Hva tenker dere om skoleuniform?

Kengu

Forumet er livet
VIP
Det snakkes om ungdommer, press på merkeklær og mobbing. Har man ikke de riktige klærne eller veska, så blir man mobbet.
Tror dere skoleuniform hadde løst det problemet eller hadde de funnet andre måter å mobbe på da?

På en måte ja og på en måte ikke. Jeg syns på en måte at man skal få kle seg som man vil i sin egen stil og føle seg komfortabel i det man går i. Men samtidig så ville det kanskje ha hjulpet om alle gikk likt kledd i forhold til mobbing når det gjelder merkeklær osv. Jeg er litt sånn både og når det gjelder skoleuniform merker jeg.

Jeg er i utgangspunktet ikke så glad i tanken, og syns man burde ta aktive grep i forhold til mobbing og verdier istedet. Kanskje innføre mer etikk og filosofi i skolen? Hvem vet... Hvis man skal tro på amerikanske high school-filmer (og selvsagt skal man det!! ;)), så blir det ikke mindre mobbing eller statusforskjeller med uniform.

På en måte ja og på en måte ikke. Jeg syns på en måte at man skal få kle seg som man vil i sin egen stil og føle seg komfortabel i det man går i. Men samtidig så ville det kanskje ha hjulpet om alle gikk likt kledd i forhold til mobbing når det gjelder merkeklær osv. Jeg er litt sånn både og når det gjelder skoleuniform merker jeg.
Jeg tenker at fortsatt vil være forskjeller jeg da, vet det er det I england. De som har lite penger kjøper uniform en annen plass enn de som har mer penger. Å det merkes på kvaliteten , så da er man jo like langt.
Eller at det finnes bare en uniform som skal passe alle, hva med de som er overvektige da? Jeg ser liksom ikke at uniformløser problemet i det hele tatt.

Nei!
Tema for mobbing er ikke årsaken til mobbingen og ville ikke løst noen ting!

Jeg er heller for å framheve forskjellene blandt folk på en positiv måte istedenfor å gjøre "alle like". Jeg synes det er bedre å akseptere realiteten om at noen har dårlig råd istedenfor å prøve å dekke over det. Da blir det bare mer tabubelagt.

Enig med Mrs Lutz her. Tenker det uansett alltid vil finnes årsaker til mobbing, og at man i stede må fremheve at det faktisk er greit og fint at folk er forskjellige og har forskjellige utgangspunkt.

De ville nok finne andre måter. Har bodd i land med skoleuniform og det var veldig greit. Trengte ikke så mye klær heller :) Men folk hadde jo ulikt tilbehør, sko og skoleveske. Ser ikke for meg at det blir aktuelt her i landet

Jeg tenker at fortsatt vil være forskjeller jeg da, vet det er det I england. De som har lite penger kjøper uniform en annen plass enn de som har mer penger. Å det merkes på kvaliteten , så da er man jo like langt.
Eller at det finnes bare en uniform som skal passe alle, hva med de som er overvektige da? Jeg ser liksom ikke at uniformløser problemet i det hele tatt.

Ja det er sant. Det at man får inn uniformer i skole løser jo ikke automatisk problemet med mobbing. Men det hadde kanskje ikke blitt et like stort press på å ha vesker og jakker til 6000 kr og oppover for å bli godtatt i gjengen på skolen. Men som sagt så er jeg litt både og på det. Vet liksom ikke helt om jeg heller mest mot for eller imot.

Usikker på om det vil løse problemet...

Akkurat blitt mor sjøl og synes det er skremmende hvordan det er blitt!!

Økonomisk så er jeg for uniform, men tror ikke det vil hjelpe på mobbing. Motepresset på skolen vil jo bli mindre, men er fortsatt til stede på fritiden.

Jeg har vært for skoleuniform siden jeg selv gikk på barneskolen.
Med alt fokuset media har på merkeklær og trang økonomi mener jeg at uniformer langt på vei hadde løst saken.
De hadde i tillegg laget et skille på hjem og skole, som jeg synes er helt greit. Jeg kler meg penere på jobb enn jeg gjør hjemme, og føler meg mer klar for å prestere når jeg ser "smart" ut i bekledningen, enn hvis jeg loffer rundt i joggebukse og ubørstet hår.

Jeg synes det er positivt. Ja, da har alle det samme og ingen kan si noe på det. Det er ikke press på skolen om å ha klær som er bedre eller dyrere enn andres, og de vil være anstendig kledd. Gudene skal vite at jeg selv viste litt for mye pupper, lår og mage etpar ganger. Og tangaen over buksekanten og hjelpe meg.. Men åh så hawt jeg var :P
En annen ting jeg synes det er viktig å tenke over, er det helsemessige. Hvis alle MÅTTE gå i bukser og genser og jakke og en skikkelig tilpasset skolesekk, så hadde man sluppet unna blåfrosne ungdommer, og skuldre og rygg som er ekstra vonde pga dårlige løsninger som vesker og lite ergonomisk tilpassede sekker.

:)

Ja det er sant. Det at man får inn uniformer i skole løser jo ikke automatisk problemet med mobbing. Men det hadde kanskje ikke blitt et like stort press på å ha vesker og jakker til 6000 kr og oppover for å bli godtatt i gjengen på skolen. Men som sagt så er jeg litt både og på det. Vet liksom ikke helt om jeg heller mest mot for eller imot.
Jeg er vel redd for at det da hadde blitt større press på vesker/sekker og smykker+++

De finner andre statussymboler å fokusere på, så mobbingen får det ikke bukt med.
Men det ville kanskje avhjulpet NOE av den sinnssyke pengebruken, da. Selv om elevene jo står fritt til å skifte og løpe rundt i svinedyre klær ETTER skoletid.
Og yttertøyet gjør man vel ikke noe med, og det er jo oftest det dyreste. :/

Det snakkes om ungdommer, press på merkeklær og mobbing. Har man ikke de riktige klærne eller veska, så blir man mobbet.
Tror dere skoleuniform hadde løst det problemet eller hadde de funnet andre måter å mobbe på da?
Vi har familie som har bodd i england. De brukte skole uniformer der.
Denne familien har GODT med penger og barna har alltid gått i merkeklær.
Da de flyttet tilbake til Norge og begynte på skole her ble datteren helt satt ut..
Hun sa rett ut at hun syntes det hadde hvert bedre med skoleuniform, fordi hun så hvor mye effekt klær hadde på de andre på skolen. Å dette kommer fra ei som aldri har hatt problemer med å få det dyre og det "beste"..
.
Jeg tror uniformer hadde hvert en fin ting å innføre. Det er har jeg ment lenge

Jeg er ganske delt og ser positive og negative sider med uniform. Likevel, det er ikke klær som skaper mobbing, det er holdninger og videreførte verdier.

Tror ikke det hadde løst problemet. Barn og unge kan være skikkelig stygge med hverandre uansett. Finner nok alltid noe å pirke på... desverre :(

Jeg synes dette med skoleuniform skulle vært, vertfall på ungdomsskolen, for har intrykket på at det er værst

Jeg tror nok ikke det vill eutgjort de store forskjellene, da det er langt mer enn klær og merker som styrer hva barn/ungdom mobber andre for.

Back
Topp