Hva trenger man av utstyr til Babyen?

Aniela

Forelsket i forumet
Oktobermirakler 2013
Jeg sitter å små planlegger lit på hva vi bør kjøpe inn etterhvert til babyen, men hva trenger vi? det er jo et hav av produkter der ute og synes det er vanskelig å finne ut hva det er man absolutt trenger og hva som egentlig ikke er noe vits å kjøpe...F,eks trenger man ammepute? Hvilken type madrasser bør man kjøpe inn for trenger en baby en fjærmadrass holder med ikke med en vanlig skumgummi madrass, bør man kjøpe inn to type dyner som vinter og sommer dyner...

Jeg kjøpte ammepute. Jeg fikk aldri melk, så hun ble flaskebarn. Likevel brukte vi ammeputa når da hun fikk mat. Den var genial. Hun spiste kjeeeeempe seint, så det var godt å kunne la henne ligge godt på den inntill oss da hun spiste. Man trenger selvsagt seng, stellebord, bilstol etc. Vi kjøpte bare hensvik seng fra ikea, men en helt grei skummadrass om jeg ikke husker feil. Var to forskjellige sider på den. Stellebord fikk vi, men vi ville ha med badekar i, noe som funket veldig flott for oss. Vi kjøpte også badestol/sete hun kunne ligge i. Da slapp vi å holde henne i en bøyd stilling i eveigheter, for hun elsket å bade.

Vi kjøpte bæresele, noe vi aldri brukte... Eller, mannen min brukte den vel to ganger, men ellers har den lagt i boden hele tiden.

Jeg hadde en vogndyne som hun sov med den første stunden, hadde i vognen og i vogga. Hadde vanlig babydyne i senga, men hun dro den over seg om nattan, så da byttet vi til vogndyna. Byttet ikke etter årstidene. Hadde flere tepper. Hjemmestrikka og helsetepper. Hadde også saueskinn som vi hadde i vogna da det var kaldt, og som hun lå på inne om vinteren.

Vi vasket med kluter, så vi hadde et lass av det :p Hadde også en del babyprodukter, jeg har selv veldig ømfintlig hud, så ville være sikker på at hun ikke skulle ha samme plagene som meg.

Man får gratis bleiebøtte, og det tilbudet brukte vi. Sverget til den bøtta i lange tider. Fryktelig mye bleieskift, og veldig greit at det ikke ble lukt ut av det.

Vi hadde som sagt litt lenger oppi her en vugge. Den lagde min gaaaaaamle bestefar. Hadde ikke kjøpt selv, men er sååå glad for at han ville lage til meg. Den sov hun i på dagtid, hvis hun ikke sov ute i vogna.

Seng, madrass (de skal være litt harde, så de ikke synker nedi..), dyne, sengklær, vogn, lammeskinn er genialt hvis du liker det, vogndyne/vognpose (eller begge deler) - jeg har lammeskinnspose (har dyne også, som jeg brukte i starten til mine vårbarn), og har brukt den hele året, fantastisk!! Tepper er ofte sånn man får/strikker selv, men hvis ikke er jo det greit å ha, stellebord/stellematte rett på gulvet funker like godt, badestamp el, kluter (myke), hentesett er jo gøy å få strikket/strikke selv/kjøpe selv, siden det jo er litt spesielt :) disse små blir jo født i oktober, så dress og lue må de ha (feks "dresspose" med hull til selene i bilstolen).. Og bleiebøtta du får gratis er genial! Hvertfall hvis den bare brukes til bæsjebleiene, ellers kan det bli dyrt med posene inni ;)

Er jo mye man trenger, men et godt råd er å vente så lenge som mulig for å se om dere trenger alt dette som blir listet opp, eller om det er unødvendig.. Det er veldig forskjellig fra familie til familie hvordan vi lever, og ikke minst er ungene forskjellige! Men er jo lurt å tenke/kikke, så får du en ide av hva som finnes og alternativene :)

Noe jeg kjøpte altfor sent var babycall med video :) Mange synes nok det er råflott, men GAD så praktisk! Førstemann sov på et rom som var på helt andre enden av huset og i en annen etasje. SÅ greit å bare titte på den for å se om han uten dyne, istedenfor å snike seg inn og kanskje vekke han.

Barnesete med base kjøpte jeg også altfor sent. VELDIG deilig å bare klikke det av og på :)

Poser til bleiebøtte får du på amazon.co.uk til bare 130 inkl frakt :D (istedenfor 299,- på Barnas Hus....) Jeg bruker den forsatt til 2-åringen, må jeg innrømme!

Vi har det billigste stellebordet fra Ikea, funker utmerket :)

Vi kjøpte seng og madrass på Ikea, vanlig skumgummimadrass som var sånn midt på treet prismessig.

Jeg forguder maxicosi setet med base, og adapter til simovogna nå som hun har blitt så tung. Fikk besafe izi sleep og det var så tungt å drasse på og tungvindt å feste med sela siden vi ikke har isofix. En annen ting jeg ikke kunne vært foruten er badestolen fra barnas hus, fikk så vondt i ryggen av å holde henne når hun badet at den er gull verdt.

Back
Topp