Hva tenker du om Ferber?

Rekekreke

Gift med forumet
VIP
Ja, jeg snakke med en mamma i dag som hadde brukt Ferber på sin gutt. 
Han var 7mnd og begrunnelsen var at han enda ikke hadde sovet en  hel natt gjennom og foreldrene var slitene...

Hva tenker dere om dette??

jeg tenker stakkars stakkars lille baby emoticonog stakkars foreldre som ikke vet bedre

vår sønn sov ikke en eneste natt gjennom før han var over 8 mnd forresten..

Jeg vet ikke hvor ofte jeg har hatt lyst til å si :
"Hvis du ikke takler ett års tid, minst, med lite søvn, så hvorfor fikk du barn??"

Vi måtte gjøre det slik på eldste dattera vår, da hun var 1 år.. Vi hadde forsøkt alt mulig, men etter 11 måneder med låsninger som gjorde at hun aldri fant roen, visst hun ikke hvordan hun skulle sovne selv når hun først var frisk. Hun gråt aldri mer enn 10 minutter før hun sovnet, og dette varte i tre dager. Gikk vi inn til henne tok det timesvis før hun endelig sovna, og ungen var jo alvorlig underernært på søvn.. Jeg får vondt i hjertet av å tenke på det, men jeg ville aldri ha gjort det om det faktisk ikke måtte til.. 

(Jeg må legge til at hun er ei herlig og blid jente, som absolutt ikke er utrygg på noen måte.. :)

Jeg syns det er galskap.  babyers enestemåte å komunisere på er jo ved gråt..
så hade aldri lat mine unger grine seg til søvn..
Da offrer jeg lett å bli sittene oppe på natta.  

Kommer ikke til å bli brukt her i huset hvertfall!
Helsesøster anbefaler å bare la han grine når han våkner på kvelden/natta, men vi går alltid inn til han og roer han før vi går ut og setter døra på gløtt. Da sovner han som regel igjen:)

Jeg tenker at det er easy way out for foreldre som ikke gidder å prøve.. (easy way for foreldrene that is)..

Joda, vi har hatt skrikekvelder vi også, men det er en enorm forskjell på en BABY på 7 mnder og eldste vår som snart er 4...

Neiduh, klarer ikke se for meg at det er en metode jeg kan gjennomføre.

Ble anbefalt det selv av helsestasjon, viktig å vise ungen hvem som er sjefen. Jaja, har en sønn som enda ikke sover noe særlig i en alder av to år, men jeg trøster meg med at jeg aldri har rikka på tankene mine rundt det. 

Jeg tenker om akkurat det der at det er nok et eksempel på en mamma med urealistiske forventninger. Et barn på syv måneder som "enda ikke" har sovet natta gjennom er utrolig normalt. Eldste her blir to om en måned og har vel enda ikke sovet natta gjennom, det er også normalt.

Bouncing buttplug skrev:
Jeg tenker at det er easy way out for foreldre som ikke gidder å prøve.. (easy way for foreldrene that is)..

Joda, vi har hatt skrikekvelder vi også, men det er en enorm forskjell på en BABY på 7 mnder og eldste vår som snart er 4...

Mhm, tenker det samme. Jeg synes det er en egoistisk metode som kun gagner foreldrene og iallefall når babyen er så liten. 

Helsesøster her også anbefalte metoden, så jeg reiste jeg å printet ut alt som finnes om forskning på området, og ga det til helsesøster. Meg bekjent har hun ikke anbefalt metoden siden. 

Vi har vel latt henne grine i 3-4 minutter før hun har sovnet, og det har gått helt fint. Var en del grining når det var nattavvenning fra puppen, men da var jeg jo oppe hele natta uansett..
Jeg har ofte sitti oppe med henne i mørket og bare holdt hu i hånda uten å si noe, så hun vet at hun ikke er alene.

Har egentlig ingen mening om ferber, men synes lite om at det brukes på små babyer..

Jeg tenker at det er en flott redning for desperate foreldre som systematisk har forsøkt mye annet.

Syns det er rart at folk sier at di ikke hade noe valg for det var siste løsning..
syns det bare er snakk om å prioritere.
ja det er tunkt å stå opp 7 -8 ganger om natta  og ja det er kjedeligt og slitsomt å sitte i mørke og vente på at barne skal roe seg.
men det er da en svært kort perjode av barnets liv som jeg syns som foreldre ikke er helt umulig å komme i gjennom.  

man kan jo selv tenke seg vilken følelser det stakars barne sovner med !
og for di foreldrene som sitter i stua og har dårlig samvitighet nor di hører barna grine så fortjener di det å.

elisabeth__ skrev:
Syns det er rart at folk sier at di ikke hade noe valg for det var siste løsning..
syns det bare er snakk om å prioritere.
ja det er tunkt å stå opp 7 -8 ganger om natta  og ja det er kjedeligt og slitsomt å sitte i mørke og vente på at barne skal roe seg.
men det er da en svært kort perjode av barnets liv som jeg syns som foreldre ikke er helt umulig å komme i gjennom.  

man kan jo selv tenke seg vilken følelser det stakars barne sovner med !
og for di foreldrene som sitter i stua og har dårlig samvitighet nor di hører barna grine så fortjener di det å.

Greit nok at det er tungt for foreldrene, men hva med barn som desperat behøver søvn da, som ikke får sove på annet vis..? Som jeg beskrev vår situasjon lengre oppe..

Dette her blir bare nok en unyansert tråd om de stakkars barna og de grusomme foreldrene. Resulterer alltid i at en god gjeng mødre fremstår som svært firkanta i sitt syn og lite forståelsesfulle, og mødre som har følt seg maktesløse og på randen slitne, føler seg tråkket på og har ikke lært en dritt. Man kan mene hva man vil om denne metoden, men spesielt konstruktiv blir sjelden diskusjonen

Jeg tenker for det første at å klage over at en sju mnd gammel baby ikke har sovet natten gjennom enda er litt rart...Her er jenta 1,5 år, og det er svært sjelden at hun sover hele natten. Hun har riktignok ikke spist om natten siden hun var 7 mnd, men våkner for tusen andre grunner. En kan jo virkelig ikke forvente at barn sover hele natten gjennom hver eneste dag?

Om Ferber så tenker jeg at det er en brutal måte for en liten baby. På den andre siden så mener jeg at det ikke er noen krise om små barn (og da tenker jeg på de som er rundt året og eldre) protesterer litt på å legge seg. Så lenge en signaliserer at en er der ved å gå inn ofte, stå utenfor døren osv så mener jeg det er greit. Og så må en jo lytte til gråten. Jeg hører fort om det er "tulleskriking" eller om hun er engstelig eller plages av noe. Og er hun det, så sitter jeg inne hos henne til hun roer seg/sovner. Men jeg sitter ikke inne hos henne bare for å sitte der, for hun har godt av å finne roen selv :)

Denne babyen hadde ingen andre søvnproblemer enn at han brukte en liten time med kos på kvelden før han la seg, og var oppe ca 1 time for kos om natta...
Såpass burde man vel tåle??

Di fleste barn får fint sove hvis du bare sitter rolig ved senga og viser di at du er der uten å stimulere di.
jenta vår reiste seg sikker 100 ganger i senga, men da la jeg hun bare ned å satt meg stille ved senga.
Det var slitsomt i starten men som regel etter en time i starten så sovna hu helt fint..
etter 2-3 uker  så trenkte jeg ikke å gjøre det mer..  

sier ikke at det er likt for alle..

men synes fortsat ikke det er greit å bare la små babyer grine seg i søvn.

jeg snakker om 1 år og nedover 

Jeg hadde aldri klart den metoden...
Jeg fyker ikke opp og går inn til jentene med en gang det piper i de, men aldri i livet om jeg hadde lat de ligge å skrike nei!

7 mnder er jo ingen "alder", Sofia holder på enda på natta til tider og hu er 15 mnder.... 

Sku ønske den mammaen fekk noen andre råd å tips bortsett fra den metoden.. Er utallige måter å få et barn til å sove gjennom natten en å la de ligge å skrike... 

Back
Topp