Hva tenker dere om preimplatasjonsteknikk?

eucalyptus

Forelsket i forumet
I forhold til prøverør og at befruktede egg blir gentestet om foreldrene er bærer av arvelig sykdom.

Befruktede egg  blir  da gentestet om de har fått den arvelige sykdommen fra foreldrene og eggene blir da sortert ut om de er friske eller om de har sykdomsgenet før de blir satt i livmoren.

Dette er vel ennå ikke lov i Norge, men syns dere at det burde bli det ?

Om det veldig alvorlige sykdommer som har feks. døden til følge, så synes jeg det er flott. Men drar man den så langt at man skal finne ut om barna har ADHD, psoriasis, glutenallergi o.l. så har det gått for langt. (Satt på spissen da)

Det er et sykt vanskelig spørsmål, men er det rett? Mange mener at alle har rett til et liv, uansett sykdom..

Jeg synes det er utrolig at teknologien er kommet så langt at vi egentlig kan bestemme hvordan barna våre blir, men samtidig, er det riktig? [:-]

Har om dette i en naturfagsinnlevering, så begynte å tenke litt mye på det..

ORIGINAL: Sjakkruta

Om det veldig alvorlige sykdommer som har feks. døden til følge, så synes jeg det er flott. Men drar man den så langt at man skal finne ut om barna har ADHD, psoriasis, glutenallergi o.l. så har det gått for langt. (Satt på spissen da)

Veldig enig.. men hvor blir grensen å gå [:-]

Etter 3 runder med det i Sverige (på norges regning) syns jeg det bare er dobbeltmoralsk å betale for å sende oss til Sverige for å gjøre det, men ikke faktisk gjøre det i Norge!

Det er jo strenge regler på hvem som får gjennomgå det, og da ser jeg ikke problemet med å tillate det i Norge.
JA TIL PGD!

Kødder du? whaaat!?! det er jo helt teit da [8|] At det ikke er i lov men betaler for det om man gjør det i sverige [:-] sykt ass..

ORIGINAL: eucalyptus

Ja det er det som blir vanskelig å bedømme. Det er da man nesten bare må si at det får være opp til hver enkelt rett og slett [&:]

Enig.

Ja det er det som blir vanskelig å bedømme. Det er da man nesten bare må si at det får være opp til hver enkelt rett og slett [&:]

Selvsagt, men om det skulle blitt lov i Norge (vet ikke hvordan regler det er i andre land) lurer på hvor liksom loven setter grensen på hva som er rett og galt.. æsj jeg er så dårlig på å forklare. håpe du skjønner hva jeg mener [:)]

Jeg synes dette skal være lov i norge også.
Det er mange alvorlig sykdomer som skaper enorme lidelser. Og jeg vill ikke påføre barnet denne lidelsen vist jeg kunne valgt å tatt det bort. Jeg er ikke helt der att ett egg som er blitt befruktet, er ikke helt liv for meg enda. Hjerte slår ikke og det har ikke utviklet seg til noe enda.
Og dette er jo mye bedre å finne ut av før man skal på rutineultralyden, da man også påfører seg selv enorme smerter, med å finne ut av barnet er fryktelig syk.

Hvis alternativet er at par ikke TØR å få barn pga at de er redde for en sykdom/genfeil, så syns jeg absolutt dette alternativet er bedre..

ja, er for det.. men hadde ikke vært det om jeg ikke bærte et dødssykt barn...

ikke helt slik da.... er jo et utvalg som bestemmer det.... blir ikke helt d samme som e gjorde med meg da, men der var d fylkeslegre, kommunelege og sykehuslege som måtte godkjenne aborten i uke 22... visste den ble godkjent, men måtte allikevel gjennom det.

Kødder du? whaaat!?! det er jo helt teit da [8|] At det ikke er i lov men betaler for det om man gjør det i sverige [:-] sykt ass..

Ja, det er teit. Og man kan spørre seg. Hva er best? Genetisk sjekke ett egg før det settes inn, eller sjekke et forster på 12 uker for så å evt. ta abort. (For DET er faktisk lov i Norge).
Jeg har gjort begge delene, og er ikke i tvil om hva jeg syns er best...

Hvis man har en haug med egg som er befruktet, hvorfor ikke sjekke, og sette inn det som er best?
(altså i forhold til alvorlige sykdommer)
Dumt å sette inn ett befruktet egg som kanskje ikke vil overleve svangerskapet engang, og vrake fullgode alternativer...

Men synes samtidig ikke vi må bli et sorteringssamfunn... vanskelig grense å balansere på..

ORIGINAL: *lykkeligst*

Ja, det er teit. Og man kan spørre seg. Hva er best? Genetisk sjekke ett egg før det settes inn, eller sjekke et forster på 12 uker for så å evt. ta abort. (For DET er faktisk lov i Norge).
Jeg har gjort begge delene, og er ikke i tvil om hva jeg syns er best...

Jah, det er helt sjukt at det er sånn!

ORIGINAL: Burger

Veldig vanskelig spørsmål.. er litt sånn ambivalent i forhold til dette..Selvfølgelig er tanken god om man kan forhindre alvorlige sykdommer.. Men er redd det skal bli sånn sorteringsmentalitet over det..

Selvsagt, men om det skulle blitt lov i Norge (vet ikke hvordan regler det er i andre land) lurer på hvor liksom loven setter grensen på hva som er rett og galt.. æsj jeg er så dårlig på å forklare. håpe du skjønner hva jeg mener [:)]

Ja nei det aner jeg ikke. Får vel stole på at de som har med det å gjør, vet best. Om det skulle bli lovlig da [:)]

ORIGINAL: Lillesnille

ikke helt slik da.... er jo et utvalg som bestemmer det.... blir ikke helt d samme som e gjorde med meg da, men der var d fylkeslegre, kommunelege og sykehuslege som måtte godkjenne aborten i uke 22... visste den ble godkjent, men måtte allikevel gjennom det.

Ja ok. Det er vel til det beste kanskje.

selv er jeg ikke noe for "gentesting" men likevel..om barna kan slippe unna alvorlige arvelige ting! så syns jeg i grunn ikke det ernoe som er bedre enn det!!

Back
Topp