Hva tenker du om nattevakt jobbing ?

Mylva

Forelsket i forumet
Sommerfuglene <3
Sommerfuglene
Selv jobber jeg kun på natten som sykepleier. Har ferie nå, og kjenner jeg gruer meg litt til å tilbake, fordi jeg er så trøtt..
Også lurer jeg på om det er noe økt sjangse for abort eller noe farlig å jobbe bare natten... Neste uke har jeg 4 netter på rad og det skal bli interessant .... Og det er ikke stille jobb, det er på medisinsk avdeling på sykehus...

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Nei, det er ikke noe økt fare for noe. Men jeg merket selv at jeg ble ødelagt av å jobbe natt. Ble tull med søvn og mat. Men så hører jeg andre som synes det er best å gå natt fordi da er det roligst. Så så lenge det går greit for deg er det ikke farlig :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Det er min instilning også egentlig, at sålenge det føles greit, er det ufarlig... Er bare flere som har sagt at det er økt risiko for abort og større sjangse for tidlig fødsel og lavere fødselsvekt.. Men det er jo ingen godkjent forskning sånn at det finnes jo ingen offentlig anbefalinger som sier gravide bør unngå å jobbe natten.. Så det blir vel litt opp til hver enkelt.. Man har hvertfall krav på tilrettelegging, evt omplassering ... Men jeg tror jeg skal prøve meg frem litt.. Blir nok en utfordring!!!

Men hvordan var det med deg, ble du omplassert eller sykemeldt?

I forrige svangerskap gikk jeg alle nettene mine (går tredelt turnus på sykehus), bortsett fra 1 natt når jeg var i uke 8/9 pga kvalme og trøtthet, og synes det gikk veldig fint. Men denne gangen må jeg ærlig innrømme at jeg vurderer sterkt å be om fritak fra nattevaktene når jeg forteller arbeidsgiver om graviditeten, nettopp fordi jeg fungerer best på dag/aften og i tillegg har vi ei lita frøken på halvannet år.

Om jeg hadde vært i din situasjon tror jeg at jeg ville prøvd meg på noen vakter, og heller bedt om å bli satt over på dag/aften dersom det er mulig, eller sykemeldt meg nå mens den verste trøttheten/kvalmen herjer og heller prøvd videre når formen er bedre :)

Ja skjønner godt du vil det når du har et gull hjemme også!
Takk for gode råd, ja jeg må vel bare se an formen rett og slett .. Nå de siste dagene hadde det vært uaktuelt pga trøtthet og uvelhet, men kanskje det er bedre neste uke..:p

Det er min instilning også egentlig, at sålenge det føles greit, er det ufarlig... Er bare flere som har sagt at det er økt risiko for abort og større sjangse for tidlig fødsel og lavere fødselsvekt.. Men det er jo ingen godkjent forskning sånn at det finnes jo ingen offentlig anbefalinger som sier gravide bør unngå å jobbe natten.. Så det blir vel litt opp til hver enkelt.. Man har hvertfall krav på tilrettelegging, evt omplassering ... Men jeg tror jeg skal prøve meg frem litt.. Blir nok en utfordring!!!

Men hvordan var det med deg, ble du omplassert eller sykemeldt?

Har hørt at det bare er hvis du får plager i forbindelse med nattjobbing, ikke av nattjobbing i seg selv.

Jeg prøvde en stund å jobbe nettene som dag og ettermiddag, skulle heller ikke jobbe 12timers, men det ble utrolig mange dager av det :/ Så jeg ble til slutt sykemeldt natt.

Sent from my iPad using BV Forum

Tenker at nattevakter er helt ok så lenge man er i form :) jeg kommer til å jobbe natt frem til jeg gir beskjed på jobben. Da må jeg over på etterforskning og det er bare dag.
Men det skal sies at jeg sliter mer med nattevakter nå enn når jeg ikke er gravid. Hadde en nattevakt denne uken og var helt ferdig når klokken bikket 3.. I jobben min er det jo også slik at det er mest å gjøre på natten (i helgene)..

Tror det skal gå bra så lenge du klarer å "snu" døgnet så du får sove ut når du kommer hjem :) men jeg ville snakket med legen om det med tanken på jobben du gjør :)
Jeg skal selv jobbe litt natt etter jeg er friskmeldt og ser litt frem til det :) heldigvis har jeg ikke en så stressende natt jobb da de eldre sover temmelig godt om natta med sine fordeler :P også klarer jeg å snu døgnet uten problem :D

Back
Topp