Hva trenger/kjøper dere til en nyfødt i april?

Fruen<3

Glad i forumet
Marsboerne 20 18
Vi holder på å vaske over alle klærne vi har til nå, slik at vi kan finne ut hva vi trenger.
Men jeg står litt fast med noen spørsmål, hva trenger man egentlig av klær når man føder i (for min del; slutten) april?

Du vet jo ikke hvor stor babyen er når den kommer, så man trenger litt av de minste størrelsene.
Men så er april en (og mai) måneder som kan være veldig varm og veldig kald? Hvilke type klær går dere for?
Og siste spørsmålet mitt, hvilke type underdeler kjøper dere? Sparkebukser, bukser, strømpebukser, osv?

Kjøper langermede bodyer og sparkebukser/joggebukser. Jeg liker ikke strømpebukser på nyfødte, synes det er så trangt (og for meg er det undertøy, som vi ikke trenger siden vi ikke behøver to lag inne) så det har vi ingen av.

Kjøper ingenting sommerklær, det skal være bra varmt før man kan kle en nyfødt i kortermet body. Da tenker jeg at man heller bare dropper buksa dersom det plutselig blir veldig varmt. OG man kan dra ut å kjøpe litt sommerklær når varmen skulle komme, butikkene er jo åpne etter fødsel. ;)

Vi har noen ullbodyer også, de puster godt og kan brukes uansett temperatur. :)

Har ca 10-12 bodyer og bukser i 50 og 56. Det meste arvet etter storesøster, men har kjøpt noen få nye plagg til lillebror.
Har kjøpt litt i 62 også, men det var fordi jeg fant så mye fint på salg og hadde nok til nyfødt. :p ;)

Syns også at det er vanskelig å kjøpe inn mtp været. Har termin 23 april. Har hentesett i ull samt to sett i ull fra da jeg var baby. Pluss 2 tepper i ull og en i fleece.

Her er lista på det jeg har kjøpt til nå:

Størrelse 50
- 2 bukser
- 2 Body uten bein
- 1 ullbody
- 4 sokker (13/15: 0-4 mnd)
- 2 strømpebukser i bomull (1/6 mnd)
- 2 strømpebukse i bomull (50/56)
- 1 Nattdrakt med fot

Trenger:
- 1 Nattdrakt til uten fot?

Størrelse 56
- 1 Nattdrakt med fot
- 1 Nattdrakt uten fot
- 1 Tynn jakke m/hette (1-3 mnd)
- 1 jakke/genser
- 6 Body
- 1 bukse
- 1 bukse men veldig trang
- 1 sparkebukse

Trenger:
- 1 bukse med bred strikk?
- 1 nattdrakt uten fot

Annet klær:
- 1 votter (0-1 mnd)
- 1 smekke
- 2 luer (str 40/42)
- 1 lue 1-2 mnd
- 1 siklesmekke

Jeg foretrekker ull fremfor bomull, synes bomull fort blir klamt. Bruker det isåfall kun inne, skifter til ull om vi skal ut med vogn eller bæretøy. Nå er sommerulla like rundt hjørnet i de fleste butikker, den er jo litt tynnere enn vanlig ull, så jeg skal kjøpe flere sett av den. Av bukser liker jeg best joggebukser og sparkebukser, men har også noen strømpebukser. Varierer veldig fra merke til merke hvordan passformen er, Safa sine synes jeg ikke er stramme i livet f.eks. Jeans, chinos og slike lignende plagg til baby er bare håpløst. Liker også heldrakter, selv om det ser litt pysjaktig ut :p

Det vi har som basis garderobe i str 50 er: to bodyer i ull, to bukser i ull, to strømpebukser i ull (kjøper mer ull hvis hun er såpass liten at hun blir å bruke det en stund). Fire bodyer i bomull og fire bukser i bomull. To heldrakter i ull og to nattdrakter. I str 56: foreløøpig en body og to stilongs i ull (skal kjøpe mer når sommerulla kommer), fem-seks bodyer i bomull og like mange bukser/sparkebukser (har en del etter storebror) to heldrakter i ull og to nattdrakter. En strikket ulldrakt, ulltøfler og ullvotter. Samt flere luer i str nyfødt, både med knytning og balaklava (kun tynn ull). Foretrekker bukser og pysj uten fot, så har en del sokker i den minste str også.

Har også veldig lite strømpebukser. Storesøster har ikke brukt noe særlig strømpiser før hun rundet to år, men har noen liggende etter henne, siden "alle" sier at man må ha det og at man bruker det mye.

Jeg ser helst etter omslagsbodyer nå. Må ha litt sommerklær, blir det varmt så kler jeg ikke på ungen langermet body, ungen får på det samme som jeg har på meg :)
Men har et par plagg i ull, selv om storesøster heller ikke brukte ull det første året sitt (selv om hun er født i oktober). Men jeg vurderer flere sommerklær i bambus.
Teller ikke antall plagg jeg har til babyen da, men har mer enn nok etter storesøster, også kommer det sikkert noe etter fødsel også :)
Men sommerklær satser jeg på i str 62 da (har også termin i slutten av april).
Ja, også heldresser med fot er gull i de minste str synes jeg :)

Hva kjøper/har dere av klær til å ha på baby når man er utendørs? Kan jo være ganske kaldt i april og mai og sommeren generelt i Norge. Tenker da på ulldress/fleecedress etc?

Hva kjøper/har dere av klær til å ha på baby når man er utendørs? Kan jo være ganske kaldt i april og mai og sommeren generelt i Norge. Tenker da på ulldress/fleecedress etc?
Foreløpig har jeg bare hjemmestrikket klær i ull (type hentesett), dundyne og ullpledd. Syns det er så vanskelig der her om hva man trenger av varme klær siden det er vår/sommer.

Vi har strikka ullklær. Hadde jeg ikke hatt det ville jeg kjøpt en ull- eller fleecedress og en liten jakke i ull/fleece.

De trenger ikke noe tykkere enn det for man har de jo som regel under teppe eller dyne/i pose dersom det er kaldt.

Når vi skal bære bruker jeg bæreomslag eller en jakke over bæretøyet dersom det er kaldt. Skal vurdere å kjøpe en vinddress iløpet av sommeren dersom været er surt (som det ofte er her helt nord) så babyen kan tas ut av bæretøyet og ammes på tur/på fjellet. :)

Foreløpig har jeg bare hjemmestrikket klær i ull (type hentesett), dundyne og ullpledd. Syns det er så vanskelig der her om hva man trenger av varme klær siden det er vår/sommer.
Vi hadde kun ullklær/strikkaklær til vår hele første vinteren hennes, og hun var født på høsten. Kjøpte en vinterdress til påske når hun ble 7 måneder for da ville hun krabbe ute i snøen. ;)

Har dette og trenger ikke kjøpe mer :) Kjøpt brukt og noe nytt :) Trenger nok ikke alt dette men :)

Vedlegg

• 1455039625987.jpg
    1455039625987.jpg
    35,2 KB · Visninger: 51
  • 1455039671505.jpg
    1455039671505.jpg
    36,1 KB · Visninger: 46
  • 1455039714826.jpg
    1455039714826.jpg
    29,6 KB · Visninger: 42
Min første var estimert til å være 4.7, så jeg droppet 50-klær. Men han var 3.4 så 50 måtte til! Ble dermed tur innom butikken på vei hjem fra sykehuset og shoppe litt;)
Nå har mamma (altså mormor) gått helt bananas i butikken og kjøpt mye 50 og 56 til babyen (veldig veldig takknemlig:)) så vi har nok i overkant mye. MEN aldri godt å si hvor mye som gulpes på, bæsjes på osv så greit å ha litt skift.
Mannen min vil aller helst ha omslag (ikke over hodet) så bodyene fra HM er helt gull! Og de har 3 for 2 nå så får ekstra mange;)
Har bodyer og bukser (aller helst uten fot da jeg elsker sokker og å kunne se på de små tærne;)), og ull når vi skal ut. Regner med at det holder frem til sommeren og syden! Der blir det nok litt mer sommerklær, men kjøper ikke det før vi skal dra og jeg vet str;)
Har heller ikke strømpebukser, men som sagt mye basic fra HM!
Lykke til - godt butikkene er åpne når babyene er født også:)

Vi holder på å vaske over alle klærne vi har til nå, slik at vi kan finne ut hva vi trenger.
Men jeg står litt fast med noen spørsmål, hva trenger man egentlig av klær når man føder i (for min del; slutten) april?

Du vet jo ikke hvor stor babyen er når den kommer, så man trenger litt av de minste størrelsene.
Men så er april en (og mai) måneder som kan være veldig varm og veldig kald? Hvilke type klær går dere for?
Og siste spørsmålet mitt, hvilke type underdeler kjøper dere? Sparkebukser, bukser, strømpebukser, osv?
Har termin slutten av mars/begynnelsen av april. Har kjøpt litt ullbodyer/bukser/sokker også langermede, myke omslagsbodyer. Lindex sine bukser er fantastisk myke og gode. Bruker dem til storebror og de holder seg myke etter mye vasking, blir liksom ikke stive og utvaskede. Bodyene er også så gode og myke så denne gangen har jeg omtrent bare handlet på Lindex. Brukte bare Newbie på storebror, men de blir fort stive og falmet i fargene. Ellers har vi kjøpt ulldresser også har vi vognpose/bilstolpose som vi blir å bruke mye til og fra bil/soving i vogna :-) nå har jo vi alle størrelsene opptil 110/116 på lager fra storebror som også er født i april, så det er ikke mye nytt jeg har handlet bortsett fra ulla. :-P

En annen ting er at Lindex er stor/normal i størrelsen så vi har kjøpt størrelse 50 derifra. Målte med feks h&m og kappahl og da var 50i body og bukse fra lindex like stort som 56/62 fra de andre butikkene :-O

Fikk marsgutt sist og brukte for det meste body og strømpebukser inne. Ellers kommer det jo litt Ann på hvor i landet man bor, belager meg på å ha litt strikkatøy utapå "undertøyet" når vi skal ut, samt dress og bil/vogn pose om det trengs. Ofte det har snødd her i mai så sjangser ikke på tropetemperaturer for å si det sånn.
I 50/56 vil jeg ha rikelig så jeg slipper rett ut for å handle, men i de andre strl går jeg for å ha det aller mest nødvendige og handler heller inn etterhvert.
Har en sovepose til senga på natta, og handler nok inn en til og. Storebror sparket stadig av seg dyna og ble hysterisk :p så det orker jeg ikke!

Sist hadde jeg tatt imot omtrent alt jeg fikk kastet etter meg av brukt tøy og det endte med at ikke halvparten ble brukt engang. Denne gangen har jeg heller mindre av hvert men skal være flink å sette på en vaskemaskin med barnetøy hver dag eller når det trengs.

Jeg er utrolig praktisk anlagt klesmessig pga barn som ikke sover og alvorlig utmattelse. Hatt god erfaring med omslagsbody og myke bomullsbukser.
Orker ikke dra ting over hodet eller bakse med strømpebukser eller selebukser her i gården.
Sist hadde vi sommerbeibi, nå blir det tidlig april. Så skal sikre at vi har litt tynn ull tenker jeg. Får se litt an typen vi får, første var/er som en varmeovn. Noen er jo litt mer frøsne..

Nå skal jeg begynne å vaske litt babytøy til lå gjøre klart. Vi har ikke tørketrommel, hva anbefaler dere å gjør så klærne blir like myke etter vask. Hvilket vaskepulver bruker dere?

Nå skal jeg begynne å vaske litt babytøy til lå gjøre klart. Vi har ikke tørketrommel, hva anbefaler dere å gjør så klærne blir like myke etter vask. Hvilket vaskepulver bruker dere?
Neutral/Blenda sensitive vaskemiddel og tøymykner.

Har aldri tørka babyklærne i tørketrommel, synes det sliter så veldig på klærne. De blir myke og gode med tøymykner. Bruker uten tilsatt parfyme for å skåne den sarte huden. :)

Vi har ikke tørketrommel da :-) Men kommer til å vaske babyklærne på eget babyprogram som er på vaskemaskina mi åsså kommer jeg til å stryke klærne :)

Back
Topp