Hva trenger den nyfødte?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Det er tusen ting å tenke på og usikkerheten er stor, særlig for førstegangsforeldrene. Her er innkjøpstipsene som gir dere en bekymring mindre!

Handler dere inn alt til babyen kommer? Eller vil dere se an behovene og handle inn etterhvert?

Er førstegangs (uke 21). Har ikke kjøpt noen ting enda, men har begynt å se litt rundt i jungelen...og hjelpes, det er mye å velge i!:wideyed:
Tror vi kjøper 'må-ha' ting først (seng, bilstol, vogn, stellebord) også får vi se an hva vi trenger når han blir litt større:) Vet at jeg vil ha en vippestol og en babygym etterhvert, men det er vel ikke nødvendig helt i starten?

Er førstegangs (uke 21). Har ikke kjøpt noen ting enda, men har begynt å se litt rundt i jungelen...og hjelpes, det er mye å velge i!:wideyed:
Tror vi kjøper 'må-ha' ting først (seng, bilstol, vogn, stellebord) også får vi se an hva vi trenger når han blir litt større:) Vet at jeg vil ha en vippestol og en babygym etterhvert, men det er vel ikke nødvendig helt i starten?

Usikker med babygym, men min søster brukte vippestol hele tiden. Den var GULL verdt!

Her tok vi i bruk både babygym og vippestol nokså tidlig. Husker babygymmen var i bruk da han var ca en måned. Elsket å ligge å titte opp på det som hang det, samt at vi hadde en spilledåse hengende der som var populær. Han var ikke like glad i vippestolen, men ble brukt litt den også. Man MÅ jo ikke ha det så tidlig, men jeg synes det var praktisk :)

En baby trenger ikke så veldig mye, men greit å ha duppeditter som gjør hverdagen enklere :) Har det meste siden dette er barn nr tre :)

Angrer på at vi ikke kjøpte pannetermometer tidligere, rumpetermometer er også ett must, men veldig greit p kan sjekke temp når de små sover uten å må vekke de:happy:
Vi kjøpte det i etterkant til storesøster, har aldri likt å brukt rumpetermometer, jobber i barnehage å for meg så er det å bruke det ett steg over en grense.
Vi bruker det heldigvis ikke i vår barnehage lengre :rolleyes:

Her tok vi i bruk både babygym og vippestol nokså tidlig. Husker babygymmen var i bruk da han var ca en måned. Elsket å ligge å titte opp på det som hang det, samt at vi hadde en spilledåse hengende der som var populær. Han var ikke like glad i vippestolen, men ble brukt litt den også. Man MÅ jo ikke ha det så tidlig, men jeg synes det var praktisk :)

Men er det ikke sånn at nyfødte ikke skal sitte i vippestol før de når en viss alder fordi det belaster ryggen? Jeg vet ikke altså, bare noe jeg har hørt :wideyed:
Hmm..Når jeg tenker meg om så kan det godt hende vi får bruk for babygym ganske tidlig. Er sikkert interessant når minien begynner å bli nysgjerrig på ting rundt seg :happy:

Synes det er såå mye man bør ha men umulig å vite om man får bruk for det :hilarious:

Men er det ikke sånn at nyfødte ikke skal sitte i vippestol før de når en viss alder fordi det belaster ryggen? Jeg vet ikke altså, bare noe jeg har hørt :wideyed:
Hmm..Når jeg tenker meg om så kan det godt hende vi får bruk for babygym ganske tidlig. Er sikkert interessant når minien begynner å bli nysgjerrig på ting rundt seg :happy:

Synes det er såå mye man bør ha men umulig å vite om man får bruk for det :hilarious:

Jo, det bør begrenses litt i starten. Og så kommer det jo an på hvor lavt man kan senke ryggen. De kan jo også sitte/ligge i bilstolene sine i starten, men ikke så lenge av gangen. Hadde jeg skulle prioritet vippestol eller babygym hadde jeg valgt sistnevnte. Vi hadde nyfødtsetet på tripptrappen, og han trivdes bedre i det enn i vippestolen :)

Jo, det bør begrenses litt i starten. Og så kommer det jo an på hvor lavt man kan senke ryggen. De kan jo også sitte/ligge i bilstolene sine i starten, men ikke så lenge av gangen. Hadde jeg skulle prioritet vippestol eller babygym hadde jeg valgt sistnevnte. Vi hadde nyfødtsetet på tripptrappen, og han trivdes bedre i det enn i vippestolen :)

Ja det er sant, vippestoler kan jo tippes lenger bak :) men tror nok vi prioriterer babygym først ja!

De kan sitte i vippestol fra fødsel av, men må ha på laveste hakket slik at de nesten ligger :) Og under oppsyn og ikke lenge av gangen :)

Hvor kort/lenge er «ikke lenge av gangen»? Rekker man for eksempel en dusj (10 min ca), eller er det kun snakk om 2-3 minutter?
Lest at 20 min under oppsyn er greit, men da på lavt hakk slik at de nesten ligger :) Hadde jenta mi i vippestol rett utenfor dusjen, eller la stellematten på gulvet rett utenfor slik at eg såg ho hele tiden :)

Lest at 20 min under oppsyn er greit, men da på lavt hakk slik at de nesten ligger :) Hadde jenta mi i vippestol rett utenfor dusjen, eller la stellematten på gulvet rett utenfor slik at eg såg ho hele tiden :)
Stellematte eller teppe er jo kjekt når de er så små at de ikke ruller rundt uansett

Sniker fra oktober 2018. Er sååå glad for at vi har hatt vippestol fra starten. Etter tips fra søsteren lin som var avhenging av den med kollik baby skaffet vi oss det føe fødselen. Vi har en ficher price med vibrering og den har vært helt Gull ,den har vært i bruk hver eneste dag fra starten, i starten var det selvfølgelig bare i korte perioder, men her nektet hun å ligge på gulvet da var det full hylskrik og det eneste som gjor at jeg fikk tatt meg en dusj eller gått på do med frie armer var vippestolen med vibreringen på. Vibrasjonen var også helt fantastisk når hun hadde en periode hun hadde skikkelig magevondt som de fleste babyer har, det var faktisk eneste stedet hun ikke skreik da en periode. (Hun hadde ikke kollik altså, bare litt umoden tarmer og svelgte endel luft en periode)

Så jeg tror faktisk ikke jeg hadde klart meg uten vippestolen:)

Babygym har vi også hatt fra starten, en billig sak vi arvet men som gjør nytten, men her har hun ikke villet ligge der noe særlig før nå som hun bilket 3 mnd ca:)

Så behovene kan nok variere litt fra baby til baby og hvordan dere som foreldre bruker det, men tenkte jeg bare kunne komme med innspill til min erfaring:)

Lykke til i utstyrrsjungelen:)

Back
Topp