Hva tenker du rundt kroppen din?

• Trådstarter Trådstarter Redaktør Karine
  • Opprettet Opprettet
R

Redaktør Karine

Guest
Hei alle dere fine flotte damer!

Har dere lest YummyMummy - bloggen her på Babyverden? Veronica, som skriver den, er nybakt mamma og journalist i TV Vest i Stavanger - og lager en tv-serie som handler om hvordan mødre ser på kroppen sin etter fødsel.

Jeg skal intervjues av henne i morgen - fordi jeg skrev en blogg hvor jeg mener det er trist at nybakte mødre blir møtt med forventninger om å være tynne rett etter fødsel.

Den kan dere lese her: http://www.babyverden.no/blogg/Sjefredaktor-Karine-Nass-Frafjord/Nybakt-mamma-Pa-tide-a-slanke-seg/

Og her er en blogg om mødre som slanker babyen i magen:

http://www.babyverden.no/blogg/Sjef...m-slanker-babyen-i-magen-bor-ta-seg-ei-bolle/

Det er noen år siden jeg fødte mine jenter - og jeg tror at mye har endret seg siden den gang.

Derfor hadde det vært kjempefint å høre deres tanker rundt dette med "perfekt" kropp etter fødsel.

- Hva synes du om din egen kropp?
- Føler du et press om å slanke deg?
- Hvordan snakker dere om kropp i venninnegjengen?
- Trener du, eller følger du en spesiell diett?
- Synes du et er status å føde et lite barn? Slanket du deg i svangerskapet?

Jeg setter stor pris på om dere vil dele tankene deres rundt dette, så skal jeg formidle videre så godt jeg kan!

Tusen takk!

Karine
Sjefredaktør i Babyverden

Hei alle dere fine flotte damer!

Har dere lest YummyMummy - bloggen her på Babyverden? Veronica, som skriver den, er nybakt mamma og journalist i TV Vest i Stavanger - og lager en tv-serie som handler om hvordan mødre ser på kroppen sin etter fødsel.

Jeg skal intervjues av henne i morgen - fordi jeg skrev en blogg hvor jeg mener det er trist at nybakte mødre blir møtt med forventninger om å være tynne rett etter fødsel.

Den kan dere lese her: http://www.babyverden.no/blogg/Sjefredaktor-Karine-Nass-Frafjord/Nybakt-mamma-Pa-tide-a-slanke-seg/
Og her er en blogg om mødre som slanker babyen i magen:
http://www.babyverden.no/blogg/Sjef...m-slanker-babyen-i-magen-bor-ta-seg-ei-bolle/

Det er noen år siden jeg fødte mine jenter - og jeg tror at mye har endret seg siden den gang.

Derfor hadde det vært kjempefint å høre deres tanker rundt dette med "perfekt" kropp etter fødsel.

Jeg setter stor pris på om dere vil dele tankene deres rundt dette, så skal jeg formidle videre så godt jeg kan!

Tusen takk!

Karine
Sjefredaktør i Babyverden
Skulle gjerne ha svart deg, men frøkna ligger fortsatt i magen :) Håper du får mange svar, det blir spennende å lese om andres tanker rundt dette. Jeg trener flere gravide og får mange historier servert på hver trening, mange virker lei kroppsfokuset og syntes det tar bort mye av gleden i det å få barn. Er du interessert i å få høre tanker rundt svangerskapet fra mitt perspektiv som (gravid) trener i et miljø der kropp er i fokus må du bare gi en lyd :)

syns det er flott at kroppen kan forandre seg så mye og så komme tilbake omtrent til det den var før uten at jeg trenger å gjøre så mye spesielt :)
- 3 uker etter fødsel ser jeg at vanlig kroppsfasong er på vei tilbake, men jeg stresser ikke! Fortsatt litt "deig-mage", men det har jo nettopp vært en baby inni der :)
- Gleder meg til å trene igjen, men foreløpig er jeg fornøyd med å gå trilleturer
- kommer ikke til å slanke meg, men er til vanlig opptatt av å spise relativt sunt og har tenkt å fortsette med det
- å slanke seg i sv.skapet er galskap, men å spise sunt er alltid bra
- å få veldig små barn er ikke bra for barnet. Glad mitt barn var normalvektig :)

Jeg har strengt tatt aldri vært fornøyd med min egen kropp, med unntak av under graviditeten. Da følte jeg meg kjempeflott!
Så hverken før eller etter graviditeten har jeg vært fornøyd med min egen kropp, og ikke liker jeg å se meg i speilet osv heller. Men jeg har akseptert den, i motsetning til da jeg var ungdom.

Nei. Ikke nå som voksen. Som ung gjorde jeg det.
Nå er det 5 uker siden jeg fødte og jeg er så og si tilbake til slik jeg så ut før fødselen.
Så snart magemusklene er strammet seg opp og blitt normale, kommer jeg til å se helt ut som "vanlig".

Vi snakker en del om kropp, men ikke på en negativ måte. Vi er svært opptatt av å godta alle som de er, og jeg synes venninnene mine er kjempeflotte, vi er alle i "normal stand". Ikke supertynne, ikke overvektige. Ser sunne og friske ut, og akkurat på vektskalaen der vi skal være :) Og vi er faktisk flinke til å gi hverandre komplimenter på det også, og når noen har på seg fine klær osv.

Nei. Spiser hva jeg vil, når jeg vil. Er på ingen måte en person som vil støtte opp om noe hysteri. Men skal innrømme, at jeg nok hadde hatt godt av å trene noe. Problemet er sykdommene mine. Så rolige turer med hunder og nå barnevogn er min "trening".

Ja! Og nei!!!!
Jeg synes det er status å føde et lite barn. Det er fantastisk å få bli mamma, og jeg er så stolt over hva jeg og kroppen min har gått gjennom, og jeg er kjempestolt over at pappaen hennes har valgt meg som mamma til hans barn. Det er kjempestatus å føde, men kun på en positiv måte!
og nei, jeg slanket meg ikke i svangerskapet. Det er galt på så mange måter at jeg ikke kan beskrive det engang.
Jeg var på ingen måte flink med kostholdet, jeg spiste ikke utelukkende sunt og det ble mer boller og sjokolade enn jeg burde ha spist. Men jeg holdt meg unna farlige ting, og spiste normalt. Alt for at den lille i magen skal ha det bra!

Jeg er ikke fornøyd med kroppen min sånn den er nå. Har alt for stor mage og kjenner jeg savner veldig å ha en unnskyldning for å føle meg svær. Strekkmerker gjør meg ingenting, men magen, armene og dobbelthaka plager meg en del.

Til en viss grad. Har ingen venner som kommenterer kropp noe særlig, men føler det er et visst press om å se bra ut som mamma. Ser jo alle andre som er sporty og løper rundt ute med vogner og trener.

Det er stort sett ett ikke-tema.

Jeg begynte på Grethe Roede 6 mnd etter fødsel, gikk ned en del, men gått opp nesten alt igjen. Trener ingenting, men planer om å begynne når ting roer seg litt på jobb/hjemme.

- Synes du et er status å føde et lite barn?

Ikke under noen omstendighet!

- Slanket du deg i svangerskapet?

Det gjorde jeg ikke. Gikk ned en del i begynnelsen og kjente jeg ble mer stressa og redd enn fornøyd av det.

Jeg synes selvsagt at den ikke er noe særlig, men jeg er veldig fornøyd med proposjonene mine. Den er litt slapp og lubben med appelsinhud, grevinneheng og jur som henger til tross for at jeg er i begynnelsen av tyveårene (typ 70H). Har lår som koser seg med hverandre når jeg går :p

Ja, men jeg lar det ikke gå utover hverdagen min. Jeg prøver heller å godta og elske meg selv som den jeg er, gjør jeg ikke det vil jeg aldri bli fornøyd - uansett vekt. :)

Har ingen vennegjeng, men da jeg hadde det var det uaktuelt å rakke ned på seg selv uten selvironi.

Nei, jeg beveger meg normalt. Selv om jeg løper trappene i huset X antall daglig.

Jeg synes det heller er det motsatte, et slanket barn er ikke et friskt barn! Stoffmissbrukere og mødre som benytter seg av alkohol/tobakk får som oftest mindre barn, dermed assosierer jeg lav fødselsvekt med noe usunt. Kan hende jeg tråkker på noen tær, men jeg mener de som bevist går inn for å få lavest mulig fødselsvekt. Og nei, jeg slanker meg ikke. Blir glad dersom jeg får en gjennomsnittlig fødselsvekt på barnet mitt, kroppen er heller ikke det essensielle når man lager et barn. ;)

• Er stort sett fornøyd jeg.. Det er klart at jeg noen ganger tenker at det lille ekstra jeg har på magen kunne hvert borte. Men stresser ikke over det.
  • Noen ganger ja. Når jeg ser venninner og bekjente som "ikke spiser ditten og datten" mens jeg sitter å gomler i meg det jeg vil :p Men det er ingen som hinter i den retningen av at man burde slanke seg.
  • Vi har ett veldig sunt forhold til kropp. Vi er "normalt" sunne og vi har forkjellige kropper. Vi snakker om kropp og helse men aldri noe særlig klaging over den.
  • Nei absolutt ikke. Jeg er til daglig aktiv. Står og går på jobb, løper etter en 4 åring på fritiden. Går turer og er ute i hagen. Måltidene her hjemme er stort sett vanlig husmannskost.
  • Det kunne aldri falle meg inn å slanke med i svangerskapet. Ville aldri utsatt barnet i magen for noe sånt. Vesla er født en mnd for tidlig og var liten da hun ble født. Jeg syntes faktisk det var skummelt at hun var så liten. Hun var så skjør. Synes det er skremmende å lese om de som slanker seg for å få små barn, motbydelig er vel ordet jeg ville beskrive det med!

Jeg er fornøyd med kroppen min. Faktisk enda mer etter jeg fikk barn enn før. Nå veier jeg ca. 5 kg mer og det ser veldig bra ut syns jeg selv.
Overhode ikke. Skulle jeg følt noe slikt måtte det heller vært motsatt, at jeg kunne lagt på meg noen kg. Gjerne ikke nå, men for noen år siden. Nå er jeg akkurat passe;)
Veldig lite snakk om kropp i grunn. Og er det noe så er det mer type "guuud, den kjolen satt hot over rompa di" eller ren motivasjon om noen trenger det.
Har en livslang diett, men det skyldes cøliaki så ingen slanking her i gården. Trening blir så som så. Er veldig mye i aktivitet, går mye bl.a. Men drive på med direkte trening som eksempelvis jogging er det dårlig av.
Vel, status blir gjerne ikke det riktige ordet å bruke. Jeg følte meg veldig stolt og kry.
Selvsagt slanket jeg meg ikke under svangerskapet. Æsj sier jeg til slanking under svangerskapet!

Utseendemessig er kroppen min helt grei. Jeg er lubben og vekta sa før graviditeten at jeg var på overvektsiden, men jeg er liten og kompakt så akkurat det tar jeg ikke så tungt.
Jeg tenker ikke spesielt mye på vekt og utseende, men det tok meg 30 år og en mann som gir komplimenter å komme dit. I ungdomstiden vokste jeg opp med å høre at jeg var stygg og feit, uten å være noen av delene.

Nei, jeg gjør ikke det. Hva andre måtte si og mene om min kropp bryr meg fint lite. Helsemessig er den ikke så værst og da er jeg fornøyd. Jeg trenger ikke se ut som en sylfide, ha tonede muskler og skryte av det.

Vi snakker ikke om kroppene våre. Vi er alle i forskjellige fasonger og det eneste vi kanskje nevner er at det er trist det ikke er et større mangfold av modeller i blader og på tv. Noen aktører begynner å komme seg og det er bra.

Ikke for å forbedre kropp. Jeg intolerant mot melk og unngår dette i størst grad. Ellers spiser jeg det jeg føler for, men passer på å få i meg mye grønnsaker og litt protein. Hoveddietten er nok likevel karbohydrater. Det funker helt greit for meg. :)

Nei, på ingen måte er det status å føde et lite barn.
Det betyr ene og alene at noe er galt.
Enten at mors helse under svangerskapet har sviktet og det kan vi ikke gardere oss mot uansett hvor hardt vi prøver eller at barnet selv kanskje lider av noe. Det er hvertfall ikke gunstig.
Jeg har ikke bevist slanket meg under svangerskapet, men har mistet masse vekt på grunn av manglende matlyst og kvalme.
Fra siste mens til uke 16+0 gikk jeg ned 7,2 kg uansett hvor mye jeg forsøkte å få i meg mat.
Alt smakte vondt eller kom opp og til slutt fikk jeg beskjed av lege å drikke Nutridrink rett og slett for å få i meg næring.
Det var heldigvis vellykket og matlysten kom etterhvert tilbake, dessverre kun i perioder.

Av de 7+ kiloene jeg mistet har jeg til nå, 33+2 bare klart å ta igjen 2 av de og det bekymrer meg at dette kan ha påvirket barnet mitt i stor negativ grad.
Så nå er jeg på fri diett.
At jeg spiser noe er bedre enn ingenting og om sjokolade er det jeg klarer å spise, ja så er det bedre enn at jeg spiser en pose gullrøtter som kommer i retur.
Tross dette forsøker jeg å ha et sunt kosthold. Jeg kan bare håpe at det går bra med babyen.

Kroppen min er tynnere enn den var før svangerskapet. Er forsåvidt fornøyd med at kroppen er den samme igjen, men litt mer fett hadde gjort seg. Tok meg en uke å bli kvitt de kg jeg gikk opp, men gikk ganske lang tid før jeg følte meg som meg selv igjen. Trener flere dager i uka, i håp om å bli strammere og mer fysisk sterk ;) Har altfor tynn overkropp, noe som kommenteres veldig ofte. Når det gjelder vekta på babyen som var under gjennomsnittet, så ble jeg veldig glad for det da han kom ut. Mest fordi det fødes veldig store barn i familien og det frista veldig lite å føde noe over 4 kg. Jeg spiste 4 faste måltider i tillegg til mellommåltider i hele svangerskapet og var aktiv frem til dagen før fødsel.

Hva synes du om din egen kropp:
Jeg er ikke fornøyd med kroppen min. I den grad at jeg er overvektig. Har slitt med overvekt i rundt 10 år, klarte før jeg ble gravid med største barnet å gå ned 26 kg. Men har ei kraftig beinbygning, så ble ikke helt fornøyd med kroppen da jeg var slank heller. Ellers er jeg egentlig fornøyd med utseende.

Føler du et press om å slanke deg?
Jeg gjør jo egentlig det. Det er veldig mye fokus om slanking både på jobb og i familien, man blir jo litt lei og føler det ikke ville påvirket meg om jeg var 15 kg lettere.. er ikke meg de snakker om, da det er flere som er overvektige. Men man blir jo lei temaet som draes opp til ei hver anledning.

Hvordan snakker dere om kropp i vennegjengen?
Det er mye fokus på utseende, selv om alle er forskjellige. Ikke bare vekt, men mye prat om strekkmerker osv..
Personlig bryr jeg meg lite om strekkmerkene og arrene mine. Men vekta, den plager meg.

Jeg har endret kosthold de siste 2-3 ukene til et mer sunnere kosthold. Eller prøver jeg å gå tur 2-3 ganger i uken når jeg får anledning til det.

Synes du det er status å føde et lite barn? Og slanket du deg i svangerskapet?
Nei det synes jeg ikke.I mitt første svangerskap gikk jeg ned 6 kg de 12 første ukene pga kvalme, men la på meg totalt 12 kg i svangerskapet. Hun ble født nesten 4 uker før termin og var bare 2424 gram og 44 cm. Hun var så lita at jeg hadde problemer med å ta i henne til å begynne med. Jeg var normalvektig når jeg ble gravid med henne.

Med nr 2 var jeg overvektig når jeg ble gravid. Jeg slanket meg ikke i svangerskapet. La på meg 10 kg i løpet av svangerskapet. De siste mnd av svangerskapet ble jeg plaget med gjentatte gallesteinsanfall og passet dermed mer på hva jeg spiste. Kunne ikke spise fet mat osv, så mulig det hadde ei betydning for at jeg ikke gikk opp mer. Da gutten ble født 5 dager før termin var han 3165 gram og 49 cm.

Back
Topp