Hva tenker du om gutter i kjole?

Vår sønn hadde ikke fått gå i kjole, ferdig snakka... Skal han det så får han vente til han er voksen, og har flyttet hjemmefra.

Jeg vet ikke hva resten av familien hadde syns, men for meg hadde det vært helt greit :) Det er jo bare et plagg.

Han kunne fått prøvd det her hjemme, men det hadde blitt mer som å kle seg ut. Ikke utenfor husets fire vegger, for å si det sånn. Han skal lære at det er JENTER som bruker kjoler. Ikke gutter. 

På samme måte som at gutter får lov til å stå når de skal tisse. Det gjør ikke jenter. 

Som utkledning på moro - hjemme, en sjelden gang hadde det vært OK.
Men hadde ikke latt det bli en vane for å si det sånn:)

Det er nå en gang sånn at det er forskjell på jenter og gutter - jenter går i kjoler, det gjør ikke gutter;)

Det er en gutt på nesten 4 år i barnehagen som foretrekker å kle seg ut med kjoler sammen med jentene, og han elsker å leke med barbie! Utrolig søtt!
I går fortalte han at han hadde fått ny barbie hjemme med langt lyst hår..
Syns det er kjempefint at ingen nekter han det

Tenker ikke noe om det.

Tenker ikke noe over det. Unger er unger, og nei, som enkelte ser ut til å tro, sønnen din blir ikke homofil av å leke i kjole. Barn må få lov å utfolde seg. Tror heller ikke min sønn hadde fått gå med kjole i offentlighet, men ellers hadde jeg neppe sagt noe på det. Og hvis det har noe med barnets legning å gjøre, så vil neppe barnet forstå trangen selv, og de vil nok neppe forstå hvorfor foreldrene nekter han å gjøre noe som føles naturlig. Må være vondt for barnet, og slike holdninger tror jeg bare utvikler seg. Min sønn skal aldri behøve å være redd for å være seg selv i sitt eget hjem blant sin egen familie.

valkyrien skrev:
Vår sønn hadde ikke fått gå i kjole, ferdig snakka... Skal han det så får han vente til han er voksen, og har flyttet hjemmefra.

Vår eldste sønn på snart 3 har ofte på seg en av kjolene til storesøster når de danser.
Ser virkelig ikke at det skal være et problem. 

Jeg syns at guttene burde få gå i kjole vis de føler at det er det riktige. Tenk deg så grusomt for det lille barnet vis de blir nektet dette av foreldrene sine, de viktigste i livet hans. Ville nok ha tonet det ned og heller ikke oppfordret til det. Og hadde det vist seg at gutten var homofil eller jente på innsiden så må man akseptere det og støtte barnet for det er mye vondere for han. Han vet han er anderledes.

Sicily skrev:
Tenker ikke noe over det. Unger er unger, og nei, som enkelte ser ut til å tro, sønnen din blir ikke homofil av å leke i kjole. Barn må få lov å utfolde seg. Tror heller ikke min sønn hadde fått gå med kjole i offentlighet, men ellers hadde jeg neppe sagt noe på det. Og hvis det har noe med barnets legning å gjøre, så vil neppe barnet forstå trangen selv, og de vil nok neppe forstå hvorfor foreldrene nekter han å gjøre noe som føles naturlig. Må være vondt for barnet, og slike holdninger tror jeg bare utvikler seg. Min sønn skal aldri behøve å være redd for å være seg selv i sitt eget hjem blant sin egen familie.

Å kle seg ut i kjole på lek en gang av og til hjemme - helt ok!
Men jeg hadde ikke gitt gutten min lov til å gå kledd i kjole til vanlig, ikke snakk om. Ikke fordi jeg er redd han skal bli homofil, men av samme grunn som gutter ikke har langt hår med fletter og sløyfe... Jenteklær til jenter og gutteklær til gutter.

OdaM skrev:
Han kunne fått prøvd det her hjemme, men det hadde blitt mer som å kle seg ut. Ikke utenfor husets fire vegger, for å si det sånn. Han skal lære at det er JENTER som bruker kjoler. Ikke gutter. 

På samme måte som at gutter får lov til å stå når de skal tisse. Det gjør ikke jenter. 

Enig med deg

Som utkledning helt greit.

Men ikke som vanlige klær nei.

Men jeg hadde vel også steila hvis jentungen ville ha hatt dressbuke og skjorte og slips til juleselskapet.

Så det går jo begge veier.

Barn er barn. Å presse de inn i de kjønnsrollene VI ønsker synes jeg blir ganske så feil. 

Jeg blir jo oppgitt, for det virker for meg som at det er litt mer sosialt akseptert at ei jente går i gutteklær og leker med traktorer enn motsatt. Dette fordi jeg har ei skikkelig guttejente, som elsker klærne fra gutteavdelingen (favoritten nå er en Mario-genser) og leker stort sett bare med kjønnsnøytrale leker eller typiske "gutteleker". Skal jeg nekte henne det fordi jeg har prinsipper? Nei. 

I artikkelen er det snakk om et barn på 1 og et halvt år som plutselig vil gå i kjole?? stiller litt spørsmålstegn på det. Syns det er litt tidlig til at barnet skal få full frihet til å velge dette selv.
Hadde min ytret ønske om dette når han var 1 og et halvt år, så hadde jeg nok gitt han valget mellom 2 forskjellige bukser allikevel.

hadde ikke reagert i det hele tatt. hadde tatt på han kjole og sagt han var fin. det gjør jeg med alle bhgbarna også om noen gutter finner kjoler i utkledningsskuffen. og jeg har satt en pappa ordentlig på plass da han møtte gutten sin på en lite fin måte da han kom for å hente.

valkyrien skrev:

signerer denne. greit på karneval, men ikke ellers.

Back
Topp