Hva tenker du om Ingvar/Yngvar?

Mini_S

Glad i forumet
Oktobergull 2022
Vi sliter veldig med å finne navn til lillebror i magen, men ønsker i utgangspunktet oppkalling da førstemann også er blitt oppkalt etter min bestefar. Han heter Henrik. Et navn som forekommer i slekten på mannen sin side er Ingvar. Kjenner jo absolutt ingen som heter sånt, og siden jeg ikke er vokst opp i Norge selv vet jeg heller ikke hva folk tenker om det navnet. Noen navn har jo noen generelle assosiasjoner i samfunnet, som jeg helst vil være klar over før man velger navn ;)

Så spørsmål er rett og slett, hva tenker dere på når dere hører Ingvar eller Yngvar?

En gammel mann med bonderøtter :hungry:

Jeg synes det er fine navn, og kan absolutt se for meg de blir mer in igjen om en stund.

Assosiasjonen jeg får er et gammelmodig og kanskje litt bondete navn. Samme vibe som Gudmund, Fridtjof, og Konrad.

Til sammenligning føles Henrik litt friskere og mer moderne (selv om det også er et gammelt og tradisjonsrikt navn). Henrik gir meg samme vibe som Oskar, Fredrik og Magnus.

Lykke til med navnevalget :)

Assosiasjonen jeg får er et gammelmodig og kanskje litt bondete navn. Samme vibe som Gudmund, Fridtjof, og Konrad.

Til sammenligning føles Henrik litt friskere og mer moderne (selv om det også er et gammelt og tradisjonsrikt navn). Henrik gir meg samme vibe som Oskar, Fredrik og Magnus.

Lykke til med navnevalget :)
Oskar er faktisk det andre navnet vi har på listen, og vi heller jo klart mest mot det. Men følte jeg måtte gi det en sjanse å undersøke litt med Ingvar også :happy:

Ingvar er fint.

Tenker umiddelbart på Ingvar Ambjørnsen, uten at det er noe problem. :-) Den eneste drawbacken, men som for andre er en fordel, er at det er noe vanskelig Internasjonalt.

Oskar og Oscar er i så møte et bra alternativt :)

Jeg synes helt ærlig det er veldig gammeldags, og med det navnet tenker jeg mest på "mann, 60+"
Men kan godt hende det blir mer in snart.. og det er jo flere som har en mer gammeldags stil på navn som det jeg har. Gir sånn sett ingen dårlige assosiasjoner, i alle fall.

Er forøvrig enig med Kelsey her.

Jeg tenker først på Ingvar Ambjørnsen. Synes uansett det er et fint navn og helt innafor. Man vender seg jo til alle navn når ungen har vært her litt likevel. Kjennes uteooolig mange små som heter Oskar, og det er et fint navn, men Ingvar må han hvertfall sikkert ikke dele med mange andre :)

Dette er nok et navn som er for ungt, men samtidig for gammelt. Altså får mange av oss assosiasjoner til en gammel mann når man hører det navnet.

Jeg liker personlig Ingvar bedre enn Yngvar.

Liker det også veldig godt, begge variantene.

Liker de godt, og det er veldig populært med gamle navn igjen nå, så det kan være de navna, eller iallefall Ingvar, blir poppis om en del år! Synes Oskar er litt kjedelig i forhold.

Veldig traust navn. Tenker ungdomsskolelærer med rutete skjorte, grått bustehår og briller. Hadde ikke ville kalt en baby det.

Vet ikke om dere har bestemt dere enda.
Navn blir gjerne populære ca hvert 120-150 år, og trur Ingvar/Yngvar ikke er gammelt nok enda til å bli populært.
Men møtte en gutt med dette navnet for noen dager siden (ca 12-14 år), uten at jeg tenkte så mye over det.

Som nevnt over, så elsker jeg å Oskar. Det er et populært navn nå, så da kan du risikere å få fler som heter det, men det er kanskje ikke så viktig? :)

Back
Topp