Hva tenker dere om å vaksinere seg som gravid?

Sniker fra april gruppen.

Jeg har tatt dose 2 nå nylig. Med såpass mye smitte i samfunnet og med barn i bhg er det umulig å holde seg fullstendig isolert og trygg. Har jo hørt om mennesker som har blitt smittet på offentlige plasser (typ butikker osv) selv om de har brukt munnbind, så tar ikke sjansen. Redselen min for å få korona som gravid (har hatt influensa som gravid før - kan love deg at det ikke er gøy) er høyere enn redselen min for hvordan vaksinen kan påvirke fosteret.
 
Jeg har to doser og har Corona nå. Fikk det mildere enn de andre to i heimen som fikk det, men det sitter i lenger hos meg. Sover dårlig pga både plager fra Corona og graviditet :bag: blir fort sliten og andpusten.

https://www.tv2.no/a/14519002/
 
Men igjen så står det ikke noe om at man BØR ta tredje dosen som gravid. De anbefaler jo alle å ta boosterdosen, altså tredje dose. Men jeg skjønnee bare ikke logikken, når de som har tatt to doser og fått korona som gravid har hatt relativt mildt sykdomsforløp.
Jeg rakk å ta andre dosen den prøveperioden jeg ble gravid. Og har dermed bestemt meg for nå å avvente med flere doser. Fordi jeg føler det er så mye frem og tilbake med alt, og det kommer liksom nye anbefalninger hele tiden. Jeg skal ikke reise noe sted med det første heller, så trenger ikke coronapass.
 
Men igjen så står det ikke noe om at man BØR ta tredje dosen som gravid. De anbefaler jo alle å ta boosterdosen, altså tredje dose. Men jeg skjønnee bare ikke logikken, når de som har tatt to doser og fått korona som gravid har hatt relativt mildt sykdomsforløp.
Jeg rakk å ta andre dosen den prøveperioden jeg ble gravid. Og har dermed bestemt meg for nå å avvente med flere doser. Fordi jeg føler det er så mye frem og tilbake med alt, og det kommer liksom nye anbefalninger hele tiden. Jeg skal ikke reise noe sted med det første heller, så trenger ikke coronapass.
anbefalingene er vel de over 45, underliggende sykdommer og gravide (risikogruppen)
Men her var det vel generelt snakk om vaksinering?
 
anbefalingene er vel de over 45, underliggende sykdommer og gravide (risikogruppen)
Men her var det vel generelt snakk om vaksinering?
De anbefaler alle gravide og ikke gravide over 18år, å ta boosterdosen (tredje dose). Når det har gått så og så lang tid siden 2. dose, man mister nå coronapasset om man ikke tar boosterdosen før det har gått 9 mnder etter at man tok andre dose.
Som jeg forstår utifra det de skriver så er man godt beskyttet med to doser, altså man kan bli smittet men symptomene blir mildere. og denne artikkelen handler vell i hovedsak om at de anbefaler at gravide vaksinerer seg:)
 
De anbefaler alle gravide og ikke gravide over 18år, å ta boosterdosen (tredje dose). Når det har gått så og så lang tid siden 2. dose, man mister nå coronapasset om man ikke tar boosterdosen før det har gått 9 mnder etter at man tok andre dose.
Som jeg forstår utifra det de skriver så er man godt beskyttet med to doser, altså man kan bli smittet men symptomene blir mildere. og denne artikkelen handler vell i hovedsak om at de anbefaler at gravide vaksinerer seg:)
Nei, de anbefaler de over 45 å ta den, de under KAN :)
Men gravide, ja. Og som en gravid med Corona nå så ville jeg anbefalt ikke vaksinerte gravide å ta den, for meg med to doser og fått det som en tung og hard forkjølelse/mild influensa så har det ikke vært godt å ha det! Tenk hvordan jeg hadde fått det uten vaksine *skrekk og gru*

https://www.aftenposten.no/norge/i/...re-til-alle-men-du-kan-gjoere-det-for-dugnade

fra i dag:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/z7eGaq/ta-dose-tre-eller-satse-paa-smitte-dette-svarer-fhi
 
Last edited:
Nei, de anbefaler de over 45 å ta den, de under KAN :)
Men gravide, ja. Og som en gravid med Corona nå så ville jeg anbefalt ikke vaksinerte gravide å ta den, for meg med to doser og fått det som en tung og hard forkjølelse/mild influensa så har det ikke vært godt å ha det! Tenk hvordan jeg hadde fått det uten vaksine *skrekk og gru*

https://www.aftenposten.no/norge/i/...re-til-alle-men-du-kan-gjoere-det-for-dugnade

fra i dag:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/z7eGaq/ta-dose-tre-eller-satse-paa-smitte-dette-svarer-fhi
Nye oppdateringer igjen da, kommunen her anbefalte alle over 18 å ta boosterdose:p

jaja for all del, helt enig i at man bør ta de to dosene. Jeg bare vil avvente med noen flere doser, til de vet ting mere sikkert. I den linken du sendte der, så skriver de jo nå plutselig at de er usikkre på behovet for tredje dose (til de under 44år) også så:p
 
Nye oppdateringer igjen da, kommunen her anbefalte alle over 18 å ta boosterdose:p

jaja for all del, helt enig i at man bør ta de to dosene. Jeg bare vil avvente med noen flere doser, til de vet ting mere sikkert. I den linken du sendte der, så skriver de jo nå plutselig at de er usikkre på behovet for tredje dose (til de under 44år) også så:p
Ja, jeg har ikke tenkt å ta 3. dose, nå fikk jeg det jo som jeg forventet, og mange rundt meg som får covid selv med 3.dose innabords. Ikke hadde det gått 4,5 mnd siden siste vaksine heller :) I kommunen jeg bor i så har det alltid vært høyt smittetrykk.
 
Ja, jeg har ikke tenkt å ta 3. dose, nå fikk jeg det jo som jeg forventet, og mange rundt meg som får covid selv med 3.dose innabords. Ikke hadde det gått 4,5 mnd siden siste vaksine heller :) I kommunen jeg bor i så har det alltid vært høyt smittetrykk.
Her har det egentlig ikke vært høyt smittetrykk før nå i høst, men egentlig vært høyt siden da. ja jeg vet om flere som har fått det nå tiltross for 3doser.
Håper bare ikke jeg får det før fødsel, men er veldig flink å bruke munnbind og holde avstand. Samt få nærkontakter. Så håper det går bra:)
 
Jeg har 2 doser også gjennomgått korona. Jeg tenker å vente til etter jeg har født før jeg tar dose 3. Man bør ha nok antistoffer nå, slik at jeg vil ikke dytte på mer vaksiner nå. Veldig glad for at jeg hadde de 2 dosene, for jeg ble ikke skikkelig syk når jeg hadde korona. Men jordmor sa også til meg at hvis man hadde 2 doser og gjennomgått korona, var ikke dose 3 nødvendig.
 
Jeg fikk dose 3 dagen før jeg ble utsatt for smitte. Både jeg og personen som jeg ble smittet av hadde munnbind hele tiden vi var sammen, men likevel ble jeg smittet. Da testen slo ut positivt på meg hadde jeg hatt boosterdosen i kroppen i 4 døgn.
Smitteteamet her sa at jeg hadde flaks med å ha fått den rett før, for det ville påvirke hvordan sykdomsløpet ville bli, og jeg endte med en veldig lett runde korona (mistet ikke engang smak og lukt)
Jeg var smittet med Delta da, og ville antakelig fått et verre utfall med bare de to dosene innabords siden det var over 5 måneder siden siste.

kan jeg jo få Omikron-varianten, rent teoretisk, men med både vaksinens mrna-variant og den faktiske Deltavarianten i systemet, burde det være greit med antistoffer her (også for lilla krabat) ;)
 
Back
Topp