Hva tenker du om gutter i kjole?

Oj ,det var verdens lengste signatur:P

Men ja, jeg mener det er helt ok hjemme og i lek, men NEVVAH om sønnene mine får gå ut i kjole til vanlig.
Altså, en gang på butikken hadde ikke gjort meg noe, men om de krevde å gå i kjole hver gang vi gikk ut, så nei.

Det er jeg som bestemmer hva de skal ha på, og de får ikke ha på kjole, på lik linje som de ikke får ha på t-skjorte om vinteren. Et sted går grensen for deres autonomi.

Nå har vi ikke kjoler heller, så det er ikke noe problem.

OdaM skrev:
Han kunne fått prøvd det her hjemme, men det hadde blitt mer som å kle seg ut. Ikke utenfor husets fire vegger, for å si det sånn. Han skal lære at det er JENTER som bruker kjoler. Ikke gutter. 

På samme måte som at gutter får lov til å stå når de skal tisse. Det gjør ikke jenter. 

Enig!!!

valkyrien skrev:
Vår sønn hadde ikke fått gå i kjole, ferdig snakka... Skal han det så får han vente til han er voksen, og har flyttet hjemmefra.

må nok signere denna ja.. er man gutt så er man gutt, da går man ikke i kjoler, slik som at jenter ikke går med susp!! ;)

valkyrien skrev:
Vår sønn hadde ikke fått gå i kjole, ferdig snakka... Skal han det så får han vente til han er voksen, og har flyttet hjemmefra.

Signerer også denne!

Hadde glatt sendt han (3 år) i barnehagen i kjole/skjørt om han ønsket det, men mest sannsynlig hadde han rimelgi kjapt fått høre av de større barna på avdelingen at han ikke kan gå med det, og bestemt seg for aldri mer å gå i dette. Så det er bare et spørsmål om læringen blir etter min veiledning eller mine krav, eller erfaringsbasert. Utfallet blir antakelig det samme uansett ettersom omgivelsene er snare med å korrigere ift kjønn.

I dag ville han gå med min spenne hjemme. Det fikk han selvsagt lov til. Så kom tre førsteklassinger på besøk, - jenter- som straks ga ham beskjed om at dette var høyst upassende for en gutt.

Barn må få utfolde seg, og det er latterlig at voksne stiller slike krav til et barns kjønn i barnehagealder

dette har det jo vært en sak på tidligere, der blant annet min gutt er avbildet i kjole... ;)
Han ville ha en kjole - og det fikk han.. Nå er det vel nesten 2 år siden han sist brukte den, og han er like gutt ennå... Snekrer i garasjen, leker ninja og kjører med biler...
Og han hater jenter... Bortsett fra mamman sin, for jeg er visstnok verdens søteste...

Omtrent alle gutter jeg vet om har rundt 2-3års alderen hatt en periode hvor de likte godt å ha på seg skikkelig grelle prinsessekjoler :)

La dem ha det gøy! :D

Jeg kan ikke se helt problemme i det
Er jo ikke sagt det at gutten blir homofil eller noe ved å gå i kjole en dag eller mer
Gutten her har aldri spurt om å gå i kjole.Men jeg kjenner noen som har en gutt som ofte har på seg kjole og synnes det er helt topp

Er jo enkelte barn som også føler at de er feil kjønn, har vært mange slike episoder over alt i verden der barne har måtte utsette pubertetten til at de virkelig kan si at de vil bli gutt eller jente, som da skifter kjønn

Ser ikke problemet så lenge sokkene matcher :p nei daaa. Men det er et vanskelig spm, ja jeg vet det ikke hadde betydd at han var/ble homofil eller transvistitt og hadde det så vært så skulle jeg støttet han i de valgene også. Men som mamma er det min jobb å beskytte sønnen min og jeg hadde ikke villet sende han ut som en blink for mobbere. Så i hjemmesitusjon og lek så: nema problema, ute til hverdags: vet rett og slett ikke enda. Men jeg må også si at nathaniel er to år og har ikke valgfrihet når det gjelder antrekk enda, jeg tar frem klærne og han godtar det. Det er ikke noe han får bestemme selv annet enn at han kan velge mellom to gensere feks

hmm.. blir litt forbanna og lei meg. Vi lever i 2011 og enda er det så mange fordommer. Det skader ikke om en gutt går i kjole av og til eller hver dag over en periode.
Alle dere med jenter... bruker døtrene deres KUN kjoler eller bruker de også bukser?

Jeg har både en gutt og en jente. Gutten min er skikkelig guttegutt men elsker rosa :) hender han også tar på en kjole og danser og sier seeeeee jeg er fiiiin.

jentungen er så lita enda at hun tar på seg det jeg finner, som oftest er bukser da dette er mest praktisk.

:) la barn få være barn.

Det spørs veldig på alderen til gutten.
Jeg hadde hatt problemer med kjole/skjørt i "offentligheten", men som utkledning hjemme eller i barnehagen ser jeg ikke noe problem med. :)

Synes det er helt greit jeg om en gutt går i kjole men da til utkledning så klart. Det er jo en fase barna går igjennom når de er små.Hvis det er feil at gutta bruker kjole så trenger ikke det og bety at de er homoer,  det kan jo hende at de ser opp til jentene i nettverket enten de har søstre hjemme eller kusiner som er eldre.Hvorfor blir det så mye oppstyr når en gutt vil gå med kjole men ikke når ei jente leker med biler og andre typiske "gutteleker"? skjønner ikke helt den jeg..

Jeg ville nok ikke oppfordret til det, og dette må helt klart ses i forbindelse med alderen på barnet.

En 2-åring bestemmer/bryr seg skjelden om hva han har på seg uansett, og vil nok heller ikke bli mobbet for dette av andre 2-åringer i barnehagen. Kanskje vil han ha på kjole fordi han ser at mamma og storesøster går i kjole, eller fordi det er mer behagelig. Altså: null problem.

En 10-åring må forstå at det er greit for meg som hans forelder at han ønsker å gå med kjole, og for min del kan han gjøre det dagen lang, men at det kanskje ikke er så greit ute i verden, fordi det stort sett er jenter som går med kjole... At noe sånt kan bli vanskelig ser man jo bare fra alle kommentarene her:)

Det ville nok vært en prosess hvor vi snakket om saken (gitt at barnet er stort nok) for å forstå hvorfor han vil gå med kjole.. Men jeg ville ikke nektet ham det. Det er viktig at et barn føler seg akseptert av foreldrene, men det er også viktig som mange sier å ikke gjøre barnet til mobbeoffer...

Det har aldri vært et issue hjemme hos oss, uansett alder, så det er litt vanskelig å si..
De har sikkert kledd seg ut i bhg, og det bryr meg midt på ryggen  - hjemme har det ikke vært kjoler tilgjengelig uansett.. Nå som de har en lillesøster er de meget klar på at HUN er jente, liker rosa, og går i kjole - og at de er GUTTER og dermed ikke gjør det - Uten at jeg har hatt noe med det å gjøre..

i lek er alt lov! men kanskje ikke ha kjole på i bursdagsselskaper eller andre steder som kan føre til at han hadde blitt mobbet av venner m.m. Passer på å sjerme dem fra ting som kan føre til mobbing også.

Sicily skrev:
Tenker ikke noe over det. Unger er unger, og nei, som enkelte ser ut til å tro, sønnen din blir ikke homofil av å leke i kjole. Barn må få lov å utfolde seg. Tror heller ikke min sønn hadde fått gå med kjole i offentlighet, men ellers hadde jeg neppe sagt noe på det. Og hvis det har noe med barnets legning å gjøre, så vil neppe barnet forstå trangen selv, og de vil nok neppe forstå hvorfor foreldrene nekter han å gjøre noe som føles naturlig. Må være vondt for barnet, og slike holdninger tror jeg bare utvikler seg. Min sønn skal aldri behøve å være redd for å være seg selv i sitt eget hjem blant sin egen familie.

Ganske enig... Familie og venner hadde nok for det meste godtatt det -og fremmede må bare mene det de vil. Jeg steiler ikke hvis jenta mi vill ha dressbuke, skjorte og slips -og ser heller ingen grunn til å nekte gutter kjole, men jeg ville nok prøve å unngå det til vanlig for å skjerme barnet fra vonde og vanskelige opplevelser fra andre.
Gutt eller jente, tykk eller tynn, homo eller hetro... ikke noe kan påvirke hvor mye jeg elsker mine barn -og de skal heller aldri føle at jeg skammer meg over dem eller at de ikke kan være den de er.

Et klesplagger sier ingenting om hvem du er. Om barnet har lyst til å gå i kjole så javel, da skal han få lov til det. Hvorfor sier vi voksene dette til barna, at kjole er til jenter. Det er holdninger vi overfører til barna våre som blir til mobbing og utestengelse. Tror dere virkelig at bukser alltid har vært til jenter? Nei, det var "gutteklær" før. Min sønn som er nå tre han hadde en periode i hele fjor at han vill gå med kjole. Jeg hadde desverre ikke da, men jeg lagde da en utifra enn t-skjorte som var min. Jeg har hentet sønnen min flere ganger i kjole i barnehagen. Han har hatt pippifletter i håret, spenner i håret osv. Og jeg tar gjerne med han på butikken slik. Kjole, hårstrikk har ingenting med legning å gjøre! Skjerp dere har jeg lyst til å si. Ett barn er ett barn.

Back
Topp