Hva trenger man av utstyr?

SofieSofie

Lillegutt <3
Januarhula 2014
Er det noen med erfaringer eller har gjort seg opp en mening om hva mamma og baby trenger?

Akkurat sånn jeg ser det nå trenger jeg vogn, bilstol, stellebord og seng. Men hva gjør dere med babyen når dere dusjer f.eks? Herregud. Kjenner at jeg er altfor ny på det her. Hihi :)

Det er ei som har laget en fin utstyrsliste inne på januarhula (den skjulte gruppa) :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Hehe, det er ikke lett å vite hva man trenger!
Tror det er litt individuelt hva man har behov for også. Men hvis du har en stellemadrass, eller et teppe på gulvet, så kan babyen ligge der når du dusjer. Da jenta mi var baby tok jeg av henne bleia, så hun fikk ligge oppå en tjukk stellemadrass (på gulvet), og hun likte så godt å få sprella og sparka med beina :-) var veldig morsomt å se henne da. Og så pleide hun alltid å tisse en skvett også. Mer behagelig enn å tisse i bleia sikkert :-) Hihi,
Ellers skal jeg investere i en amme-bh i ull, for det visste jeg ikke fantes sist. Fikk veldig vond brystbetennelse, og håper virkelig jeg slipper unna det denne gangen, selv om babyen kommer på samme tid av året.
Mange mener bleiebøtte er et must, men det tror eg ikke vi bryr oss om, har ikke hatt det før, og savnet det heller ikke.

Man trenger iallefall mye mindre enn det blader og utstyrsforum gir råd om! Trenger noen skift til babyen den første tiden, bleier, sengeplass med varmt teppe/ pledd, bilsete (hvis man har bil) og stelleplass. Det går faktisk helt fint å stelle en baby på et badegulv også! Tro det eller ei.
Vogn er kjekt, men i januar er ikke trilletur det første man tenker på i kulden. Spørs hvor du bor og om du må kjøre mye bil uansett.
Amme-bh er kjekt for mor. Jeg får lett brystbetennelse, så jeg har kjøpt meg et par ammeinnlegg i ull som jeg tenker å starte med nå når det blir kaldt. Man kan få det før fødselsen også.
Jeg syns utstyrshysteriet har tatt helt overhånd, men det er jo opp til hver enkelt hva man vil prioritere. Lykke til med dine valg! :)

Er det noen med erfaringer eller har gjort seg opp en mening om hva mamma og baby trenger?

Akkurat sånn jeg ser det nå trenger jeg vogn, bilstol, stellebord og seng. Men hva gjør dere med babyen når dere dusjer f.eks? Herregud. Kjenner at jeg er altfor ny på det her. Hihi :)

Man trenger ikke all verdens til å begynne med :) Men det er jo kjekt å handle da ;)

Men for å svare på det siste først ; Når jeg dusjer passer enten noen andre på babyen, eller hun kan ligge i vuggen, eller event.i en vippestol når hun er litt større :)

Men ja, man trenger en stelleplass og noen få stelleprodukter(anbefaler Inotyol i stedet for zinksalve!!), et sted babyen kan sove, bilstol og vogn er veldig kjekt å ha.
Noen klesplagg til både inne og ute ; Får man vinterbaby er det kjekt med noen body&strømpebukse i ull, og en god ytterdress.Noen gode ull luer. Til innebruk brukte vi stort sett bare body&strømpebukse, noen ganger myke joggedresser/hele dresser. Noen pyjamaser, og så er det kjekt å ha noe litt fint å kle barnet i om man får/skal i besøk.

Men i utgangspunktet MÅ man ikke ha så mye, det er helt opp til en selv hva man trenger ;)

Man trenger iallefall mye mindre enn det blader og utstyrsforum gir råd om! Trenger noen skift til babyen den første tiden, bleier, sengeplass med varmt teppe/ pledd, bilsete (hvis man har bil) og stelleplass. Det går faktisk helt fint å stelle en baby på et badegulv også! Tro det eller ei.
Vogn er kjekt, men i januar er ikke trilletur det første man tenker på i kulden. Spørs hvor du bor og om du må kjøre mye bil uansett.
Amme-bh er kjekt for mor. Jeg får lett brystbetennelse, så jeg har kjøpt meg et par ammeinnlegg i ull som jeg tenker å starte med nå når det blir kaldt. Man kan få det før fødselsen også.
Jeg syns utstyrshysteriet har tatt helt overhånd, men det er jo opp til hver enkelt hva man vil prioritere. Lykke til med dine valg! :)

Så bra å høre at det ikke bare er jeg som føler det utstyrshysteriet har gått litt over styr! Jeg ser flere har nevnt ammebh og innlegg i ull, så kanskje det er lurt å gå til innkjøp av det siden flere anbefaler det. Personlig hadde jeg ikke tenkt til å ha så mye, men blir fort usikker av alle de her "utstyrslistene" som ligger ute på nett :)

Jeg syns alt er så spennende og nytt siden dette er første barn, så jeg tror jeg kommer til å kjøpe litt som jeg kanskje ikke får brukt... Men men, tenker jo å hvertfall får to barn?!?! Haha :P

Mi "må ha" utstyrsliste er:
- Barnevogn m/pose eller saueskinn (treng eigentleg kun hardbag, men mannen vil ha ny vogn)
- Bilsete
- Seng m/sengetøy og dyne. (Har seng og dyne. Må gå til innkjøp av rosa sengetøy denne gangen)
- Badebalje
- Klær (ikkje så mykje, då dei veks fort utav det. Kjøp heller litt etter litt)
- Ammeinnlegg. Hadde brystbetendelse sist, IKKJE kjekt!
- Elektrisk brystpumpe. (Har Medela si, og er kjempefornøgd!)

Eg for min del brukar vanleg bh som er helst utan bøyler, då eg brukar dei etter svangerskapet òg. Fungerte dårleg sist med ammebh.. Har veldig stor str, så må kjøpe på change.

No har eg ein god del ting frå storebror, så for førstegangs foreldre vil eg òg anbefale:

- Badeolje
- Flasker (For alle sin del! Mamma vil kanskje ha ei sovestund utan amming, far vil kanskje ha eigentid med barnet og barnet vil nok ha nærkontakt med pappaen sin)
- Gulpeklutar

Kjem ikkje på meir..

• Liker
Reactions: H27
Dette er lista mi, med forbehold om feil og mangler :) (Samme som er lagt ut i "Januarhula")

Klær
4-5 bodyer bomull
3-4 ullbodyer ...
3-4 gensere/tynn jakke
6-8 myke bukser
2-3strømpebukser bomull
2-3 strømpebukser ull
4-6 pyjamaser
1 pysjamas ull (nøstebarn)
1-2 strikket jakke
1-2 strikket bukse
3-4 par sokker
1-2 par ullsokker med knyting
Posesokker/stonz
Lue og votter (ull)
Balaklava
Utedress/kjøredress
2-3 tepper (helseteppe, ullteppe)

Utstyr til amming/mating
3-4 amme-BH
Engangs ammeinnlegg Ullinnlegg
Ammepute
Brystpumpe
Poser for frysing av morsmelk
Tåteflasker
Smokker
Brystvortekrem (purelan)

Seng og sengeutstyr
Vugge og sprinkelseng
Madrass og madrasstrekk
Lammeskinn
Babydyne (80x100)
Evt babydyne til dagseng
3-4 Laken og dynetrekk
Sprinkelbeskytter

Til stell
Stellebord eller stellematte
Shampoo (sebamed)
Stellesalve (sebamed)
Inotyl (salve ved blemmer eller sår)
Babyolje
Balje til bading
Mesoft (engangs kluter)
10 myke vaskekluter
10-15 gulpekluter
Bleier
2-3 babyhåndklær

Eventuelt
Bæretøy
Babygym
Vippestol
Leketeppe
Koseklut el.l

Ut på tur
Bilsete
Sladrespeil
Stelleveske
Vognpose
Barnevogn
Regntrekk
Myggnett
Lammeskinn

Så bra å høre at det ikke bare er jeg som føler det utstyrshysteriet har gått litt over styr! Jeg ser flere har nevnt ammebh og innlegg i ull, så kanskje det er lurt å gå til innkjøp av det siden flere anbefaler det. Personlig hadde jeg ikke tenkt til å ha så mye, men blir fort usikker av alle de her "utstyrslistene" som ligger ute på nett :)

Utstyrslistene er gjerne helt "over styr"! ;)
Når det gjelder ammebh er det jo veldig viktig å ha. Jeg venter med å kjøpe mer enn en i ull til jeg ser hvor oppblåste de har tenkt å bli denne gangen. De er jo dyre, og ikke akkurat noe å selge videre om de ikke blir å passe. ;)
Men ullinnleggene mine kommer jeg til å begynne å bruke snart! Ikke fryse på puppa! :D

Dette er lista mi, med forbehold om feil og mangler :) (Samme som er lagt ut i "Januarhula")

Klær
4-5 bodyer bomull
3-4 ullbodyer ...
3-4 gensere/tynn jakke
6-8 myke bukser
2-3strømpebukser bomull
2-3 strømpebukser ull
4-6 pyjamaser
1 pysjamas ull (nøstebarn)
1-2 strikket jakke
1-2 strikket bukse
3-4 par sokker
1-2 par ullsokker med knyting
Posesokker/stonz
Lue og votter (ull)
Balaklava
Utedress/kjøredress
2-3 tepper (helseteppe, ullteppe)

Utstyr til amming/mating
3-4 amme-BH
Engangs ammeinnlegg Ullinnlegg
Ammepute
Brystpumpe
Poser for frysing av morsmelk
Tåteflasker
Smokker
Brystvortekrem (purelan)

Seng og sengeutstyr
Vugge og sprinkelseng
Madrass og madrasstrekk
Lammeskinn
Babydyne (80x100)
Evt babydyne til dagseng
3-4 Laken og dynetrekk
Sprinkelbeskytter

Til stell
Stellebord eller stellematte
Shampoo (sebamed)
Stellesalve (sebamed)
Inotyl (salve ved blemmer eller sår)
Babyolje
Balje til bading
Mesoft (engangs kluter)
10 myke vaskekluter
10-15 gulpekluter
Bleier
2-3 babyhåndklær

Eventuelt
Bæretøy
Babygym
Vippestol
Leketeppe
Koseklut el.l

Ut på tur
Bilsete
Sladrespeil
Stelleveske
Vognpose
Barnevogn
Regntrekk
Myggnett
Lammeskinn

Du mener ikke serrriøst at du trenger alt dette med èn gang? Og alle de klærne i alle størrelser, da?
Mener ikke å være ufin, jeg bare er av dem som tror vi klarer oss med langt mindre forbruk enn hva babyprodukt-industrien legger opp til! ;)

Viktig å hugse på at ungen veks kjapt i begynnelsen og alle vil jo kjøpe klær i gaver til babyen. Er mykje pengar å spare her, eg for min del skal berre kjøpe det eg må ha no og så ser eg an behovet etter kvart:)

Du mener ikke serrriøst at du trenger alt dette med èn gang? Og alle de klærne i alle størrelser, da?
Mener ikke å være ufin, jeg bare er av dem som tror vi klarer oss med langt mindre forbruk enn hva babyprodukt-industrien legger opp til! ;)

Dette er min liste, les første linje i posten ;) Klærne er fra 56-62 (begge de forrige brukte ikke 50) Dette er det jeg har på lista, jeg sier ingenting om at noen må skaffe seg det samme som oss. Må også få sagt at jeg har erfaringer fra tidligere der jeg hadde en gulpeunge og jeg har hatt to flaskebarn (derfor pumpe med tilbehør)Det meste på lista er også brukte ting, mye av fra første og andremann, noe har jeg fått/kjøpt brukt. Det eneste som faktisk er nytt, er madrass til senga og barnevogna, da den vi hadde var helt utslitt. Også noen klær da, men syns det er greit å ha litt jentefarger på klærne, når vi er så heldige å få ei jente :) Klær vi har fått i gave, har som regel vært i større størrelser. Jeg er enig med deg, det er mye man klarer seg uten, men dette er altså det jeg ønsker og tenker å ha i hus :)

Dette er min liste, les første linje i posten ;) Klærne er fra 56-62 (begge de forrige brukte ikke 50) Dette er det jeg har på lista, jeg sier ingenting om at noen må skaffe seg det samme som oss. Må også få sagt at jeg har erfaringer fra tidligere der jeg hadde en gulpeunge og jeg har hatt to flaskebarn (derfor pumpe med tilbehør)Det meste på lista er også brukte ting, mye av fra første og andremann, noe har jeg fått/kjøpt brukt. Det eneste som faktisk er nytt, er madrass til senga og barnevogna, da den vi hadde var helt utslitt. Også noen klær da, men syns det er greit å ha litt jentefarger på klærne, når vi er så heldige å få ei jente :) Klær vi har fått i gave, har som regel vært i større størrelser. Jeg er enig med deg, det er mye man klarer seg uten, men dette er altså det jeg ønsker og tenker å ha i hus :)
Må orker jeg ikke tenke så masse, blir kvalm av å konsentrere meg:/ men hadde nok skrevet noe sånt jeg også:)
Jeg hadde en gutt som uansett type bleier og størrelser og hvor stramt eller løst de satt, så lakk det titt og ofte ut på klærne med bais. Og i tillegg til gulping og ikke minst jeg selv som lakk en del fra motsatt bryst når jeg ammet i starten ble det fort mange skift:/ og jeg orket ikke sette på maskin hver eneste dag. Så jeg hadde en del klær. Og av utstyr så er det så forskjellig hva en liker å ha, en har så forskjellige unger, vaner og ikke minst lyster. En MÅ ikke ha alt mulig, men jeg syns det har vært mye praktisk :)

Herliggutt-jan11*jentebaby-feb14

Og ville forresten også slengt på to tisselaken, og lekegrind med teppe oppi etter hvert (vi måtte ha ganske fort pga hund) og matte som babyen kan ligge å trimme ryggen sin på på gulvet gjerne:)

Også brukte jeg vel ikke en enste bommulspysj på min fordi det var januar og kaldt så han sov i tynne ull pysjer:)

jeg har slått sammen og laget min egen liste utifra flere lister på nettet og litt prat med mor:
Behovsliste baby!
Seng
madrass+dyne
sengesett
sengekant
Stellekomode
Badebalje
stellesaker
gulpekluter+kluter
bleier
bebyteppe
bilstol
bleiebøtte/bøtte med lokk
Febertermometer
STR: (50)56
6 kortermede bodyer
6 langermede bodyer
3-4 (sparke)bukser
1-2 inneluer
(1 helseteppe)
2-3 ullbodyer
2-3 ullstrømpebukse
1-2 ullbukse+jakke
(dress i vindtett stoff)
1-2 votter
2 ullsokker
2 bomullsokker
1-2 ullluer
1 lue(vindtett)
Ull/fleecedress
Siklesmekker

Kjekt og ha!
bæresele
vippestol
reiseseng
lammeskinn
Stelleveske
Lekegrind
Tisselaken(paddet)

Behovsliste meg! på sykehus++
ullinnlegg
2 ammebh
ammetopp
klær
salve mot såre brystrvorter
toalettsaker
bind
tøffler/sandaler
snakcs - energi!!

mener at hvor mye klær du trenger kommer an på hvor ofte du vil vaske klær, husk at du bør vaske babyklær for seg selv for at det ikke skal blir nuppette osv. :)

jeg har slått sammen og laget min egen liste utifra flere lister på nettet og litt prat med mor:
Behovsliste baby!
Seng
madrass+dyne
sengesett
sengekant
Stellekomode
Badebalje
stellesaker
gulpekluter+kluter
bleier
bebyteppe
bilstol
bleiebøtte/bøtte med lokk
Febertermometer
STR: (50)56
6 kortermede bodyer
6 langermede bodyer
3-4 (sparke)bukser
1-2 inneluer
(1 helseteppe)
2-3 ullbodyer
2-3 ullstrømpebukse
1-2 ullbukse+jakke
(dress i vindtett stoff)
1-2 votter
2 ullsokker
2 bomullsokker
1-2 ullluer
1 lue(vindtett)
Ull/fleecedress
Siklesmekker

Kjekt og ha!
bæresele
vippestol
reiseseng
lammeskinn
Stelleveske
Lekegrind
Tisselaken(paddet)

Behovsliste meg! på sykehus++
ullinnlegg
2 ammebh
ammetopp
klær
salve mot såre brystrvorter
toalettsaker
bind
tøffler/sandaler
snakcs - energi!!

mener at hvor mye klær du trenger kommer an på hvor ofte du vil vaske klær, husk at du bør vaske babyklær for seg selv for at det ikke skal blir nuppette osv. :)
Lister blir jo alltid personlig, men hva skal du med kortarma bodyer i januar/februar?:)

Lister blir jo alltid personlig, men hva skal du med kortarma bodyer i januar/februar?:)

hehe du sier noe, nei under litt tykkere genser? stått på alle listene jeg har sett på, vinterlister også. tror du det holder med 6 langerma? har alt sånn 1-2 korterma i hver størelse så da trenger jeg kanskje ikke flere da:P

hehe du sier noe, nei under litt tykkere genser? stått på alle listene jeg har sett på, vinterlister også. tror du det holder med 6 langerma? har alt sånn 1-2 korterma i hver størelse så da trenger jeg kanskje ikke flere da:P
Ja har sett det jeg også, men skjønner det ikke;p jeg har vel ikke brukt kortermed body på gutten min noen gang før han ble stor. Jeg fikk 7.jan sist.
For brukte langermet selv om under genser, sikkert smak og behag altså men det er nå mine erfaring.
Første sommeren brukte jeg heller aldri kortermed, for var det sol ville jeg beskytte huden og var det veldig varmt og han lå nok solskjermet så lå han i bare bleia:)
Kanskje noen andre har andre erfaringer?
Jeg brukte også mye mindre bomull enn jeg trodde, ble omtrent bare de myke herlige ull plaggene de første mnd:) de med ull og silke er fantastiske..!
Brukte ingen bomullspysjer før det ble varmt. Men det kommer nok sikkert mye an å soveromstemperatur da, men de anbefaler jo å ha det litt kaldt på rommet så da følte jeg det var godt med ullpysj:)
Tror en finner det litt ut mens en holder på, en har jo så ulike vaner:)
Koselig er det i allefall å vaske opp og gjøre klar de små plaggene!!:)
Er så søtt på klesnoren <3

Back
Topp