Hva trenger babyen av utstyr?

Vet denne tråden går mest på utstyr, men har et lite tips de førstegangsmammaer når det kommer til klær. Det er litt som å gå i en godtebutikk mår man titter på babyklær for det er utrolig mye søte nydelige klær å få kjøpt til de minste, men når du har en nyfødt er min erfaring at man bare bruker det som er praktisk og enkelt å få av og på. Blir jo mye ull på våre vinterbarn, men jeg tipser om å se etter bodyer med vid hals som er lett å få over hodet, og med elastisk mykt stoff. Omslagsbodyer og bukser med god og bred strikk over magen er også gull. Bodyer med hette er søte, men hetta er bare i veien. Heldresser er upraktisk når du skal skifte bleie. Ha isåfall dresser med knepping mellom beina. Bodyer med normal/trang hals er styrete når de skal på.
Jeg hadde veldig mye fint tøy, men endte opp med å bruke de samme favorittene hele tiden fordi de var enkle å ta av og på, og praktiske med tanke på skift og bytting av bleier. Får du gulpebaby blir det noen skift iløpet av en dag..
 
Vet denne tråden går mest på utstyr, men har et lite tips de førstegangsmammaer når det kommer til klær. Det er litt som å gå i en godtebutikk mår man titter på babyklær for det er utrolig mye søte nydelige klær å få kjøpt til de minste, men når du har en nyfødt er min erfaring at man bare bruker det som er praktisk og enkelt å få av og på. Blir jo mye ull på våre vinterbarn, men jeg tipser om å se etter bodyer med vid hals som er lett å få over hodet, og med elastisk mykt stoff. Omslagsbodyer og bukser med god og bred strikk over magen er også gull. Bodyer med hette er søte, men hetta er bare i veien. Heldresser er upraktisk når du skal skifte bleie. Ha isåfall dresser med knepping mellom beina. Bodyer med normal/trang hals er styrete når de skal på.
Jeg hadde veldig mye fint tøy, men endte opp med å bruke de samme favorittene hele tiden fordi de var enkle å ta av og på, og praktiske med tanke på skift og bytting av bleier. Får du gulpebaby blir det noen skift iløpet av en dag..
Så enig i dette! Praktisk går foran fint!
 
Kjøpte akkurat Ergobaby Aura (bæresjal) hos Mimmis. De har 20% på alt av bæretøy, og i dag (søndag) får man gratis frakt ved bruk av kupongen "home".
 
Vi solgte bedsidecriben og kjøpte sprinkelseng istede, tok vekk en vegg og hadde den på høyeste nivå. Da gikk den akkurat kant i kant med vår seng. Helt perfekt og dobbelt så praktisk i forhold til bedsiden som både var trang og ustødig. I tillegg mye rimeligere da springelsenga brukes en god stund på forskjellige nivå. Etter 6 mnd flytta vi henne over på eget rom, fortsatt i hennes egen seng som hun var godt vant til. Det blir definitivt sprinkelseng fra start nå også. God plass til bleier, ammeinnlegg og kluter i fotenden. Alt lett tilgjengelig når de er så små.
 
Dette er min nr 4, og jeg har erfart at butikkene er åpne etter fødsel også :hilarious:

Handla selvfølgelig basic things, men mannen klarer også fint å dra ut å handle om man kommer på at man trenger noe:)

Ikke kjøp dyre ammeputer, pumper osv. vet jo ikke om du trenger det. Her fungerte sofapute like bra :hilarious:
 
Tips. Sist gjorde vi det sånn at jeg sov inne på rommet til datteren min, med henne når hun var baby. Hadde en enkeltseng og sprinkelsengen (med nedfelt vegg) sto innat. Så når vi slutta å amme på natta, flyttet jeg sengen min til andre siden av rommet i noen måneder. Så flyttet jeg på naborommet. Og når hun var rundt et år flyttet jeg ned til soverommet mitt igjen. På den måten har babyen vært trygg på eget rom fra start. Ikke sikkert det fungerer for alle, men fungerte veldig godt her.

Og kan høyst anbefale sprinkelsen ved siden av sengen i steden for bedside crib, som ei annen her skrev!
 
Jeg har også vognposen Voksi Urban og vognen Emmaljunga nxt90 (2020). Hadde heller ingen problemer med at posen ble stor og klumpete.

Samme her. En god vognpose er et must med januarbarn. Ulldress og rett i posen, så er det ut på tur.

Byttet til vårpose for en liten stund siden, men mini på 18 mnd brukte posen uten forlengerdel frem til da :)

Da jeg fødte i 2020 var det en skikkelig lang og kald periode her på Vestlandet med gode 10 minus over mange uker, da var det gull med en god vognpose. På de kaldeste dagene hadde jeg også et fleecepledd i vognposen.
 
Dette er min nr 4, og jeg har erfart at butikkene er åpne etter fødsel også :hilarious:

Handla selvfølgelig basic things, men mannen klarer også fint å dra ut å handle om man kommer på at man trenger noe:)

Ikke kjøp dyre ammeputer, pumper osv. vet jo ikke om du trenger det. Her fungerte sofapute like bra :hilarious:

Veldig enig! I alle fall som førstegangs skal alt være på stell og helst nytt. Men det går jaggu bort mye penger til ting en aldri bruker.

Jeg har kjøpt veldig mye brukt også, spesielt til tredjemann som kom i 2020.
 
Min erfaring er at man trenger mye mindre enn man tror.
Det jeg har hatt god bruk for er:
-Klær, men ikke for mye i de minste størrelsene, og gjerne noe i ull
- badebalje
- vogn
-Vognpose
- vippestol
- lekematte (har brukt at par tykke yogamatter
-rumpetermometer
- vaskekluter/tørrservietter
-bæresjal/sele i den formen du foretrekker
- bilstol
-Nesesuger
- babyseng
- babydyne
-Babyteppe
-kosedyr, litt lenger leker og bøker
- salve til bleieutslett
Ellers har jeg skifta bleie på håndkle på senga, brukt helt vanlige bæreposer til bleieboss som kastes ute jevnlig.
Har hatt alt for mye klær som nesten ikke rekker å bli brukt før hun har vokst utav dem. Gulpekluter har jeg hatt men ikke trengt noe særlig av da jeg ikke har hatt gulpebaby. Veldig mye kan skaffes etter hvert når du ser om du trenger det. Personlig ble ikke sengen brukt engang før hun var ca. fem måneder og begynte å rulle. Før det la jeg henne i vår seng.
 
Har 2xgulpe/siklebaby fra før så her brukte vi vel en 4-5 siklesmekker om dagen på det verste!
 
Vi solgte bedsidecriben og kjøpte sprinkelseng istede, tok vekk en vegg og hadde den på høyeste nivå. Da gikk den akkurat kant i kant med vår seng. Helt perfekt og dobbelt så praktisk i forhold til bedsiden som både var trang og ustødig. I tillegg mye rimeligere da springelsenga brukes en god stund på forskjellige nivå. Etter 6 mnd flytta vi henne over på eget rom, fortsatt i hennes egen seng som hun var godt vant til. Det blir definitivt sprinkelseng fra start nå også. God plass til bleier, ammeinnlegg og kluter i fotenden. Alt lett tilgjengelig når de er så små.
Det var jo utrolig smart og logisk! at jeg ikke tenkte på det selv da jeg hadde smått sist :hilarious:
 
Brukte mye flanellbleier fra sparkjøp sist. Ikke som bleier, men som gulpekluter og gulpe/bæsjeunderlag i vogn, seng og babynest. Anbefales! (Så slipper man unna med å bare vaske flanellen, ikke hele babynest/madrass osv
 
Ang klær i minste størrelse. Jeg trodde jeg skulle få stor baby forrige gang (ble målt til at det ikke var usannsynlig med over 4 kg på vekstkontroll), i tillegg til at vi hadde hørt at det ble brukt så lite av minste størrelse. Så vi hadde type to plagg i størrelse 50. Baby endte opp med å være helt på snitt med sine 3505 g, og følte hun svømte i str 50. Men det var selvsagt ikke mer stress enn at vi lånte litt og kjøpte litt, som flere nevner er det som regel ikke problem å kjøpe etter baby et født også. Men kanskje kan det være lurt å ha lånt seg noen plagg fra venner/familie i str 50, så er man forberedt, men har ikke kastet bort penger om man får stor baby?
 
En av de tingene som er mest brukt, og som vi fortsatt bruker er sovepose!!! Gutten min på snart 2 gråter hvis vi prøver å legge han uten, han elsker det! :hilarious: Vi har gjort det enkelt å brukt de fra hm, har minst 2 i hver størrelse. Når han var nyfødt hadde det vært greit med 3 fordi det var daglig bæsj/tiss gjennom og den bruker litt tid på å tørke :wtf:
 
En av de tingene som er mest brukt, og som vi fortsatt bruker er sovepose!!! Gutten min på snart 2 gråter hvis vi prøver å legge han uten, han elsker det! :hilarious: Vi har gjort det enkelt å brukt de fra hm, har minst 2 i hver størrelse. Når han var nyfødt hadde det vært greit med 3 fordi det var daglig bæsj/tiss gjennom og den bruker litt tid på å tørke :wtf:
Ja, her også! Hadde egentlig tenkt å bare bruke dyne, men så var det så mange som sa babyen kunne få dyna i ansiktet. Så da ble jeg redd og kjøpte nattpose. Nå nekter han å sove uten nattpose :p
 
Ja, her også! Hadde egentlig tenkt å bare bruke dyne, men så var det så mange som sa babyen kunne få dyna i ansiktet. Så da ble jeg redd og kjøpte nattpose. Nå nekter han å sove uten nattpose :p
Vi brukte dyne fra livet og ned på de kaldeste nettene når han var baby, men ja man slipper frykten for dyne over ansiktet :hilarious: Det mest positive med de må være at han ble mye roligere når han hadde den på, og sovnet lettere :joyful:
 
Jeg har også tenkt til å kjøpe soveposer, men er det nok med januarbaby? Regner med folk flest har åpent vindu på soverommet selv med baby? Burde vi ha dyne i tillegg? Eller teppe? Eller en tynn vognpose?
 
Jeg har også tenkt til å kjøpe soveposer, men er det nok med januarbaby? Regner med folk flest har åpent vindu på soverommet selv med baby? Burde vi ha dyne i tillegg? Eller teppe? Eller en tynn vognpose?
Jeg hadde sommerbaby sist, så da sov han bare med nattposen. Og på vinteren var jeg ikke så redd for at dyna skulle komme i ansiktet, så da hadde jeg dyna oppå på de kaldeste dagene. Jeg sover kun med vinduet åpent når det er varmt på soverommet, jeg liker ikke å ha det iskaldt når jeg sover.
Det kan være greit å vite at nyfødte ikke bør ligge i trekk, og det anbefales ca 18 grader på soverommet (https://lub.no/om-barnedod/krybbedod/fakta-om-krybbedod/overoppheting-som-risikofaktor/).

Det var dødens varmt på barselhotellet når sønnen min ble født, og jeg våget ikke å lukke opp vinduet fordi jeg hadde hørt babyer ikke skulle ha trekk på seg. Så kom en jordmor inn og lurte på om ikke jeg synes det var litt varmt :hilarious: Så det var visst greit å lufte, vi bare flytta babysenga vekk fra vinduet.
 
Baby som ammer skal ha d-vitamin fra de er en uke gammel :happy:

Tran er ikke anbefalt for barn under 1 år lengre :rolleyes:
Hæ, oii. Hjelp. Tenk så mye som endres på 5 - 10 nye år. Hva av det vi gjør nå, er det kommet nye anbefalinger på da. Jeg ga tran, men det er altså 5 år siden. Er vel bare å lese seg opp på nytt om alt nå, da, når det blir 6 år mellom barna. ‍♀️❤️
 
Back
Topp