Hva tenker dere om smertelindring under fødselen?

Jeg har hatt raske fødsler og derfor ikke hatt bruk eller tid til epidural. Glad for det i ettertid da fødselen plutselig blir mer risikofylt med det. Om jeg hadde hatt lange fødsler derimot er jeg takknemlig for at det finnes da jeg tror det ofte kan «redde» en fødsel. Om mor blir helt utslitt er det også en risiko.
Første fødsel var uten smertelindring da ting gikk fortere en forventet. Den var helt forferdelig. Andre fødsel rakk jeg lystgass og hadde stort utbytte av den. Håper på reprise av sistnevnte.
 
Tror ikke linkene funker?
 
  • Liker
Reactions: B82
Får ikke linkene til å fungere her heller.


Ang smertelindring, er jeg åpen for å ta det helt som det kommer. Avskriver/planlegger ingenting :chicken: Ut skal han, på den ene eller andre måten.
 
Last edited:
Minst mulig er tanken. Men er åpen for det meste i grunn. Helst naturlig lindring som vann, akupunktur osv. Ønsker helst ingenting som påvirker barnet.
 
Hadde både akupunktur, lystgass og epidural sist ;) Er åpen for alt denne gang, bestemmer meg ikke for noe på forhånd :)
 
Det blir sikkert bare lystgass.

Skulle fødselen trekke lengre ut i tid enn sist hadde det vært greit å prøve epidural :)
 
Jeg er åpen for alt. Jeg tar i mot den smertelindringen jeg får. Hatt møte med anestesilege ang smertelindring. Planen er å få satt inn epiduralen så fort jeg kommer, før smertene er for store, også se om vil bruke den eller ikke. Er ikke mer cred i mine øyne at man ikke velger det..
 
Lå i badekar sist, og fødte uten smertelindring. Tenker jeg satser på det denne gangen også. Men jo eldre man blir jo større blir frykten for smerter merker jeg. Så nettopp en fødselsvideo som gjorde meg kjempedårlig. Det var en fin fødsel, men så mye som man ikke ser selv når man ligger der:wtf::wideyed::eek: Jobber innenfor helse og burde være vant til det meste, men brukte en halv dag på å føle meg vel igjen, så tenker at det gjør jo ikke noe med litt smertestillende hvis man vil ha :D
 
Jeg skal IKKE ha epidural. Vondeste jeg har vært borti. fikk det under første fødsel. Men jeg fikk det meste av smertestillende under den fødselen da det var en langdryg og til slutt veldig dramatisk og tøff fødsel.. Lystgass derimot var min beste venn:)
Med andremann så klarte jeg meg med akupunktur og Min beste venn lystgassen:)
Så ser for meg det samme denne gangen også:)
 
Jeg er åpen for alt av smertelindring. Tar det som det kommer. Varme på korsryggen var en stor redning sist fødsel. Ønsker å prøve massasje samme plass denne gang. Dersom fødselen blir lang nå også vil jeg ha epidural for å ikke bli totalt utslitt. Er litt nysgierrig på å prøve badekar også. Lystgass har vi ikke tilgang til på KK dessverre. Prøvde saltvannspapler sist og er litt usikker på hva jeg syntes om det.
 
Hadde ikke smertelindring sist, og har kun tenkt badekar denne gangen om mulig. Men ser ut til at det blir keisersnitt denne gangen da lillesøster har plassert seg godt i seteleie.
 
Jeg er åpen for alt. Jeg tar i mot den smertelindringen jeg får. Hatt møte med anestesilege ang smertelindring. Planen er å få satt inn epiduralen så fort jeg kommer, før smertene er for store, også se om vil bruke den eller ikke. Er ikke mer cred i mine øyne at man ikke velger det..


Samme her, får ikke lov å ikke legge epidural pga risikosvangerskap. Men tenker at det ikke er noe nederlag.
 
Tenker jeg ser det an :) Har ikke noe i mot epidural. Men kunne også tenke å prøve akupunktur. De har ikke lystgass der jeg skal føde, men jeg blir fort kvalm så tror kanskje det ville gjort meg kvalm.
 
Tar det jeg kan få, om jeg føler at jeg virkelig trenger det!
Har ikke bestemt meg på forhånd for å være hardbarka «urkvinne»
Får se Åssen det blir tenker jeg:)
 
Hadde paracet (stikkpille:bag:), lystgass og epidural forrige gang, og hadde nok valgt ihvertfall lystgass og epidural igjen hvis det hadde vært aktuelt. Syns ikke lystgassen hjalp så mye på smertene, men jeg ble så «vekke» at tiden mellom riene føltes mye lenger og jeg slappet mer av. Siden det blir planlagt keisersnitt denne gangen så får jeg spinalbedøvelse og ferdig med det.
 
Jeg hadde veldig rask fødsel sist gang, hadde da god effekt av lystgass. Så det ønsker jeg gjerne prøve igjen denne gangen også .Hvis fødselen skulle dra ut i tid ønsker jeg epidural. Det hadde jeg da førstemann ble født og var helt smertefri inntil pressriene kom.
 
Back
Topp