Hva tenker du om Ferber?

elisabeth__ skrev:
Syns det er rart at folk sier at di ikke hade noe valg for det var siste løsning..
syns det bare er snakk om å prioritere.
ja det er tunkt å stå opp 7 -8 ganger om natta  og ja det er kjedeligt og slitsomt å sitte i mørke og vente på at barne skal roe seg.
men det er da en svært kort perjode av barnets liv som jeg syns som foreldre ikke er helt umulig å komme i gjennom.  

man kan jo selv tenke seg vilken følelser det stakars barne sovner med !
og for di foreldrene som sitter i stua og har dårlig samvitighet nor di hører barna grine så fortjener di det å.

Det kommer vel helt ann på hvor lenge nattevåken varer vel?

Jeg synes riktignok 7 måneder var veldig lite, men i enkelte tilfeller, med litt eldre barn, synes jeg ferber er verdt og prøve!

Hompetitten skrev:
Kommer ikke til å bli brukt her i huset hvertfall!
Helsesøster anbefaler å bare la han grine når han våkner på kvelden/natta, men vi går alltid inn til han og roer han før vi går ut og setter døra på gløtt. Da sovner han som regel igjen:)

Anbefaler hun det?? Det syns jeg aldri en helsesøster skal anbefale...

Frk. Tvert I. Mot skrev:
Ett innlegg om bar og for lite søvn
http://www.babyverden.no/Forum/Generell-diskusjon/Generelt/Ang-ferber-medisinering-osv/1500345T/

Utrolig bra innlegg Frk Tvert I mot og jeg er SÅÅÅ enig med deg!! Barn har ikke bra av søvnmangel og da nytter det lite om de sitter på mammas fang eller holder henne i hånda! Hva er verst -gråte litt et par kvelder og få sove, eller uker og måneder med for lite søvn???

De som er i mot Ferber fremstiller det som om alle som prøver denne metoden lar barna skrike i timesvis men ikke i en eneste diskusjon om Ferber er det noen som sier de gjør det slik..  Ferber selv har jo gått bort fra metoden i den formen han opprinnelig beskrev og jeg vil påstå at et stort flertall av de som prøver dette ikke har spesielt lange intervaller før de går inn til barnet (1-5 min er vanlig økende til maks 10 minutter).. Og det er som Frk. Tvert I mot skriver heller ikke det første man prøver, jeg påstår at de fleste som prøver dette har prøvd flere ting først men føler dette er "siste mulighet"

Det kommer jo litt an på hva man legger i det når man snakker om Ferber-metoden. Som noen nevner her har man gått et godt stykke bort fra metoden i sin opprinnelige form(tviler på at særlig mange går etter den originale oppskriften).

Jeg har ikke barn helt ennå, så jeg kan ikke si noe om jeg kommer til å prøve det eller ta sterk avstand fra det, men jeg synes at det må være opp til de enkelte foreldre å bedømme hva som er en god metode for dem og deres barn for at deres familieliv skal fungere. Er i utgangspunktet ikke for å la barna ligge og gråte lenge - spesielt ikke når de er under året - men det er forskjell på de barna som ikke sover en hel natt (litt urealistisk å forvente det av små barn vil jeg tro) og de som faktisk har elendig søvnkvalitet.

Forøvrig signerer jeg Juliette sitt innlegg.

FrkPedersen skrev:
Det kommer jo litt an på hva man legger i det når man snakker om Ferber-metoden. Som noen nevner her har man gått et godt stykke bort fra metoden i sin opprinnelige form(tviler på at særlig mange går etter den originale oppskriften).

Jeg har ikke barn helt ennå, så jeg kan ikke si noe om jeg kommer til å prøve det eller ta sterk avstand fra det, men jeg synes at det må være opp til de enkelte foreldre å bedømme hva som er en god metode for dem og deres barn for at deres familieliv skal fungere. Er i utgangspunktet ikke for å la barna ligge og gråte lenge - spesielt ikke når de er under året - men det er forskjell på de barna som ikke sover en hel natt (litt urealistisk å forvente det av små barn vil jeg tro) og de som faktisk har elendig søvnkvalitet.

Forøvrig signerer jeg Juliette sitt innlegg.

E-N-I-G!

-Nymphadora- skrev:
Kommer aldri til å bli testet ut her i huset, det er sikkert!

enig!
Heldigvis er 2åringen rå på soving. 12-14 timer sammehengende hver natt, våkner skjeldent før 08.30. I tillegg 2-3 timer på dagtid. Men vi aner jo absolutt ikke hvordan nestemann kan bli! Uansett hvor mange våkennetter det måtte bli er dette uaktuelt.

Ville aldri brukt det på mine barn! Er vel ikke akkurat normalt at en baby på 7 måneder sover rundt heller...

Jeg tenker at 7 mnd er alt for tidlig..

Jeg vet ikke om jeg utførte feber.. de fleste mener vel at jeg ikke har gjort det.. men min datter måtte lære seg å sovne på egenhånd når hun var ca 9-10 mnd.. og da lot vi henne ligge i sengen å gråte.. gikk inn til henne veldig ofte.. Gikk over etter noen få dager..

Hun er i dag en lykkelig jente;) Ingen vansker med å sovne.. ingen traumer

mammatileijente skrev:

Jeg vet ikke om jeg utførte feber.. de fleste mener vel at jeg ikke har gjort det.. men min datter måtte lære seg å sovne på egenhånd når hun var ca 9-10 mnd.. og da lot vi henne ligge i sengen å gråte.. gikk inn til henne veldig ofte.. Gikk over etter noen få dager..

Traumer dukker ikke opp før man blir større.. kanskje ikke før man er voksen.

mammatileijente skrev:

Traumer kan dukke opp så sent som i voksen alder, så helt sikker på at hun ikke har fått traumer kan du ikke være. Men stort sett går det jo bra.

Back
Topp