Hva trenger man av klær de første mnd?

Heivår2023

Blir kjent med forumet
hei,

Dette blir mitt første barn, og jeg er omtrent helt blank på hva vi trenger den første tiden, hva gjelder klær.

Vi som får aprilbarn, hva trenger vi av klær første tiden og i hvilken størrelse? Hvor mye av hver størrelse?

Og angående en dress til å ha ute i vognen, typ en lille lam dress eller noe lignende.. må man da kjøpe både størrelse 56 og 62?? Eller holder størrelse 56 fram til det er varmt nok i været? Eller må man ha en sånn dress om sommeren også? Selv om man har dyne/vognpose?

Føler meg helt kokt i hodet når jeg skal tenke på å kjøpe klær fordi jeg ikke vet hvilken størrelse jeg skal gå for i de forskjellige plaggene og også hvor mye jeg trenger i ulike plagg.:hungover:
 
Om du kjøper en dress i 56 så holder dne nok til det blir varmt. Da holder det med dyne og klær. Eller, dette er hva jeg tenker. Bor på sørlandet. Men alt kommer jo an på hvor varmt det er der du bor.

Poden min var 51cm ved fødsel. Han brukte ste50 i to uker deretter en mnd med 56 før han kunne bytte til 62.

Jeg kommer ikke til å kjøpe noe særlig, jeg fikk så sinnsykt mye sist.. Og jeg tror ikke det blir annerledes nå.. Også kan jeg kjenne litt på behovet alt etter temperaturer osv.
 
Jeg tror også at en dress i 56 holder, men det er selvfølgelig helt avhengig av størrelsen på ungen. Til vår første hadde jeg nesten ikke kjøpt noe i størrelse 50 fordi alle sa at de vokste så fort ut av de. Vår brukte størrelse 50 i over 6 uker så måtte fylle på litt etter fødselen. Deretter brukte hun 56 ganske lenge, hun har generelt vært en størrelse bak det hun skulle brukt i forhold til alderen. Dette er jo helt umulig å vite på forhånd. Jeg ville ha kjøpt inn noen bukser og bodyer i størrelse 50 og litt mer i størrelse 56. Vi fikk også utrolig mye klær i gaver, men det var i hovedsak i størrelse 62 og 68. Jeg vet ikke om det gjelder alle, men disse størrelsene kan du kjøpe etter fødsel når du vet litt mer om årstiden de skal bli brukt.

I vogna har vi brukt vinterpose på det kaldeste, vårpose i mellomperioden og teppe på de varme dagene. Hvor mye klær vi har hatt på henne i vogna har variert fra kun body og strømpebukser til varm dress, lue og votter. Dette lærer man seg å regulere når du har hatt babyen litt :happy:
 
Anbefaler å kjøpe omslagsbodyer istedenfor vanlige bodyer i de minste str :) mye bedre å ta på når de er så små og skjøre. Pluss greit hvis de bæsjer litt på utsiden av bleien så du slipper å tre alt over hodet
 
Gavene jeg fikk første gang var som regel i str 62 og oppover. Så jeg kjøpte inn 3-4 bodier i 50 og litt mer i 56. Selv om de vokser fort så er det greitt å ha noen skift før du må sette på vaskemaskinen. De bæsjer gjennom og gulper og søler melk så ok å ha i tilfelle liksom. Min var 4100 g og 51 cm og brukte 50 i ca 2 uker, så de fleste vil få bruk for str 50 iallefall en liten periode. Han var jo litt større enn «normalen» men fikk likevel brukt de minste klærne.


Det med klær i vogn er litt vanskeligere å spå syns jeg men en i 56 burde holde til du ser an været. I fjor var april varm her mens mai ble iskald så umulig å si før vi er der.
 
Jeg har ullfleece-dresser i alle størrelser, men det er fordi vi er mye ute i all slags vær, og svigerforeldrene mine har hytte på fjellet hvor det tidvis er veldig kaldt selv på sommeren. Også bærer jeg mye i sjal, og det krever annen påkledning enn om man bruker vognpose. Men du kan fint se det an, det er ikke sånn at ungen plutselig en dag er alt for liten til klærne sine (selv om det føles sånn).

Hvor mye klær man trenger ellers avhenger også litt av hvordan man er. Jeg er f.eks. mer opptatt av komfort enn av at ungene er "riktig påkledd", så til første brukte jeg i all hovedsak body og strømpebukse når vi var hjemme, og hadde noen få plagg vi kunne ta utenpå når vi skulle i besøk, fikk besøk og andre litt mer spesielle anledninger.
 
Vår passet ikke str 50 ved fødsel. Hadde bare den str med nesten, så far måtte kjøre å hente mer klær på sykehuset.

Det holder med 1-2 bodyer i str 50 vil jeg si. Det gjør ikke noe om klærne er litt for store, men for små går ikke. Vår brukte str 56 i 3 uker fra fødsel og vi klarte oss med 4-5 bodyer, 2-3 pysjer/heldrakter og 4-5 bukser/strømpebukser. Hadde mye mer da vi fikk mye arvetøy, men det ble ikke brukt. Man kan ha heldrakt i str 62 som backup, da er bare å brette opp ermer og ben.

Også handle mer etterpå når man ser hvilken størrelse barnet passer og hvilken fart det vokser i. Størrelsene er ikke ensbetydende med lengde. Hvor runde/smale de er spiløer også inn om de fyller ut klærne eller ikke. Vår var bare 51/52 i lengde ved fødsel, men passet akkurat i str 56.

Lillelam synes jeg var litt små i størrelsen, så ville ikke kjøpt noe mindre enn 56.
 
Sniker fra juni
Tenkte bare å nevne at jeg hadde to identiske Lillelamdresser, en i str 56 og en i str 62. Da lille var ferdig med den i 56, var den like stor som den i 62. Så den i 62 ble aldri brukt.
Ull er jo et veldig tøyelig stoff, så lenge det ikke er tovet osv.
 
Spørs jo heilt størrelsen på barnet. min lille var 42 cm. Brukte vell 44-50 i 2,5 mnd, og like lenge i 56.
han er nå snart 1,5 år og bruker enda 74-80. så greit å ha litt av di størrelsene. Med tanke på gulp og søling av melk.
vi hadde veldig mye klær. Og vi hadde ikke en baby som gulpet. Så vi måtte rett og slett pakke vekk en god del :p
 
Hadde kjøpt en eller to bodyer i str 50 eller noe, haha. Men vi brukte str 50 i 4-6 uker. Så måtte sende ut familie for å kjøpe klær rett etter fødsel. Kommer til å kjøpe litt mer i str 50 nå, ettersom jeg sist hadde sommerbaby. Når det kommer til Lillelamdressene, så mener jeg å huske at man kunne snitte de opp i beina, slik at de gjerne varte litt mer enn en størrelse. Jeg brukte de dressene hele tiden, bortsett fra sommermånedene. Så om du kjøper i str 56 tenker jeg at det holder rikelig frem til sommeren.
 
Spørs jo heilt størrelsen på barnet. min lille var 42 cm. Brukte vell 44-50 i 2,5 mnd, og like lenge i 56.
han er nå snart 1,5 år og bruker enda 74-80. så greit å ha litt av di størrelsene. Med tanke på gulp og søling av melk.
vi hadde veldig mye klær. Og vi hadde ikke en baby som gulpet. Så vi måtte rett og slett pakke vekk en god del :p
Samme her, vår var 43 cm :) nå er han 2,5 år og jeg skal til å pakke bort str.86 tenkte jeg :) det med størrelser vet man ikke helt før baby kommer. Eldstemann her var 50 cm når han ble født, og han fulgte nesten slavisk det som står på merkelappene på klær (str.50 0-1 mnd, str.56 1-2 mnd osv) :happy:
 
Med nr 1 brukte vi str 50 di 3 første månedene. Men nr 2 passet ikke 50 i det hele tatt å gikk rett på 56 som hun brukte kjempe lenge. Så jeg kjøper ingenting i 50 denne gang.
 
Mine barn var 4.1 og. 4.3 kg ved fødsel så vi brukte ikke de minste størrelsene. Tror vi begynte på str 62 og 74, som noen skrev over her så gjør det ingenting at klærne er litt for store. ,Med nr 2 så brukte jeg nesten bare merinoulltøy, og brukte egentlig veldig få plagg. Mye fine, men stive og trange klær som ble liggende ubrukt. Synes ulltøyet var så mykt og fleksibelt i størrelsen. Og trengte ikke vaskes så ofte. Hvis barnet tåler ull mot huden så anbefaler jeg å bruke det :) Har man utedress, et par luer og votter og noen sokkepar, samt 4-5 ullbodyer og 4-5 bukser så kommer man langt med det
 
Back
Topp