Hva tenker dere om den nye permisjonsordningen?

3 barns mammaen

Elsker forumet
Septemberbarna 2019
Jeg håper helt ærlig at den blir endra fram til vi skal ut i permisjon. Men det er vel for mye å håpe på...:banghead:
Mannen min er selvstendig næringsdrivende og har kun 1 ansatt. Han må derfor dele opp og sy ihop slik at han får tatt ut litt permisjon. Men mest sannsynlig må jeg ta ulønnet permisjon da uansett. For plutselig må han dra litt på jobb.
Syns derfor de nye reglene er helt forferdelig:blackalien:
Alle familier bør få bestemme selv hvordan dette fordeles.
 
Hater den... mannen min kan ikke ta permisjon pga jobben så da er jeg nødt for å ta ulønna permisjon etterpå..noe jeg egentlig ikke har råd til.
Er jo bare ute i permisjon til april, det er alt for lite:banghead::banghead: å siden graviditeten ikke var planlagt så må jeg begynne å spare av det lille jeg får i lønn nå.. har ikke ord for kor mye jeg misliker dette opplegget ass!
 
Hater alt med permisjonsordningen :p Mener det burde være opp til hver enkelt familie å bestemme over HELE perioden selv. Det er individuelt hva som passer for oss alle, det er ikke noe andre burde legge seg borti. For vår del er det meget upraktisk at mannen tar permisjon i forhold til lønn. Vi taper penger på det.
 
Jeg håper helt ærlig at den blir endra fram til vi skal ut i permisjon. Men det er vel for mye å håpe på...:banghead:
Mannen min er selvstendig næringsdrivende og har kun 1 ansatt. Han må derfor dele opp og sy ihop slik at han får tatt ut litt permisjon. Men mest sannsynlig må jeg ta ulønnet permisjon da uansett. For plutselig må han dra litt på jobb.
Syns derfor de nye reglene er helt forferdelig:blackalien:
Alle familier bør få bestemme selv hvordan dette fordeles.
Helt enig med deg

Mannen min er også selvstendig næringsdrivende og kan ikke være hjemme 15 uker i strekk. Han kan maks være hjemme en dag i uken, sånn har det vært med de to eldste barna og. Så enten må jeg ta ulønnet perm og jobbe helg + en dag i uken, ellers så må han ta ut permisjonspengene sine og være på jobb og så får jeg være hjemme med ulønnet perm.

Synes det er så dårlig gjort å presse så mange inn i ulønnet permisjon. Alle er forskjellige og familiene burde få bestemme selv. De mener jo at pappapermen skal bedre likestillling og gi de et godt forhold til barna. Mannen min har dessverre aldri hatt noen vanlig pappaperm, men vi er da likestilte her i hjemmet og han har et fantastisk forhold til barna.
 
Veldig misfornøyd med den. Med første tok pappaen all fellestid og pappaperm mens jeg var student. Nå skulle det liksom være min tur med lang permisjon. Men det skal jo noen på et storting sitte å bestemme på vegne av oss at vi ikke får lov til.
 
I teorien skulle det jo gå veldig greit.
49 uker permisjon + 4 uker ferie.
Rekker akkurat til barnehagestart 15. August da :happy:
Jeg syntes det er helt greit at pappaene må være hjemme også.
De har bare godt av å stelle litt med heim og barn de også. Ikke minst at ungene har veldig godt av det.
 
Liker den heller ikke. Vi kommer til å tape en del penger på den. Syns også det burde vært opp til hver enkelt familie, ikke alle den passer for.
 
Syns endringene er noe dritt.
Gi gjerne pappaen mer permisjons tid men IKKE ta det av felleskvoten :shifty::mad:
 
Blandet følelse.
Akkurat nå er jeg glad for at vi begge skal være like lenge hjemme.
Usikker om jeg synes det blir likegreit når jeg skal tilbake i jobb, mens baby er liten. Også bekymret med tanke på amming.. Håper vi får til en ordning hvor vi begge kan jobbe redusert en periode. Jeg for min del tenker det er bra i forhold til likestilling at menn og kvinner tar like lang permisjon. Selv om jeg også mener dette bør kunne endres uten å miste permisjon.
 
Her hadde Pappaen 19 uker perm med første, og han kan godt ta det nå igjen, i utgangspunktet ikke noe problem, men han har byttet jobb siden sist, og med tanke på pasientene hans er det veldig ugunstig at han må ta så lang permisjon. Skjønner de vil at fedrene skal være mer hjemme, men når de presser det på på denne måten, skaper det kun frustrasjon og vanskeligheter, da det ikke er noe som passer for alle.
 
Helt krise. Jeg har ikke hatt barn som har vært ferdigamma ved 7 mnd, for å si det sånn - og ammepause i arbeidstiden høres jo fint ut, men det fungerte overhodet ikke for meg og forrige mini. Vi begynner allerede nå å legge av en sum i måneden, for å spare til ulønna perm fram til ettårsdagen i alle fall... Så håper jeg også at det blir en endring før september. Har ikke hørt om noen som er fornøyd med å ikke kunne velge sjøl...
 
Liker den overhode ikke! Jeg lurer litt på om vi også taper på det, da han tjener mer enn meg? Ikke helt satt inn i akkurat det der jeg...
 
Synes det er idiotisk å frata foreldre valgfrihet. Dette vanskeliggjør hverdagen for mange. :( trist rett og slett.
 
Jeg syns også det er kort mammaperm, men ser at flere her har misforstått hovedgrunnen til lengre pappaperm. Det er ikke mest for å få mer likestilling i hjemmet, men for å få mer likestilling , dvs mindre diskriminering, for kvinner i arbeidslivet.
Ser at mange her er enig i at diskriminering i arbeidslivet er et problem (jfr aktiv tråd om "ny jobb og gravid" ), og lengre pappaperm er et tiltak for å minske forskjellene mellom menn og kvinner i ansettelsesprosesser feks. ved at arbeidsgiver også risikerer å miste menn til permisjon.
 
Dritt. Syntes hver oppegående familie kunne bestemt dette selv, I det minste at de ikke tok fra kvota til mor. Ender ofte i at vi må ha perm uten lønn som får konsekvenser for pensjon
 
For vår del går det fint, har ganske lik type jobb begge to. Jeg er litt dratt mellom at jeg syns likestilling i arbeidslivet er veldig viktig og at det er et gode å få bestemme selv. Problemet er bare dessverre at de fleste bestemmer minimum hvis de får velge selv, tipper vi også hadde gått for 10 uker til far om de reglene fortsatt gjaldt. Men nå får han 15, og det tror jeg blir bra for alle tre og norsk arbeidsliv.

Det jeg syns er mest deprimerende er at med barn i september for jeg hele den kjipe delen av året. Må slite meg gjennom mørket og kulden fra oktober til april, mens han kan chille med trilletur i sommerværet fra april til august. Urettferdig.
 
Back
Topp