Hva tenker dere på når dere skal velge navn?

Chriztine

Forumet er livet
Augustmødrene 2014
Desemberskatter 2016
Ja, hva tenker dere på når dere skal velge navn til babyen?

Personlig så er det viktig for oss at navnet er gammelt og veldig norsk. Det blir noe norrønt, da det er viktig for samboeren min :)

Det eneste som er viktig for oss er at vi begge liker det, og at ikke så mange før det nå om dagen

Han vil gjerne ha slektsnavn, men jeg syns ikke de er fine. Så vi har et dilemma der. Jeg liker moderne navn men også uvanlige navn :D

Tenker at jeg vil at det skal være klassisk (det er de jeg faller for som mannen også syns er fine), passe til etternavnet, være et pent navn og enkelt å bruke internasjonalt (grunnet jobben til mannen som gjør at vi mest sannsynlig flytter utenlands noen år) :-)

Jeg vil kalle opp :) i alle fall om det blir en jente. Men om det blir gutt så blir det rett og slett er navn jeg liker..

gamle spesielle navn :) Største er oppkalt etter oldefar og minste har et gammelt slektsnavn. Navnene er fra slutten av 1800 tallet :)så lille må ha noe som passer til de ;)

Han jeg er sammen med nå er fra Bosnia. Så må bli et navn som passer både til norsk og bosnisk. Er ikke lett. Tror ikke barnefar synes det er lett heller. Så tar gjerne imot tips :)

Navn som begge liker, og som ikke blir helt feil med etternavn + på som høre ok ut på fransk (som halve slekta er).
Ikke bare bare... ;P Hva gjør dere med etternavn? Ditt, mannens, begge?

Navn som begge liker, og som ikke blir helt feil med etternavn + på som høre ok ut på fransk (som halve slekta er).
Ikke bare bare... ;P Hva gjør dere med etternavn? Ditt, mannens, begge?

Jeg er litt usikker på etternavn. Egentlig er planen å ha dobbeltnavn, og da blir det dumt med 2 etternavn i tillegg. Tipper vi ender opp på kun hans etternavn. Vi er jo forlovet, så jeg ender nok opp med kun hans etternavn også.

Vi har egentlig funnet på fire navn for flere år siden vi. Og jeg er så vant med å bruke de navnene når vi snakker om våre fremtidige barn, så jeg tror bare det blir de navnene etter hvert (håper på flere barn etter hvert). :) Det er navn vi begge liker, og egentlig førstevalgene hans og mine (han har foreslått 3 navn og jeg har foreslått 1 dobbeltnavn). Begge likte navnene og da var vi egentlig ferdig lenge før vi hadde begynt. :p

Er viktig at vi begge liker dt og ikke noe alle andre har

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Det må være navn vi begge liker. Også skal det ikke være tungvint å lære seg å skrive det. (Feks; Madelen istedenfor madeleine) Det må passe til den lille, og fungere godt sammen med de andre barnas navn:)

Barnet får etternavnet vårt, vi fire som er i familien nå heter jo alle det samme så..

Vi skal ha norske/norrøne navn, fordi det har både jeg, mannen å storebror..
Storebror har samme førstenavn som svigerfar og andrenavn som både min å mannens morfar heter..
Får vi en gutt skal han hete Birk men jentenavn er uklart

Vi skal ha norske/norrøne navn, fordi det har både jeg, mannen å storebror..
Storebror har samme førstenavn som svigerfar og andrenavn som både min å mannens morfar heter..
Får vi en gutt skal han hete Birk men jentenavn er uklart
Birk er et fint navn :)
Synes det er vanskeligere å komme på fine norrøne jentenavn enn guttenavn!

Navn er kjempevanskelige. Jenta mi som eg fekk i 2007 skulle egentlig heite Ariel.. men då ho kom ut synst vi ikkje navnet passa og ho fekk navnet Vilde - noko som ikkje var grundig gjennomtenkt, men der og då såg vi at ho var ei Vilde. Har litt lyst til å kalle opp igjen, men samboer er ikkje heilt enig.. så vi får sjå - sikker på vi vert enige før vi reise i frå føden :)

Norske, sterke, og helst korte navn :) Ikke typisk "moderne" navn. Vi vil ha navn som aldri går av moten, og som passer et barn såvel som en voksen :)

Kan liksom ikke se for meg at en Nathaniel blir statsminister, på en måte :p

Her er det helt klart at det blir oppkalling :-) har gått igjennom slektstrær og funnet flere navn vi liker :-D (litt overaskende)

Back
Topp