Hva tenker dere om dette bildet?

Bruker298kfa

Elsker forumet

Our education system in a single image

Tenker at det er mye potensiale i folk som aldri kommer frem dersom alle skal ta f.eks. nøyaktig den samme testen.

spirrevippvipp skrev:
skjønte det ikke helt itenom at apen er den eneste som kommer til å klare det.

Ja det er jo det som er hele poenget.
Det er snakk om utdanningssystemet.
Det er ikke tilpasset elevene.

Syns det er mye i det. Ikke alle som har samme forutsetninger og dermed ikke rettferdig at alle må testes etter samme mål.

Det er klart at når det gjelder bestemte ting som å lære å kjøre bil, bli hjernekirurg eller andre ting (satt på spissen) må de samme kravene stilles til alle. Men når det kommer til ungdomsskolen f.eks burde det bli litt mer varierte prøver slik at alle kan oppleve mestring på sitt område og nivå.

Tweak skrev:
Tenker at det er mye potensiale i folk som aldri kommer frem dersom alle skal ta f.eks. nøyaktig den samme testen.

Ja, ikke bare med tanke på prøver, men undervisningen også tenker jeg.
Det er nok mye potensiale som går til spille ja.

Syns egentlig det stemmer på en prikk.

På starten av skoleåret har vi en samtale med lærerne våre om hvilke læringsmetoder VI trenger og ønsker. Hva VI lærer av. Det være seg prosjekt, grupperarbeid, lesing, individuelt arbeid, ekskursjoner o.l.

Men det nytter SVÆRT lite i og med lærerne bruker de metodene de selv syns er best og enkelst for DEM, uten så mye som å vurdere elevenes sak, og det VI ønsker å lære av. 

Læringssystemet er alt for snevert, og tilpasset kun en liten gruppe, som lærer på den måten som læreren tilfeldigvis mener er best..

Det er alt for lite kommunikasjon mellom lærer og elev, og det ender med at elevene sakte men sikkert mister motivasjonen fordi de føler ikke de klarer det likevel, og dermed faller ut.

Jeg mener elevene bør få mer å si i skolehverdagen (det er IKKE sånn nå at elevene blir hørt, og i alle fall ikke NOK!), og vi burde selv få avgjøre SAMMEN med lærerne hva vi vil bruke dagen på, og hvordan VI vil lære..

Så lenge jeg lærer hva forskjellen mellom anatomi og fysiologi er (for eksempel), så er det vet shit det samme om jeg lærer det ved å jobbe selv, i gruppe eller i et prosjekt..

JA til individualitet i skoledagen!

Det er jo helt klart noe i det, men jeg tenker da på de som ikke greier det. Men jeg tror kanskje skillet mellom tilpassede og enklere oppgaver ville gått litt i hverandre. 

monaogmini skrev:
Det er jo helt klart noe i det, men jeg tenker da på de som ikke greier det. Men jeg tror kanskje skillet mellom tilpassede og enklere oppgaver ville gått litt i hverandre. 

Jeg tror det går mer i tilpassing i læringsMÅTE, og ikke tilpassing oppgavemessig. Joda, til en viss grad hadde det vel blitt "lettere" for noen, men det er jo på samme måte som at de har P-matte og T-matte i VGS nå, og tre vansklighetsgrader i ungdomsskolen (i alle fall da jeg gikk, men det er jo noen år siden)

Jeg tror heller at dersom alle dyrene MÅ lære seg å klatre i det treet fordi det står i pensum, så bør de få lære det på en måte som er tilpasset dem. Det sier seg selv at elefanten og gullfisken ikke kan klatre på samme måte..

Synes det var veldig satt på spissen. Ser hva som menes, men er ikke helt enig. Det er kanskje fordi jeg har opplevd at de jeg har gått på skolen med som har behøvd individuell tilpasning og vurdering på grunnlag av ett eller annet, har fått det:)
Har ei venninne som er nyutdannet lærer - hun forteller at det satses stort på tilpasset undervisning for de som trenger det, så jeg mener det er tydelig at det er fokus på det.

Husker at i siste del av ungdomsskolen var det "ansvar for egen læring" som var tingen. Dette var jo også for at man skulle få lære på den måten man lærte best. Dette forstår jeg man nå har gått mer bort fra på ungd.skolen hvertfall grunnet unnasluntring, men at det jobbes med alternativer:)
Helt tilpasset på alle måter kan det jo aldri bli mener jeg. Man skal jo som oftest videre på skole og da er det en gang slik at karakterer er det man måles etter. Jeg mener selvsagt man skal få en hjelpen og tilpasningen man trenger, i den grad det går, men at det ikke alltid er så lett:)

Bouncing buttplug skrev:

monaogmini skrev:

Jeg tror det går mer i tilpassing i læringsMÅTE, og ikke tilpassing oppgavemessig. Joda, til en viss grad hadde det vel blitt "lettere" for noen, men det er jo på samme måte som at de har P-matte og T-matte i VGS nå, og tre vansklighetsgrader i ungdomsskolen (i alle fall da jeg gikk, men det er jo noen år siden)

Jeg tror heller at dersom alle dyrene MÅ lære seg å klatre i det treet fordi det står i pensum, så bør de få lære det på en måte som er tilpasset dem. Det sier seg selv at elefanten og gullfisken ikke kan klatre på samme måte..

Åj, nå følte jeg meg gammel.. hvordan funker det? Og P og T? Hva er det? MX og MY.
Enig i at pensum ikke trengs endres, men læringsmetodene bør tilpasses individuelt. Gullfisk og elefant kan ikke lære apekattens måte å klatre i trær på, som du sier :)

Det aller første som slo meg var at det er mye potensiale i folk som blir tråkka ned fordi utdanningssystemet er som det er. Det skulle jo bli så bra med tilpasset opplæring, men skjønner at de enda har en lang vei å gå.

Det finnes en haug med ulike forutsetninger for folk, så det er leit at mange ikke få utløp for det DE kan best. Selv om de aller fleste greier å henge med i fagene til en viss grad..

Tenker at det er virkelig tatt på kornet :)

Gollemor skrev:

Bouncing buttplug skrev:

monaogmini skrev:

Åj, nå følte jeg meg gammel.. hvordan funker det? Og P og T? Hva er det? MX og MY.
Enig i at pensum ikke trengs endres, men læringsmetodene bør tilpasses individuelt. Gullfisk og elefant kan ikke lære apekattens måte å klatre i trær på, som du sier :)

MX matte hadde jeg og, og jeg er da ikke så gammel..?
På ungdomsskolen var det blå, gul og rød, hvor rød var vanskligst. Måtte likevel gjøre alle de samme oppgavene som de andre, vi bare fikk mer å gjøre. Ønsket jo å heller ha mer avanserte oppgaver som faktisk var litt utfordrende i stedet for bare mer arbeid som var lett og kjedelig, men det var lite av det.

Det er egentlig ganske dårlig den veien og, at de flinke elevene blir "holdt igjen" og dermed blir drittlei. Ingen utfordringer, og man føler at læreren blir stående og gjenta seg selv utrolig mange ganger fordi andre i klassen trenger det, mens en selv fikk det med seg første gangen, men får ikke gå videre.

Det er nok vanskelig å tilpasse undervisningen helt for alle, men i alle fall litt mer hadde vært greit. Å ha den samme inndelingen som i matte, i andre fag også, kanskje?
Ikke nødvendigvis dele opp klassene, men bare gi forskjellige oppgaver, eller variasjoner av samme oppgave;  ikke sånn at noen kan sluntre unna ved å velge for lette oppgaver, og passe på at alle får det nivået som de har forutsetning for å klare samtidig som de blir utfordret.

Og lærere som bryr seg om elevene faktisk lærer noe eller ikke, er jo også kjekt å ha.
Særlig hvis de samtidig klarer å lære bort og til og med kan faget sitt. Det er ikke alltid man er så heldig.

Jeg har hatt mange helt fantastiske lærere, og desverre noen som absolutt ikke egnet seg som lærer av forskjellige grunner.

Tøsa skrev:

spirrevippvipp skrev:
skjønte det ikke helt itenom at apen er den eneste som kommer til å klare det.

Ja det er jo det som er hele poenget.
Det er snakk om utdanningssystemet.
Det er ikke tilpasset elevene.

åja :) sånn å forstå :)

da tenker jeg at det er mye i det at elever har forskjellige måter å lære på, egenskaper, styrker osv. jeg er enig i at flere elever kunne fått mer ut styrkene sine om testene ble mer individualiserte. meeeen til forsvar for norske lærere er ikke det lett sånn som reformne er nå.
så store som klassene har blitt  nå, synes jeg alle klasser skulle hatt en assistent. og selvfølgelig ektra ressurser til de elevene som har fått timer med ped e.l.

Back
Topp