Av store ting:

Vogn
Seng
Stellebord/ eventuellt bare stellematte til å legge på vaskemaskin etc dersom man har dårlig plass.
Bilstol om dere har bil.

Tilbehør
Til vogn, vi får barn i tidsrommet april - juni, da er det som regel ganske varmt og vognpose vil derfor være overflødig på noen mnd enda. Jeg vil anbefale et korthåret lammeskinn å legge i bunnen og ha en dyne i tillegg, noen dager vil det helt sikkert holde med bare et helseteppe også.. Myggnetting er en fordel å ha på denne tiden av året. Hvis vognen er vanntett er det ikke sikkert det er behov for regntrekk. Kan være kjekt med en solparaply, men personlig så synes jeg det var tungvint og den satt dårlig, jeg vendte heller på vogna. Stelleveske er dyrt, har du en større veske med skulderstropp på, kan det godt hende denne duger.
Til seng: Madrass og overmadrass/ madrassbeskytter samt sprinkelbeskytter til sprinkelseng. Tisselaken var overflødig her, de få gangene det var uhell holdt det å vaske madrassebeskytteren. Dyne og sengetrekk/ laken. Det anbefales ikke å gi barna pute før de er 1 år +.
Stellebord kjøpte vi med badebalje til førstemann, den har vi nesten ikke brukt. Da hun var helt liten dugde vasken i massevis og senere hadde jeg henne med i dusjen. Da vi fikk andremann hadde vi fått badekar og brukte da en sånn "badestol" (vet ikke hva det heter) men den var helt genial og han storkoste seg i badekaret. Jeg synes derfor at badebalje er overflødig.
Bilstol, kjempekjekt med en sånn man bare kan "klikke" i feset i bilen. Det er mye enklere å sette de i/ ta de ut av stolen inne med litt større plass da de er så "lealøse" i starten.

Klær
Vi får jo barn på sommeren så så veldig mye klær trenger vi nok ikke, noen bodyer kort og lang arm og sparkebukse/ strømpebukse/ bukse samt noen skift med genser/ jakke bør holde i massevis. Samt tynn lue. Ikke kjøp så mye før du får babyen, strl. 50 passet lenge til datteren min, mens datteren til søsteren min omtrent aldri fikk brukt strl 50, hun gikk rett inn i strl 56. Det er også noe å tenke på. I tillegg pleier det å komme en del klær i fødselsgave.

Det er greit å ha en pakke med bleier hjemme når du kommer hjem fra sykehuset. Våtservietter dersom du skal bruke det. Kluter. Sinksalve og A-Creme har vært mye brukt her. Febertermometer, paracet stikkpiller er kjekt å ha liggende. Solkrem kan være greit å ha på denne tiden, selvom vi ikke skal ha barna i direkte sollys.

Lekegrind kan være kjekt å ha, det er deilig å ha et sted å legge de fra seg i stua også, men enn vognbag kan gjøre samme nytten i starten. 
Bæretøy har ikke jeg brukt til barna så tidlig, så det er vel noe jeg hadde sett an. Etterhvert anbefaler jeg Ergo Babycarrier, kjempegod å bære med.

Vel det er det jeg kom på sånn i farten. :-)