Hva tenker dere om skoleuniform?

Fjernet mobbing ville det nok ikke gjort, for det er mange ting man mobbes for. Men med uniformer, eller ihvertfall en bestemt kleskode tror jeg kunne hjulpet mye på akkurat det med klespress.
Hvor i all verden kom uttrykket "cubusbarn" fra liksom? Slik mobbing tror jeg kunne vært forbedret med kleskoder

Tror det likevel vil finnes andre årsaker til mobbing. Syns fokuset heller bør være på selve mobbingen...

Jeg syns uniform høres fantastisk ut ;-)
Mange nok uansett prøvd en egen vri på den men klespresset ville ihvertfall ikke hvert på skolen lengre! Samtidig som det ville skapt mindre skille mellom de som har lite penger og de som har mye, da forbeholdt av enten skolen holdt uniformene eller det kun var en leverandør som hadde ok priser!
Men i forhold til mobbing så ville det nok ikke hjulpet veldig på. Mobbing ville jo forekommet uansett!

Alle i denne verden er ikke like, vi er forskjellige, noen liker mote og klær, andre liker ikke det, noen har ikke råd og andre har mye penger.
Vi blir ikke mer like av å ha på uniformer, og jeg skjønner ikke hvorfor ikke våre barn skal lære seg at det er forskjeller i samfunnet vårt og akseptere de?
Blir ikke mindre mobbing av uniformer, de finner bare noe annet å mobbe for.

Tror ikke det gjør store forskjellen.

Og jeg mener vi må jo lære barna våre de riktige verdiene fra grunnen av.

Tror desverre mobbingen vil forekomme uansett. Så er jo folk av ulik størrelse og vil se ulike ut i uniformene og blir lett mobbet for det også. Synes det er trist at man skal bli mobbet ut i fra prisen på klær og tilbehør, men dette har foregått leeenge. Husker når jeg var ungdom så ble du mobbet om du ikke hadde buffalosko og miss sixty-bukse.

Hvis utviklingen på klær og motepress går i en slik retning at det er nødvendig, så tror jeg ingen tar skade av å bruke uniform på skolen. Klart ungene vet hvem som har penger uansett og alt det der, men uniform kan skape et slags fristed for akkurat det med klær i alle fall, det vil ikke vises så godt for dem som sliter. Tror jeg selv hadde likt det veldig godt hvis vi hadde hatt uniform da jeg gikk på skolen, for jeg opplevde å bli mobbet for klærne mine og at vi hadde dårlig råd, og jeg hadde morgener hvor jeg måtte kle på meg rare, arvede klær fordi de få klærne jeg hadde som så greie ut var til vask.

Både ja og nei.
Det ville nok tatt bort en del av motepresset. det tror jeg absolutt på, men barn og ungdom mobber mer enn bare klær desverre

Jeg gikk på skole med uniform , genialt mtp at man ikke skal tenke så mye over på hva man skal ha på daglig, men mobbing var det!! Det kan lette litt på situasjonen men det løser det ikke.

Det hadde løst mye å ha det. Så om dette blir mer og mer hverdags, så synes jeg skoleuniform burde være på plass. Er det en og annen som har jakker til 8000.. Veske til 100000.. Greit.. Men hvis det begynner å bli normalen.. Så burde skoleuniform komme på plass

Jeg er ikke enig i at klær ikke mobber!! Det er faktisk en stor del av det!

Tror ikke det hadde løst problemet. Barn og unge kan være skikkelig stygge med hverandre uansett. Finner nok alltid noe å pirke på... desverre :(
Yes, dessverre så er det sånn det er. Får den upopulære klær som andre har , blir det fortsatt mobbet har jeg skjønt

Yes, dessverre så er det sånn det er. Får den upopulære klær som andre har , blir det fortsatt mobbet har jeg skjønt
Og man kan se tendenser alt i barnehagen... og det er trist! Så viktig å jobbe med det helt fra barna er små.

Og man kan se tendenser alt i barnehagen... og det er trist! Så viktig å jobbe med det helt fra barna er små.
Yes, akkurat sånn er det. De starter himla tidlig, ikke nødvendigvis på merker der men med klær med populære figurer som minni mus, hello kitty frost osv

Om ikke uniformer hadde fjernet problemer med mobbing (som det selvfølgelig ikke vil gjøre), ville det nok ha fjernet en del av klespresset. Men de burde da hatt litt forskjellige alternativer som ikke går ut over pris, sånn at de likevel kan sette sitt eget preg på det.

Vel, det er ikke svar på mobbeproblematikken.
Jeg tenker uansett at det vil lette på noe av kles/motepresset. Så jeg stemmer ja;)

Back
Topp