Hva tenker du? ang. fritidsaktiviteter..

*Labambie

Forumet er livet
Noen spurte meg om vi hadde latt snuppa begynne på noe, turn e.l
Men det har vi ikke, sa det er travelt nok å få hverdagskabalen til å å opp, om vi ikke skal begynne med slikt så tidlig også. Da fikk jeg til svar at det var bedre for de små å begynne tidlig, så blir de vant med det.. Jeg for min del tenker at det kan være greit vente til hun selv vet hva hun driver med og ønsker det selv..
Hva tenker dere?

ORIGINAL: svimsen

hvet ikke hvor gammel snuppa di er da..

men mine to går på svømming, det har di gjort bestanig i grunn.
og liker det veldig godt.

til høsten begynner andrea på turn også tenker jeg, for det har hun veldig lyst til.
kansje isak også blir med der.

men, nå er jeg hjemmeærende da, og ungene har ikke fulle dager i barnehagen osv.. og disse aktivitetene gjør vi som familie, ( feks svømming)

så det er vel op til hver enkelt familie, og hvordan hverdagen er, og hva slags type barn man har,

Hun er 2 år.. Både jeg og faren jobber 100% på hvert vårt kjøpesenter og har ukurrante arbeidstider og får knapt tid hjemme synes vi....

Altså jeg hadde ikke hatt noe i mot å begynne tidlig, men ville sjekket om det er noe ungen faktisk vil. Hvis ungen koser seg så er det bare å fortsette men hvis h*n viser tegn til å ikke trives hadde jeg sluttet.

det kommer tidlig nok dette med eg vil begynne på balett,turn,fotball,riding osv....
vi gjør ting ilag hele familjen,bading,turer,kino...og koser oss i lag.
når di blir større er det ikkje altid like moro og vere med mamma og pappa,så vi nyter det menst vi kan[;)][:)]

Jeg har tenkt å vente til ho er 4-5 år vertfall og kan få mere glede av det. 

Jeg venter, synes han skal få velge selv hva han vil gjøre.. tipper det blir fotball når han begynner på skolen![:)]

tror det spørs mye på hvordan hverdag man har - dersom barna er full dag i bhg og foreldrene jobber fullt så tror jeg det blir litt mye å stresse ut om ettermiddagen når man kanskje bare har en time eller 2 sammen... men jeg for eks. studerer og har tid til å hente barna tidlig i bhg ... og da syns jeg det er koselig å være med på fritidsaktiviteter sammen med barna... ( de er 2) MEN det må være noe der jeg får gå der sammen med dem... hadde det vært slik at jeg måtte vente utenfor eller hente dem etter en time hadde jeg aldri gjort det...

Så følte ingen av alternativene passet [:)]

her blir det piano for småbarn og turn fra februar.. dersom jeg ser at det blir stressende for dem så kommer jeg til å slutte... gjør det fordi de skal ha det gøy!!

2 år er vell altfor tidlig til fritidsaktiviteter? er det noe tilbud til 2 åringer da?
Her er det turn fra 3 år og oppover, fotball,dans,  o.l. er ikke før de begynner på skolen.

Men min snart 2 åring er med på familiebading en gang i uken, men da er jo hele familien med, og er ikke noe vi gjølr HVER eneste mandag, litt opp og ned.

5 åringen min går på turn en gang i uken. Begynte egentlig høsten 08, da hun var 4 1/2 år, men da var hun ikke klar for det, så vi sluttet. Begynte igjen når hun var 5 1/2 og da var det kjempegøy syns hun[:)]

Hvorfor skal man venne dem til fritidsaktiviteter? Synes det virker som at mange med større barn sliter med at barna vil på alt av aktiviteter. Og at foreldrene må begrense det.

Både minste gutten på 5 år og minste jenta på 2 år går på turning[:)] De elsker det!! For 2-åringen vår begynner det veldig tidlig, men vi forsøker å være der hver gang siden hun er så glad i det. Er jo bare en time i uka.[;)]

Syns ingen av alternativene passet.
Vi begynte på dansing med snuppa i august, og hun elsket det! Det var heldigvis på søndager, og det var et fint tiltak for oss for å ha noe å gjøre i helgene.

Vi har lyst til å starte opp igjen nå i januar, men det er ikke helgedans lenger [:(]

Men skal trekke i noen tråder på jobb for å få gått litt tidligere en dag i uken. [:)]

Jeg ser på henne at hun likte det, og for oss var det naturlig å begynne så tidlig som mulig.

Om man ser at barnet viser interesse for en spesiell ting så ser jeg ikke noe galt i å begynne så tidlig som mulig, for aktivitetene varer ikke så lenge av gangen når de er så små.

Nei vi stresser ikke med pernille ihvertfall [8|]  Nok av aktiviteter på storebror, gruer meg til begge skal kjøres /hentes
og bringes over alt ved siden av lekselesing og middager-

Det var en slags lek/turn som startet her i høst, men det ble bare en utvidelse av barnehagen. De to timene hun er
våken etter bh vil vi ha for oss selv [:D]

Mormor og maser på at jentungen skal begynne i kirkekor-... Så hver gang sier jeg - TA HENNE MED DEG DU!... Men hun går fortsatt ikke i noe kor[8D]

Her har vi valgt bevisst at han ikke skal begynne på noe før han er 5-6 år.

Han er i barnehagen stort sett mandag til fredag fra halv ni til halv fire, og ettermiddagene synes vi er gode å bruke på Kvalitetstid/familietid.

Vi går i svømmehallen og sånn da, så vi GJØR jo noe selv om han ikke går på noe arrangert, men vi synes ungene tidsnok får et "timeplan-liv" og tror ikke han mister noe av å ikke gå på f.eks turn nå.

Gutten min er halvannet år, altså bare et halvt år yngre enn din. Har ikke tenkt tanken engang....SYns ikke det er noe å pese med, det kommer tidsnok. Viktigere med tid sammen da jeg jobber fullt og han har lange dager i barnehagen. Kommer nok til å vente flere år til

Jeg tenkte kanskje vår eldste kunne begynne på turn nå i høst, siden så mange andre barn i bhg går på det. Når hverdagen kom og jeg så hvor utrolig sliten han er etter bhg så utsatte jeg det. Jeg tror ikke min gutt iallefall har godt av å måtte dra på noe rett etter bhg. Da har han mer behov for å roe ned og hente seg inn igjen til ny bhg dag.

Begynne tidlig... Rundt tre år er det vel greit å begynne med litt barneidrett av et eller annet slag, tenker jeg...

Sønnen min sga begynna på kampsport når han bler 4 år.
Så bler det fotball når han bler 5.

Snuppa begynte på babysvømming da hun var 5mnd. Har fortsatt på nye kurs siden da. Vi har vært begge med henne. Men siden vi fikk baby i høst har hun og pappaen gått alene.
Nå begynner vi på nytt kurs i familie gruppe i januar. Da blir vi alle med. Minstemor er da 4mnd. Er forresten en dag i uka.

Back
Topp