvert som man kjenner behov for det:) egentlig så "trenger" man svært lite :)

❤️ den sitter denne gang!

Jeg kan godt lage en liste over det vi har til han som nå er 11 mnd :) Vi har IKKE kjøpte mye stæsj og utstyr, og belaget oss på å kjøpe inn ting etterhvert om det ble behov.

- Vogn (bugaboo buffalo
- Bilstol (Recaro med isofix)
- Stellematte (vi ville ikke ha verken kommode eller et helt bord, har matten på benken på badet og kjøpt en kurv til bleier og sinksalve. Litt pga plass og mest pga unødvendig bruk av penger følte vi).
- Badebalje (arvet)
- Lammeskinn, korthåret (lå på den på gulvet og på sofaen, nå brukes den i vognen)
- Lammeskinnspose ( ❤️ fantastisk kjøp)
- IKEA hylle med 4x4 kvadrater. Ikke typisk baby-møbel, men praktisk i mange år fremover. Har bokser i nesten alle hyllene og har sortert klær etter str + sengetøy, leker, bøker, og mye annet på rommet hans.
- Seng 1 (hengekøye fra NatureSway som han brukte frem til 5-6 mnd, den bruktes også som reiseseng og som seng på dagen i stua. Den flyttes fra krok i stua til soverommet. Slapp å kjøpe nest, krybbe, bedside crib, sprinkelseng osv osv. )
- Seng 2 (inne på barnerommet har jeg en vanlig seng fra IKEA som kan dras ut til dobbeltseng. Jeg ville amme og sove med baby på hans rom og ikke ha han i vår seng (vi sover ute på verandaen). Dette er sengen han har brukt siden han var 6 mnd (med grind så han ikke faller ut), og den kan brukes til han blir 18år!
- Babygym (brukt på finn)
- Trilltrappstol (brukt på finn)
- Gymmatte (rød stor) fra flust til å leke på på gulvet
- Ammepute (angrer kjøpet, funket ikke for meg)
- Brystpumpe (elektrisk, Avent, arvet)
- Bæresjal (elastisk) og bæresele (manduca)
- 1 ullpysj fra nøstebarn
- 1 hjemmestrikket ullteppe (silke/babyalpakka dobbel tråd)
- Babydyne (arvet, aldri brukt, bruker bare ullpysj og ullteppe)

Vi har gått for ullklær og ELSKER det! Få plagg som varer i mange mnd og ikke trenger vask :)

Last edited:
Det som iallefall er sikkert er at finnes utrolig mye utstyr som dere overhodet ikke trenger! :p Mitt tips er å ikke overkjøpe, men heller se an behovet etterhvert. Butikkene er åpne også etter babyen er født ;)

Når det er sagt er de tingene man nesten må ha vogn, bilstol (om man har bil), noen klær, sprinkelseng, et sted å stelle og bade og etterhvert stol. Vi har i tillegg hatt mye glede av bæreselen, Newborn setet til tripptrappen, lekematta, bæremeisen og babynestet. For min del amme bh'er og brystpumpa. Men alt det sistnevnte er ikke ting man trenger og for noen ender det bare opp med å støve ned.

Et annet tips er at det finnes utrolig mye pent brukte ting så sjekk ut finn og evt. kjøp/salgssider på Facebook :)

Jeg hadde ikke klart meg uten CosyFixs ammepute. Kjøpte to da jeg alltid hadde en i bilen. Klarte ikke å amme uten og var avhengi av å ha den med. En fantastisk oppfinnelse (for meg)

Min liste;

Nest
Vogn
Bedside crib, senere en sprinkelseng
Noen myke klær (alt det søte og kule jeg hadde til førstemann ble knapt brukt. Bodyer og strømpebukser var knall!) De vokser fort, kjøp heller etterhvert som behov og årstider.
Dyne til vogn, og seng.
Ammepute og pumpe (var mine beste venner med førstemann), samt ammeinnlegg i ull.
Vognpose til kjøligere tider
Stellebord/stellematte
Badebalje
Bilsete
Smekker
Gode og myke gulpekluter
Babysetet til tripptrappstol
Flasker
En smokk liggende klar

(Ikke alle får til ammingen, så å investere i en elektrisk pumpe ville jeg ikke gjort før etter fødsel. Jeg har noe av dette fra før, så blir ikke sååå mye å handle)

Ja ammeinnlegg i ull! De hadde jeg glemt! De var et must for meg og!

Her er en enormt lang liste som ble satt opp på forrige terminggruppe jeg var i. Selvsagt trenger du ikke alt, men da vet du i alle fall hva du kan vurdere :)

Og det er alltid artig å lese hvordan noen ting er fullstendig bortkastet hos noen, mens andre ikke kunne vært foruten. Bleiebøtte for eksempel. Vi bor i rekkehus over tre etasjer, bad og stellebord i øverste etasje. Ikke sjans i havet at jeg hadde klart meg uten bleiebøtta!

1. Vogn
( )Vogn
( ) Stelleveske
( ) Myggnett
( ) Regntrekk
( ) Soltrekk
( ) Vogndyne 65x80 *2?
( ) Vogndyne sengetøy
( ) Laken 40x96
( ) Tisselaken
( ) Dynetrekk 65x80
( ) Voksipose

2. Bilstol
( ) Bilstol
( ) Bilstolpose
( ) Bilspeil

3. Sove
( ) Sprinkelseng
( ) Vugge/Hengevugge
( ) Madrass md avtagbart trekk
( ) Dyne (dun, fiber eller silke)
( ) Sovepose dersom babyen bare sparker av seg dynen
( ) Dynetrekk
( ) Sengekant/Sprinkelbeskytter
( ) Laken
( ) Tisselaken av plastfrotte
( ) Sengehimmel
( ) Babycall
( ) Uro

4. Stelle
( ) Stellebord
( ) Stellematte
( ) Bleier
( ) Bleiebøtte
( ) Minst 15 Vaskeluter (myke, i frotte eller gas)
( ) Minst 15 gulpekluter
( ) Våtservietter
( ) Badebalje (hvis det ikke er i stellebordet)
( ) Evt. badesete
( ) Badehåndklær (gjerne med hette)
( ) Frottehånkler
( ) Badetermomoter
( ) Babyolje
( ) Babystelle krem for sår rumpe
( ) Sinksalve
( ) Klorhexidin til rensing av navlestump
( ) Baby neglesaks
( ) Baby q-tips
( ) Febermåler til baby
( ) 6-8 siklesmekker (frotte)
( ) Helseteppe

5. Mating/amming
( ) Barnestol
( ) Brystpumpe med div utstyr
( ) Tåteflasker
( ) Sterilisator
( ) Smokker
( ) Smokkholder
( ) Mme
( ) Smekker

Lureste kjøpet vårt var nok babynest. Babyen sov der på dagen og vi løftet det videre i beside criben på natta :) kjente lukter, så søvn var aldri problem her i starten :)

Mye om er nevnt. Brukte også nabynest mye. Svøpetepper, elsker alt fra nøstebarn. Vi har brukt vippestol mye til alle ungene. Babybjørn sin. Liker også å bære ungene (frie hender) så bæresjal kan være gull :)

Mitt tips er også å se behovet an når baby kommer. Gjelder selvfølgelig ikke de mest nødvendige tingene

Husker ikke alt, og ser ut som det meste her er nevn

Min erfaring på de to første var at ammepute var bortkasta penger. Samme med klær med hette.

Ellers likte jeg veldig godt bobyer med knepping i siden slik at man slipper å dra de over hode

Bilstol, vogn, klær, bleier.

Alt annet kan kjøpes etterhvert ved behov. :)

Vognpose, stellebord, stellebag, tripp trapp stol med newborn-sete, vippestol, bæresele/sjal osv.

I begynnelsen trenger babyen bare å være varm og mett og få masse kos, så klær og pupp er det viktigste. :D

Jeg er jo også førstegangs, men har lest mye de siste ukene og her er min foreløbige liste over ting jeg vil ha i hus før babyen kommer, så får man ta resten litt som det faller seg.

Babynest (skal bestille fra lillestjerne, de er så fiine)
Vogn (her er jeg virkelig helt blank enda..)
Bilstol
Stellebord
Babyseng (her vil vi ha bedside crib til å begynne med) m/dyne, laken osv.
Badebalje
Stelleveske til vognen
Gulpekluter (type mange)
Smekker
Bleiebøtte (ser det er delte meninger om denne, men.. vi får se!)
Bleier, vaskekluter (en farge til rompe og en til ansikt har jeg lest er smart)
Klær (bodyer, sparkebukser, sokker, jakker, pysj, luer, tepper)
Jeg har tenkt å være fornuftig og kjøpe praktiske klær. Myke klær som er lett å ta av og på og som er gode mot babyhud. Omslagsbodyer blir prioritert i starten. Så får vi sammen finne ut av hva lillebebis liker og hva mamman og pappan liker.

Jeg liker også tanken om å ikke kjøpe inn alt på forhånd, men å vente og se litt hva en trenger. Men å bare sitte med vogn, bilstol, klær og bleier blir litt voldsomt for min del... for det første har man helt andre muligheter til å få gode tilbud om en planlegger litt, og den første tiden med barseltårer og kolikkbaby var virkelig ikke tiden for å dra på shopping for min del :D Men alt med måte selvsagt! (Dessuten er det jo gøy å handle og styre og stelle litt i forkant!)

Glemte helt å følge opp denne her jeg, men tuuuusen takk for supre tips :D Da ble jeg litt klokere, og jeg tror ikke jeg har for LITE på lista mi i alle fall :rolleyes::p

Back
Topp