Hva trenger jeg av ammeutstyr?

Tone-mor

Betatt av forumet
Jeg forbereder meg til ammingen allerede før babyen er født. Det skyldes at jeg har hatt en brystreduksjon for et år tid siden og vet at det kan bli litt utfordrende. Jeg har blitt anbefalt av jordmor til å kjøpe brystpumpe, og etter mye overveielser tror jeg valget har stoppet ved Medela Swing.

Men hva trenger jeg av annet utstyr? jeg vil gjerne ha ting i hus før babyen kommer slik at jeg får den tid og ro jeg har behov for hvis ammingen ikke går i boks. Det vil si jeg trenger flasker og slikt også. Men jeg blir jo svimmel av alt man kan velge? Hvor store/små? hvor mange? og lignende.

Jeg bør vel også tenke på at jeg ikke får det til og ha eventuelt utstyr i orden til erstatning. Da trenger man vel kanskje flere flasker? Heeeelt grønn :-P

Alle tips mottas hjertelig fra alle ammende mødre der ute :) :)

Last edited:
Du bør skaffe noen porsjonbokser av tupper ware til erstatningen som får plass i stellebagen, og en termos til varmt vann :)
Når det gjelder flasker, anbefaler de fleste dr. Brown :) Gjør deg selv en tjeneste og kjøp anti-kolikk flasker.
Ellers er Mam anti-kolikk fine :)
Vil anbefale Hipp erstatning.
Flere som ikke tåler nan, enn de som tåler det.
Du kan kjøpe flaskevarmer, men enklere å bare bruke varmt vann eller varme flasken i en kopp med varmt vann.

Kan man bruke alle typer flasker til medela pumpene? det følger jo en med, så kan vel bruke denne til pumping og så helle over, men vet ikke om det blir mye styr? termos har jeg. Finnes det spesielle bokser til erstatning hos tupperware, eller er det bare noen vanlige bokser?

Nå ble det mye svar på pumping osv.

Jeg pumpet meg de første døgnene etter st jeg kom hjem. Hadde Medela. Prøvde å bruke Calma-flasken til Medela som var med i pakken, men lille greide ikke drikke fra denne.
Brukte så avent sine.
Hadde 6 flasker. Kokte de 2 ganger i døgnet. Hadde de minste flaskene, da de ikke drikker store mengder om gangen den første tiden.

Jeg pumpet meg bare en uke før jeg plutselig fikk til ammingen. Så mer erfaring har jeg ikke.

Anbefaler derimot å skaffe deg en god ammepute! Den gjør at du har armene mer fri, slik at du kan styre babyen riktig til brystet, samtidig som du får formet brystet.
Jeg er veldig fornøyd med min Boppy, men har hørt andre anbefale doomoo og cozyfix.
Ammepute var virkelig redningen for meg! Jeg slappet av, fikk god ammestilling og godt tak på lille. Anbefaler også å ta den med på sykehuset når du drar dit. Jeg kjøpte min etter en uke. Angrer meg for at jeg ikke kjøpte den før.

Anbefaler også brystvortekrem.

IKKE begynne med brystskjold med en gang. Det kan minke melkeproduksjonen...

Beklager rotete svar ;)

Kan man bruke alle typer flasker til medela pumpene? det følger jo en med, så kan vel bruke denne til pumping og så helle over, men vet ikke om det blir mye styr? termos har jeg. Finnes det spesielle bokser til erstatning hos tupperware, eller er det bare noen vanlige bokser?

Bare helle over :) Jeg gjorde det, funker fint. Så lenge den ikke kommer i kontakt med noe særlig, så kan du jo vaske den/koke den, og så kjøre den i microen i 4 min i en boks med vann (som tåler micro såklart) etter bruk.
Det finnes egne bokser til erstatning, men det trenger du absolutt ikke.
Du kan kjøpe bare vanlige små bokser som rommer ca en porsjon, ellers kan du vel sjekke på en babybutikk om de har slike bokser som har flere rom til ett par porsjoner :)

Nå ble det mye svar på pumping osv.

Jeg pumpet meg de første døgnene etter st jeg kom hjem. Hadde Medela. Prøvde å bruke Calma-flasken til Medela som var med i pakken, men lille greide ikke drikke fra denne.
Brukte så avent sine.
Hadde 6 flasker. Kokte de 2 ganger i døgnet. Hadde de minste flaskene, da de ikke drikker store mengder om gangen den første tiden.

Jeg pumpet meg bare en uke før jeg plutselig fikk til ammingen. Så mer erfaring har jeg ikke.

Anbefaler derimot å skaffe deg en god ammepute! Den gjør at du har armene mer fri, slik at du kan styre babyen riktig til brystet, samtidig som du får formet brystet.
Jeg er veldig fornøyd med min Boppy, men har hørt andre anbefale doomoo og cozyfix.
Ammepute var virkelig redningen for meg! Jeg slappet av, fikk god ammestilling og godt tak på lille. Anbefaler også å ta den med på sykehuset når du drar dit. Jeg kjøpte min etter en uke. Angrer meg for at jeg ikke kjøpte den før.

Anbefaler også brystvortekrem.

IKKE begynne med brystskjold med en gang. Det kan minke melkeproduksjonen...

Beklager rotete svar ;)

Du trenger ikke nødvendigvis brystvortekrem, hvis du har muligheten til å bare gå rundt uten klær på overkroppen, er det like bra.

Og ang ammepute, så funker det like bra med bare en god stressless eller annen reclainer som har gode armlener og feks en pute eller ett pledd i fanget.
Jeg kjøpte ammepute og angret masse etterpå.
Jeg ammer naturlig, altså halvveis liggende, med baby oppå magen, han styrer ammingen selv, instinktvis.
Ellers ammer jeg liggende på siden.
Hvis vi ammer sittende i offentlighet, så sitter han på kne i fanget mitt, mage mot mage.
Ingen av stillingene krever en pute, og du legger veldig mye av ansvaret på babys instinkter, og det er en bra ting!
Men hvis du får til de andre "typiske" stillingene, så er jo det bra også - jeg fikk dem ikke til selv.
Innimellom ammer jeg mens jeg holder baby liggende sidelengs, hvis jeg må gå mens jeg ammer.
Men ofte ammer vi i bæresjal :)
(Hvis du vil ha ammepute er Cozyfix fantastisk ;) Lånte den på sykehuset.)

Du trenger ikke nødvendigvis brystvortekrem, hvis du har muligheten til å bare gå rundt uten klær på overkroppen, er det like bra.

Og ang ammepute, så funker det like bra med bare en god stressless eller annen reclainer som har gode armlener og feks en pute eller ett pledd i fanget.
Jeg kjøpte ammepute og angret masse etterpå.
Jeg ammer naturlig, altså halvveis liggende, med baby oppå magen, han styrer ammingen selv, instinktvis.
Ellers ammer jeg liggende på siden.
Hvis vi ammer sittende i offentlighet, så sitter han på kne i fanget mitt, mage mot mage.
Ingen av stillingene krever en pute, og du legger veldig mye av ansvaret på babys instinkter, og det er en bra ting!
Men hvis du får til de andre "typiske" stillingene, så er jo det bra også - jeg fikk dem ikke til selv.
Innimellom ammer jeg mens jeg holder baby liggende sidelengs, hvis jeg må gå mens jeg ammer.
Men ofte ammer vi i bæresjal :)
(Hvis du vil ha ammepute er Cozyfix fantastisk ;) Lånte den på sykehuset.)
Jeg har for store bryst til å få til noen av de fantastiske naturlige stillingene, i tillegg til svært flate brystvorter. I kombinasjon med en baby som ikke var svært sugevillig, så kunne jeg ikke basere meg på babyens instinkter.

En recliner og vanlige puter ga meg vond nakke og stive skuldre. Jeg slet med å slappe av nok til at babyen ville amme.

Jeg har for store bryst til å få til noen av de fantastiske naturlige stillingene, i tillegg til svært flate brystvorter. I kombinasjon med en baby som ikke var svært sugevillig, så kunne jeg ikke basere meg på babyens instinkter.

En recliner og vanlige puter ga meg vond nakke og stive skuldre. Jeg slet med å slappe av nok til at babyen ville amme.

Dette var ment til OP :)

Ja jeg har hatt en brystreduksjon der 1.3 kg av brystene er fjernet, og jeg er gått fra en 75 K til en 75 C, så nå er de så nette og fine at de passer sikkert perfekt til alle ammeteknikker :laughing025
Får ofte høre jeg burde ventet til etter at jeg fikk barn, men pga svært mange fysiske plager som rygg/nakke, migrene og sår. Så ble det i samråd med lege anbefalt å gjøre det nå. Har ikke angret et sekund på det, da migrenen min forsvant den dagen jeg opererte og har ikke hatt det siden.

Jeg vil likevel gjøre det jeg kan for å prøve å amme, og er inneforstått med at jeg kan få en del utfordringer. Det er derfor jeg tenker at all info og tips jeg kan få på forhånd vil hjelpe meg, hvis det viser seg at jeg i etterkant av fødsel sliter med det og begynner å stresse.

Det er veldig ulikt hvor mange flasker folk har har jeg sett ut fra tidligere tråder med spørsmål om hvor mange flasker de hadde :)

Selv hadde vi to flasker før han ble født, og har nå 6.
Vi bruker bare 4 av dem (de fire største) siden min nå er såpass stor at om han drikker melk får han mer enn det er plass til i de minste flaskene :) Har du et par stykker før fødsel er du iallefall sikret at du har når du trenger, også kan du kjøpe til senere.
Er glad vi ikke kjøpte inn mange av den første typen vi hadde, da han nektet å drikke av dem,m en ville ha en med annen type smokk på.

Har brukt en boks med rom for fordeling av pulver, den har vært genial å ha med i stelleveska, du finner flere typer lignende bokser.

Lykke til med amming når en tid kommer :)

Back
Topp