Hva tenker dere om polygami?

FancyPants

Forumet er livet
Burde det være lovlig? Ulovlig?
Begrunn gjerne svaret.

Jeg kom over en serie som heter Sister Wives, hvor man følger en polygamifamilie, og syns den er veldig interessant. Lurer derfor hva folk egentlig mener om det.

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅh jeg har en laaaaaang artikkel om dette liggende, men kan ikke publisere den før de som skal ha artikkelen og evnt trykke den, har enten godkjent eller refusert den :P Men. Alt i alt. Så vet jeg ikke helt. 

I islam praktiseres polygyni, flerkoneri. Kanskje ikke så ofte, men det hender, i noen miljøer og land mer enn i andre, men resultatet er som regel det samme, at i en sofa sitter en kvinne og lurer på hva mannen gjør, og i en annen sitter kone og mann og koser seg og slapper av. Og neste kveld er rollene byttet igjen.

I Koranen står det i Surah an-Nisa (Kvinnene, surah 4), vers 3: «Hvis dere er redde for ikke å gjøre rett mot de foreldreløse, ta til ekte det som passer dere av kvinner, to, tre eller fire. Men hvis dere er redde for ikke å kunne gjennomføre full likhet, så nøy dere med én, eller med deres slavinner. Det er det mest nærliggende for å unngå å gjøre urett.». Nå skal ikke jeg sette meg ned og tolke Koranen her på egen hånd, men verset her er ganske klart, man kan gifte seg med inntil fire koner, men om man ikke kan være totalt rettferdig, så skal man nøye seg med bare en. Dette med slavinner er noe annet, som jeg heller ikke skal gå inn på akkurat nå.

Jeg har vært muslim i 18 år, og dette var noe av det jeg hadde mest fordommer mot, og syntes var så rart, fremmed og totalt undertrykkende den gangen jeg var ny muslim, men etterhvert har jeg endret syn litt underveis. Etterhvert som man møter mennesker med ulike liv enn en selv, justerer man oppfatninger litt underveis, i alle fall gjør jeg det, og jeg kunne aldri tenkt meg å se ned på noen som velger dette som levevei, selv om det er noe jeg selv ikke ønsker i mitt liv, her i Norge, i alle fall.

Jeg har ofte tenkt på hvorfor flerkoneri ikke er lov, mens det å ha elskerinner per say, er lov. Altså, man kan ikke bli tatt for å ha elskerinner, selv om det ikke er vel ansett blant de fleste, det er ikke det jeg sier. Fordi om man faktisk hadde lov til flerkoneri, kunne man løst en del problemer, blant annet det problemet man får når mannen dør, og kone nr to, tre eller fire, ikke får arve mannen. Hvorfor skulle ikke det kunne gå, hva er det egentlig som er så galt med multiple partnere, så lenge alle samtykker til det? Jeg ser jo at det kan utnyttes, selvsagt, og mennesker kan havne i situasjoner de ikke ønsker pga tvang, men skal man forby sex da siden noen tvinges til det? Eller forby ekteskap fordi noen blir tvangsgiftet? Eller skal man forby tvangen? Nå er ikke det noe fanesak jeg vil kjempe for altså, det kommer veldig langt ned på listen min, jeg har ikke noe forhold til om polygami bør tillates eller ikke egentlig.

Rettferdighetssansen inni meg sier at enten bør polygami tillates eller elskerinner forbys, men for all del, jeg skal ikke løfte noens dyner.

Jeg har også vært litt sånn at jeg syns det har vært fryktelig rart, og undertrykkende. Etter å ha sett se del episoder av denne serien (mannen har tre koner, og får en fjerde etterhvert), så har jeg endret syn. Disse damene er ikke kuet på noen måte, er det noen som bestemmer der så er det dem. De har et fantastisk samhold seg imellom også.

Jeg syns det burde være lovlig, med andre ord.

hvis det går begge veier så  ;)   bør jo være lov for både konen å ha flere menn hvis mannen skal få lov-

Jeg vet ikke helt, kjenner jeg er litt delt. Det er vanskelig å sette seg inn i å leve under den type familieforhold da det er noe som er så totalt fjernt fra hva jeg kjenner til og selv kunne tenkt meg.

Samtidig må det jo være fint med storfamilie og mange søsken og reservemødre. Forutsett at det er frivillig fra alle parter ser jeg for meg at det er et hjem med utrolig mye kjærlighet og oppbakking. Dessverre er det nok mange polygamiske(?) ekteskap der ute hvor kone nummer 1 (og gjerne 2 og 3) kanskje ikke har så mye de skulle ha sagt. Jeg tror også at noen som skulle kunne levd i den type forhold måtte hatt en viss personlighetstype, som ikke lot seg dominere av sjalusi og usikkerhet. Konklusjonen min tror jeg må bli at jeg ikke er imot, så lenge alle parter er innstilt på denne livsførselen og det den innebærer.

Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å sett en dokumentar der en kvinne hadde flere ektemenn!

Ulovlig. 

FrkPedersen skrev:
Jeg vet ikke helt, kjenner jeg er litt delt. Det er vanskelig å sette seg inn i å leve under den type familieforhold da det er noe som er så totalt fjernt fra hva jeg kjenner til og selv kunne tenkt meg.

Samtidig må det jo være fint med storfamilie og mange søsken og reservemødre. Forutsett at det er frivillig fra alle parter ser jeg for meg at det er et hjem med utrolig mye kjærlighet og oppbakking. Dessverre er det nok mange polygamiske(?) ekteskap der ute hvor kone nummer 1 (og gjerne 2 og 3) kanskje ikke har så mye de skulle ha sagt. Jeg tror også at noen som skulle kunne levd i den type forhold måtte hatt en viss personlighetstype, som ikke lot seg dominere av sjalusi og usikkerhet. Konklusjonen min tror jeg må bli at jeg ikke er imot, så lenge alle parter er innstilt på denne livsførselen og det den innebærer.

Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å sett en dokumentar der en kvinne hadde flere ektemenn!

Er det? eller er det noe man tror, fordi man ikke klarer å forstå at noen klarer å være en av flere koner?

I den familien jeg har sett i serien sliter alle med sjalusi innimellom, men de jobber seg gjennom det. De mener det er fordi de har forpliktet seg til det, og de mener det er riktig for dem, at det ikke er opplegget med flere koner som er feil men deres egen usikkerhet.

Jeg er enig i at det bør gå begge veier, men usikker på om det vil la seg gjøre. Menn er ofte dominante vesner av natur, og derfor tror jeg det blir vanskelig å gjennomføre.

--------------------

Edit: I den familien serien følger er det faktisk den første kona som foreslår for mannen at han bør gifte seg med kone nummer 4.

FancyPants skrev:
Jeg har også vært litt sånn at jeg syns det har vært fryktelig rart, og undertrykkende. Etter å ha sett se del episoder av denne serien (mannen har tre koner, og får en fjerde etterhvert), så har jeg endret syn. Disse damene er ikke kuet på noen måte, er det noen som bestemmer der så er det dem. De har et fantastisk samhold seg imellom også.

Jeg syns det burde være lovlig, med andre ord.

FancyPants skrev:

FrkPedersen skrev:

Er det? eller er det noe man tror, fordi man ikke klarer å forstå at noen klarer å være en av flere koner?

I den familien jeg har sett i serien sliter alle med sjalusi innimellom, men de jobber seg gjennom det. De mener det er fordi de har forpliktet seg til det, og de mener det er riktig for dem, at det ikke er opplegget med flere koner som er feil men deres egen usikkerhet.

Jeg er enig i at det bør gå begge veier, men usikker på om det vil la seg gjøre. Menn er ofte dominante vesner av natur, og derfor tror jeg det blir vanskelig å gjennomføre.

--------------------

Edit: I den familien serien følger er det faktisk den første kona som foreslår for mannen at han bør gifte seg med kone nummer 4.

Jeg vet ikke, kan altfor lite om dette emnet til å komme med noen skråsikre påstander. Jeg tenker bare at det sikkert er en kjempefin dokumentar og representativ for flere, men dette er én dokumentar og deres holdninger og syn på det gjelder neppe samtlige som lever i polygame forhold. Jeg har sett lignende tv-dokumentarer tidligere som omhandlet for eksempel mormonere i USA ( jeg vet ikke hvilken gren innenfor mormonere det var snakk om) der slett ikke alle kvinnene var like positivt innstilt til polygami, men de hadde ikke store valget da de kunne risikere å bli utstøtt. Det var mye sjalusi og kniving om oppmerksomheten, og det ble overført til barna. Men for all del - det er jo bare flott at de som befinner seg i den type forhold klarer å leve sammen. Det hadde som sagt ikke vært noe for meg!

Ellers; at det er lett å anta at de fleste kvinner som "finner seg i det" må være undertrykte og kuet av mannen? Helt klart. 

Enig med deg i at det neppe lar seg gjennomføre på samme måte med flere menn som skal dele på en kvinne - de hadde antakelig revet hverandre i filler før man får sagt "ektemann nummer tre" 

Om det burde være lov eller ikke har jeg ikke så mye formening om. Tenker at det sikkert er greit, så lenge alle de involverte er enige og fornøyde med situasjonen. Men personlig kunne jeg aldri tenke meg å leve sånn.

jeg kunne godt tenke meg å være gift med BÅDE Edward og Jacob.... Varmt på ene siden og kaldt på andre :D hihi!

Har ikke noe spesielt forhold til flerkoneri, men mener at polyamorøse forhold bør være lovlige, og kunne omfattes av et eller annet partnerskapssystem.
Det FINNES nemlig helt vanlige mennesker verden over, UTEN noe som helst religiøst grunnlag, som finner seg best tilrette i et forhold med tre eller flere mennesker.
Det kan være at Eva og Adam har en kjæreste som heter Linda, eller at Eva har en kjæreste som heter Frank og Adam en som heter Lisa, eller at Eva, Adam, Frank og Lisa er kjærester alle sammen.
Det kan være at Eva og Adam bor sammen mens de har et "casual" forhold til Linda, eller at Linda bor sammen med dem og de oppdrar barna sine sammen.
Det kan være at Eva bor alene, mens Adam og Frank bytter på å besøke henne.

Det finnes så utrolig mange uttrykk for seksualitet og kjærlighet der ute at jeg ikke kan påtvinge andre mennesker MINE behov/legning - så lenge det er snakk om samtykkende voksne har jeg veldig lite problemer med hva de bedriver.
Mener det er i Nederland at tre personer inngikk partnerskap - de mente det var galt at bare to av dem fikk rettslig status som par, når også tredjemann hadde barn med mannen i huset. En dommer ga dem medhold. :)

Polyamorøse forhold krever mye av de som er involvert - man må takle alle de vanlige problemene man møter i et forhold, og et helt nytt problemer i tillegg. Enten fordi man er i TO forhold, eller fordi man må takle at partneren har et annet forhold med det det medfører av sjalusi og usikkerhet.
Man må være trygg på seg selv, kunne artikulere sine ønsker, behov og forventninger, og være realistisk - et middelaldrende par som ønsker seg en snerten 20-åring som kan være kjæresten deres hver onsdag og annenhver helg er det vil kaller "urealistisk".

Det er skrevet mange interessante bøker og artikler som tar for seg hvordan man kan gå frem for å få slike forhold til å fungere - men dette er som sagt ikke noe for pyser! :D

Forresten pleide jeg og eks-mannen alltid å spøke om at vi trengte en god kone - en søt og grei jente som var glad i husarbeid, matlaging og barnepass. ;)
(Og dersom vi hadde funnet det, er det ikke sikkert vi hadde vært skilt i dag... :p)

Minerva skrev:
Har ikke noe spesielt forhold til flerkoneri, men mener at polyamorøse forhold bør være lovlige, og kunne omfattes av et eller annet partnerskapssystem.
Det FINNES nemlig helt vanlige mennesker verden over, UTEN noe som helst religiøst grunnlag, som finner seg best tilrette i et forhold med tre eller flere mennesker.
Det kan være at Eva og Adam har en kjæreste som heter Linda, eller at Eva har en kjæreste som heter Frank og Adam en som heter Lisa, eller at Eva, Adam, Frank og Lisa er kjærester alle sammen.
Det kan være at Eva og Adam bor sammen mens de har et "casual" forhold til Linda, eller at Linda bor sammen med dem og de oppdrar barna sine sammen.
Det kan være at Eva bor alene, mens Adam og Frank bytter på å besøke henne.

Det finnes så utrolig mange uttrykk for seksualitet og kjærlighet der ute at jeg ikke kan påtvinge andre mennesker MINE behov/legning - så lenge det er snakk om samtykkende voksne har jeg veldig lite problemer med hva de bedriver.
Mener det er i Nederland at tre personer inngikk partnerskap - de mente det var galt at bare to av dem fikk rettslig status som par, når også tredjemann hadde barn med mannen i huset. En dommer ga dem medhold. :)

Polyamorøse forhold krever mye av de som er involvert - man må takle alle de vanlige problemene man møter i et forhold, og et helt nytt problemer i tillegg. Enten fordi man er i TO forhold, eller fordi man må takle at partneren har et annet forhold med det det medfører av sjalusi og usikkerhet.
Man må være trygg på seg selv, kunne artikulere sine ønsker, behov og forventninger, og være realistisk - et middelaldrende par som ønsker seg en snerten 20-åring som kan være kjæresten deres hver onsdag og annenhver helg er det vil kaller "urealistisk".

Det er skrevet mange interessante bøker og artikler som tar for seg hvordan man kan gå frem for å få slike forhold til å fungere - men dette er som sagt ikke noe for pyser! :D

Forresten pleide jeg og eks-mannen alltid å spøke om at vi trengte en god kone - en søt og grei jente som var glad i husarbeid, matlaging og barnepass. ;)
(Og dersom vi hadde funnet det, er det ikke sikkert vi hadde vært skilt i dag... :p)

Godt skrevet !
Så lenge alle parter er enige og komfortable med løsningen - og det er en god løsning i forhold til eventuelle barn i forhold(ene) så ser jeg ikke problemet. Må jo være fantastisk hvis man kan få noe sånt til å fungere på en god måte - uten at noen blir stående sjalu, misunnelig eller barna blir mobba .... 

*Meya* skrev:

Jeg har ofte tenkt på hvorfor flerkoneri ikke er lov, mens det å ha elskerinner per say, er lov.

Det har jeg ikke tenkt særlig over før, men du sier jo noe der.

Blir det ikke litt tynn argumentasjon å si at noen kvinner undertrykkes? For det skjer jo i monogame forhold og.
Er det ikke fordommer?
Jeg bare spør, vet svært lite om det.

Har egentlig ikke tatt noen stilling til det, bare synes det må være utrolig rart å leve i et forhold med en som har flere koner, det hadde ikke vært noe for meg.
Men kanskje er det sånn at vi mennesker ikke er laget for å leve et monogamt liv? Kanskje det er derfor det fungerer bedre sånn for noen i stedet for å fly rundt å være utro?

Tøsefaen skrev:
Blir det ikke litt tynn argumentasjon å si at noen kvinner undertrykkes? For det skjer jo i monogame forhold og.
Er det ikke fordommer?

Har egentlig ikke tatt noen stilling til det, bare synes det må være utrolig rart å leve i et forhold med en som har flere koner, det hadde ikke vært noe for meg.
Men kanskje er det sånn at vi mennesker ikke er laget for å leve et monogamt liv? Kanskje det er derfor det fungerer bedre sånn for noen i stedet for å fly rundt å være utro?

Ja,men hvis det er sånn må det jo være begge veier.For damer og menn.

hvorfor snakkes det bare om MENN som kan ha flere koner ?  og ikke koner kan ha flere menn?

er nok ikke lov i islam, men ellers bør det jo være likt, hvis det skal være lov.

Jeg tenker at det da må kunne gå begge veier. Det er vel i de fleste tilfeller "flerkoneri", men skulle det være lovlig er det jo viktig at det gjelder alle og at det ikke er sånn at konen/mannen kan gifte seg med enda et menneske uten den andre ektefellens aksept. 

Jeg vet ikke jeg, det er nok ikke noe for meg, men om andre vil leve sånn så må dem gjerne det. 

Amorosa skrev:
Om det burde være lov eller ikke har jeg ikke så mye formening om. Tenker at det sikkert er greit, så lenge alle de involverte er enige og fornøyde med situasjonen. Men personlig kunne jeg aldri tenke meg å leve sånn.

Sign!

heidu skrev:

Tøsefaen skrev:
Er det ikke fordommer?

Ja,men hvis det er sånn må det jo være begge veier.For damer og menn.

Selvfølgelig.

Back
Topp