Hva tenker dere om å vaksinere seg som gravid?

Som overskriften sier, hva tenker dere? For eller i mot?

jeg er gravid i uke 21 og er ikke vaksinert. Jeg er virkelig redd for å ta vaksinen som gravid da jeg ikke føler meg trygg nok på den:nailbiting: Men jeg er også virkelig redd for å bli smittet også, og kjenner på denne redselen hele tiden. Og klarer ikke å bestemme meg for hva jeg skal gjøre, skal jeg ta vaksinen? Eller skal jeg ta sjansen på å ikke bli smittet?:( Hittil har jeg vært veldig flink på å bruke både munnbind og god håndhygiene osv, jeg nærmest isolerer meg så mye jeg kan og er generelt veldig forsiktig med alt, og spesielt nå som smitten skyter i været. Men jeg har også to barn som går på skolen og som jeg da er redd for kan ta med seg smitte hjem. Det er slitsomt å gå rundt å tenke på dette vær dag og gå rundt å bekymre seg så mye hele tiden, og spesielt når man leser i avisene om hvor farlig det er for gravide å bli smittet og at det kan føre til fosterdød osv:( men jeg har også tanker om «tenk vis vaksinen ikke er bra for babyen, eller at den kan skade babyen min» osv. bah!

så jeg skriver dette for å høre andres meninger rundt dette da jeg ikke har så mange å snakke med. Noen av de jeg snakker med er veldig for at jeg skal ta vaksinen osv, og andre er veldig i mot og har mange grunner til hvorfor jeg ikke burde ta den som gravid. Det er klart at man da blir veldig usikker.

så hva mener dere? Har dere tatt den? Hvorfor? Hvorfor ikke?

på forhånd takk for svar:Heartred
 
Jeg ble fullvaksinert før jeg ble gravid, men har tatt boosterdose nå nylig som gravid. Jeg ville ikke vært uvaksinert i dagens smittesituasjon med såpass mye smitte er det vanskelig å sikre seg. Graviditet er en risikofaktor for alvorlig sykdom spesielt mot slutten når man har dårligere lungekapasitet allerede pga fosterets størrelse. Det har jo den siste tiden blitt rapportert om at uvansinerte gravide havner på intensivavdeling og allerede tidligere i høst var vel 1 av 5 kritisk covid syke i England uvaksinerte gravide.

Samtidig skjønner jeg at man er skeptisk, spesielt siden det ble frarådet tidligere. Helsemyndighetene anbefaler ikke vaksiner i graviditet ut i fra et føre var prinsipp (som mye annet). Men man skal ikke ha inntrykk av at det er en plutselig endret mening, det er erfaring/data fra vaksinasjon i gravide bla fra andre land som er basisen for at de så vurderte det trygt.

Kanskje du kan be om en samtale med jordmor for å diskutere vaksinering? Så kan du få luftet tankene og høre fra en fagperson som har deg gravid (og baby) som første prioritet. :)
 
Jeg fikk akkurat tatt første dose en uke før EL og jeg ble gravid. Først var tanken om at jeg bare skulle ta dose 1, og vente med dose 2 til etter svangerskapet, men med den økende smitten og det at det å være gravid er en stor risikofaktor for å bli dårlig hvis man blir smittet - så ville jeg ikke vente likevel. Tok influensavaksinen i starten av november, og tok dose 2 av koronavaksinen i slutten av november. Nå som smitten har økt betydelig, er jeg veldig glad jeg falt på valget om å vaksinere meg, det betyr ikke at jeg ikke er forsiktig enda, men det gjør at jeg er litt bedre rustet for om vi skulle bli så uheldige å få korona :)

i tillegg så vil lillebror være litt beskyttet når han kommer ut, som vil være en pluss, da vi mest sannsynlig ikke får en koronafri-hverdag med det første.
Det er opp til deg og hva du vil, men jeg angrer ikke på at jeg vaksinerte meg, og lillegutt har det helt fint i magen :) og som det ble nevnt over, så var Norge sene med å anbefale vaksinen - ikke fordi den var beregnet som farlig for den gravide eller fosteret, men de ville få inn mer info fra andre land før de gikk ut med sin anbefaling :) tenker det gjør at det er trygt for oss å ta den og bedre for barnet hvis man skulle være så uheldige å bli smittet av korona senere i svangerskapet :)
 
Her synes jeg man skal høre på ekspertene. De kan mer enn noen her inne på et forum. Og de anbefaler så absolutt gravide i 2. og 3. trimester vaksiner (mtp det som ble skrevet over her…)! 98% av de innlagte gravide med corona er uvaksinerte…

Jeg fikk to doser før jeg ble gravid, og tok (såklart!!) dose 3 som gravid, siden det er anbefalt. Jeg kan lese meg ihjel, men får uansett ikke den samme kunnskapen og erfaringen som smittevernoverleger, overleger på intensivavdelingen og gynekologer samt FHI har. Og de er tydelige: vaksiner deg, og særlig dersom du planlegger å bli gravid eller er gravid i 2. eller 3. trimester, da står det om to liv. Derfor stoler jeg på de.

Jeg vet i tillegg at det beskytter de rundt meg (i større grad enn å la være, både mot smitte men også mot alvorlig forløp om jeg likevel får det), det beskytter meg selv, men ikke minst: det beskytter lille i magen (som jeg faktisk kan miste om jeg får en alvorlig infeksjon eller respirasjonssvikt og morkaken svikter), OG det gir han antistoffer til når han er nyfødt og ikke kan vaksineres.

Det tenker jeg er mer enn nok grunnlag til å veie opp for andre «enn hvis» situasjoner jeg evt kommer opp med. Og kommer til å fortsette å høre på ekspertene om det så betyr dose 10 i 2024.

Anbefaler dere å lese denne: https://www.vg.no/nyheter/innenriks...behandlet-da-har-man-to-pasienter-aa-behandle

og høre foreldrerådets podcastepisode om dette fra 19.november i år. Fødselslege Thorbjørn Brook Steen som forklarer viktigheten av at gravide hører på legene og helsemyndighetene og vaksinerer seg dersom man kan.

ikke meningen å skremme noen, men forskningen er klar, tallene fra sykehusene bekrefter forsikringen, og funnene er ganske overbevisende og skremmende! Hør podcasten og les artikkelen så ligger kilder på alt der.
 
Jeg forstår godt din skepsis, jeg gikk noen runder med meg selv i fht. å ta boosterdosen for noen uker siden, da på grunn av fhi sinn litt vage uttalelse om boosterdosen til gravide.

Jeg bestemte meg for å ta boosterdosen, og er nå i etterkant veldig glad for det mtp. dagens utvikling. Jeg valgte å ta denne bla. av samme grunner som over, økende smitte i samfunnet, bevist økt risiko for gravide å utvikle alvorlig forløp av covid, ikke så langt bevist skade på foster eller mor ved å ta vaksinen som gravid.

Støtter forslaget over her, be om time hos fastlege eller jordmor for å få luftet litt tanker. Jeg snakket med min fastlege ang. boosterdosen, som gjorde meg mer sikker og trygg i valget.
 
Jeg har vært skeptisk til å ta denne vaksina under svangerskapet, er ikke vaksinemotstander.

Jeg jobber innen helse og selvsagt skulle jeg ha vært vaksinert for leeenge siden, men i den perioden var ikke vaksinen anbefalt for de som var gravide eller prøvde å bli gravide. Sjefen min og kommunens Vaksinekoordinator anbefalte meg å ikke ta vaksinen. Så jeg var jo veldig forvirret siden anbefalingene endret seg fra uke til uke. Og selvsagt har dette endret seg.

Men nå når det er såppas mye smitte lokalt så skal jeg ta, pluss at det ikke er anbefalt før nå i 2 trimester. Er i uke 17+3 og skal ta vaksinen 1 uke etter OUL, ca uke 20. Ønsker å se at alt der bra ut før jeg tar vaksinen.

Går på svangerskapspenger så er ikke så mye ute å farter nå i julerushet, men hjelper lite når min samboer jobber på forskjellige byggeplasser rundt om i distriktet.

Jeg er mer redd for å få corona enn å ta vaksinen. Hjalp meg litt av å ta influensavaksinen i uke 14! Vet ikke hvorfor:joyful: Er kanskje greit at barnet får en liten immunitet før den kommer til verden! Men usikker er jeg såklart, men tar sjansen på at det går bra!:)
 
Jeg rakk heldigvis å bli fullvaksinert før jeg ble gravid, tok dose to rett før el. Tror jeg ville tatt dose 2 i svangerskap også.
Denne tredje dosen de snakker om er jeg veldig usikker på, foreløpig så er den ikke tilbydd meg, og det kjenner jeg at er like greit. For jeg føler meg ikke sikker på å ta flere doser.
 
Jeg fikk akkurat tatt første dose en uke før EL og jeg ble gravid. Først var tanken om at jeg bare skulle ta dose 1, og vente med dose 2 til etter svangerskapet, men med den økende smitten og det at det å være gravid er en stor risikofaktor for å bli dårlig hvis man blir smittet - så ville jeg ikke vente likevel. Tok influensavaksinen i starten av november, og tok dose 2 av koronavaksinen i slutten av november. Nå som smitten har økt betydelig, er jeg veldig glad jeg falt på valget om å vaksinere meg, det betyr ikke at jeg ikke er forsiktig enda, men det gjør at jeg er litt bedre rustet for om vi skulle bli så uheldige å få korona :)

i tillegg så vil lillebror være litt beskyttet når han kommer ut, som vil være en pluss, da vi mest sannsynlig ikke får en koronafri-hverdag med det første.
Det er opp til deg og hva du vil, men jeg angrer ikke på at jeg vaksinerte meg, og lillegutt har det helt fint i magen :) og som det ble nevnt over, så var Norge sene med å anbefale vaksinen - ikke fordi den var beregnet som farlig for den gravide eller fosteret, men de ville få inn mer info fra andre land før de gikk ut med sin anbefaling :) tenker det gjør at det er trygt for oss å ta den og bedre for barnet hvis man skulle være så uheldige å bli smittet av korona senere i svangerskapet :)

Akkurat samme her. Rakk å ta 1.dose før jeg fant ut av graviditeten, tenkte å vente med nr2, men pga. økende smitte valgte jeg å ta den i begynnelsen av desember. Jeg var veldig usikker på hva jeg skulle gjøre, men nå er jeg glad for at jeg tok den, kjenner meg mye roligere og tryggere nå:)
 
Jeg rakk akkurat å ta andre dose før jeg ble gravid, og planlegger absolutt å ta dose 3/booster så snart jeg kan. Siden det foreløpig skal være 4,5 måneder mellom andre og tredje dose, så får jeg nok tilbud om booster i slutten av januar, tror jeg. Jeg skal også snakke med lege/jordmor i januar om influensavaksinen.
Jeg fikk faktisk akkurat varsel fra Helseoversikt-appen hvor det står at Folkehelseinstituttet anbefaler gravide å ta oppfriskning og at vi skal prioriteres.
 
Jeg har vært svært skeptisk, men etter at vg la ut en artikkel om funn av fosterdød, der mor hadde corona og var uvaksinert, trimester 3, bestemte jeg meg, så tok første dose forje uke, og alle helsepersonell jeg har pratet med etter det er klare på at jeg har gjort et bra valg for meg og baby!
 
Tusen takk for flere gode svar:) Jeg rakk aldri å ta vaksinen før jeg ble gravid, også fordi jeg ikke hadde fått tilbud om den. Også ble jeg gravid da, og da sa legen til meg at jeg måtte uansett vente med å ta første dose til jeg hadde kommet meg over til 2 trimester.

Jeg er absolutt ikke en vaksinemotstander, syns bare det er skummelt med den her siden den er så ny og fersk også leser man i aviser om mange som får div problemer osv. Det er jo klart at det påvirker og gjør en skeptisk osv. Så derfor har jeg ikke turt å ta den enda, men ser vel at jeg snart ikke har noe valg. Jeg bare håper at ingenting skjer med baby når vaksinen er satt og at hun ikke blir negativt påvirket av den på noen måte. Og jeg vet ikke hvor mye lenger jeg kan klare å beskytte oss for corona i disse dager:( og jeg også tenker litt sånn at baby er litt beskyttet etter fødsel også.

jeg har snakket med legen om dette, han forstår at jeg er redd og lytter på det jeg sier men han mener det skal være helt trygt å ta den. Så jeg får vel stole på de da om at den er trygg.

tusen takk for flere svar fra dere, det hjelper❤️
 
Tusen takk for flere gode svar:) Jeg rakk aldri å ta vaksinen før jeg ble gravid, også fordi jeg ikke hadde fått tilbud om den. Også ble jeg gravid da, og da sa legen til meg at jeg måtte uansett vente med å ta første dose til jeg hadde kommet meg over til 2 trimester.

Jeg er absolutt ikke en vaksinemotstander, syns bare det er skummelt med den her siden den er så ny og fersk også leser man i aviser om mange som får div problemer osv. Det er jo klart at det påvirker og gjør en skeptisk osv. Så derfor har jeg ikke turt å ta den enda, men ser vel at jeg snart ikke har noe valg. Jeg bare håper at ingenting skjer med baby når vaksinen er satt og at hun ikke blir negativt påvirket av den på noen måte. Og jeg vet ikke hvor mye lenger jeg kan klare å beskytte oss for corona i disse dager:( og jeg også tenker litt sånn at baby er litt beskyttet etter fødsel også.

jeg har snakket med legen om dette, han forstår at jeg er redd og lytter på det jeg sier men han mener det skal være helt trygt å ta den. Så jeg får vel stole på de da om at den er trygg.

tusen takk for flere svar fra dere, det hjelper❤️
Husk at du leser om de som får et eller annet problem, men ikke om de millionene av vaksinerte som bare fikk litt vondt i armen, eller kanskje følte seg litt forkjølet dagen etter.

Her er forresten pressemelding fra fhi fra i dag:
https://www.fhi.no/nyheter/2021/gravide-prioriteres-for-oppfriskningsdose/
 
Jeg tok første dose Moderna i uke 5 (visste ikke at jeg var gravid), og fikk ingen bivirkninger. Har vært på rutine ultralyder i uke 7,10 og 12 (pga en tidligere spontan abort før vaksinen) og da var alt bra. Har i tillegg tatt influensa vaksinen i uke 12. Jeg hadde selv tenkt å avvente med dose 2 til etter fødselen, fordi jeg selv har vært usikker og gått flere runder med meg selv om jeg skal ta den eller ikke, men endte til slutt at jeg skulle ta 2 dose etter OUL.

Jeg skjønner det er en vanskelig avgjørelse, og her tenker jeg bare helt åpent (og jeg er ingen fagperson så jeg kan ikke uttale meg på hva som er "riktig eller feil"). Jeg tenker at de ville aldri ha anbefalt koronavaksine om det var farlig for både mor og barn. Og her sitter disse fagpersonene og eksperter med mye mer kunnskap og jobber med det daglig, og vet mye mer enn oss. Men jeg skjønner også at det er skummelt å ta en vaksine når det også gis uttrykk for at man ikke vet hva bivirkningene i senere tid er. Så det er fullt forståelig at man også er skeptisk, og det er ikke så rart. Tror man nesten må bare stole på det som blir sagt, selvom det kan virke veldig skummelt.. Når jeg fikk tilbud om feks influensavaksinen, så nølte jeg ikke en gang. Og jeg vet jo egentlig ikke så mye om den bortsett fra at den har blitt benyttet lenge.

Risikoen for å få korona er jo ganske stor nå, og man vet ikke hvordan kroppen takler å få korona. Jeg fikk korona i graviditeten og rakk ikke å ta dose nr 2 som planlagt. Så det skulle ikke så mye til før jeg ble smittet (ble smittet på kontoret). Det gikk heldigvis bra med meg, og hadde ingen symptomer. Men jeg var veldig redd for at jeg skulle bli veldig dårlig og ikke minst hvordan det skulle gå med lille mini i magen. Kan hende den ene dosen jeg tok, har hjulpet mye! :)

Tenker at man må bare føle og kjenne litt på det selv på hva som føles riktig ut for en selv, og så får man tenke på at det skal gå bra uansett hva som skjer <3 Så får man prøve å være så mye forsiktig uansett om man tar vaksinen eller ikke :)
 
Veldig vanskelig det der, jeg tok første dose og mistet. Vet ikke om det var derfor, men legene sa at jeg ikke skulle ta den hvis jeg ble gravid igjen og ba meg vente med å prøve til dose to. Dette var tidlig i vasineringstakingen og forskningen var forandret fra dag til dag. Rakk heldigvis å ta 2. dose før EL hvor jeg ble gravid. Jeg har selv barn på skole, ene har nå nylig hatt Corona og ingen av oss andre har fått det (enda?). Kan være vaksina? Det tok flere dager hvor han var veldig forkjølet før vi isolerte han.

Jeg har ei venninne som tok vaksina i 2.trimester, og babyen vokser fint og alt ser bra ut på UL. Er det noe med barnet i ettertid så kan man lett skylde på vaksina man tok i sv.skapet, slik som ei annen venninne som mener datteren fikk autisme pga fugleinfluensa-/svineinfluensavaksine (den som herjet i 2009/2010?

Nå er det snakk om booster dose og influensavaksine på meg, og jeg er selv veldig usikker. Har jeg ikke blitt smittet nå etter at ungen har vært smittet, så tror jeg at jeg klarer meg med to doser. Men hadde jeg ikke hatt noen så hadde jeg tatt de.
 
Hei Jeg synes det er kjempe fint at du vurderer å ta vaksine, selv om du er redd! Jeg er selv helsepersonell med fobi for sprøyter Jeg ville naturlig nok ikke ta vaksine pga frykten, men valgte å stole på fagfolk! Jeg forstår at det er kjempe skummelt med baby i magen, selv har jeg bare fått 3. dose med lille i magen! Men jeg har lest mye forskning også fra andre land og rådene som kommer er basert på kunnskap fra mange land Man kan aldri være sikker på at det går bra, men risikoen er større for at det ikke går bra om du blir smittet! Som flere sier over her; man får som regel høre om de tilfellene det går dårlig og ikke de mange som har gått bra - selv fikk jeg første dose astra zeneca og ble heller ikke dårlig av det! Jeg vil råde deg til å ta den, evt forsøke så godt du kan å isolere deg fra smittefarlige steder - vær nøye med hygiene, informer de rundt deg om at du er redd så ikke de risikerer å dra med seg smitte til deg og unngå folkemengder ❤️ Håper du finner ut hva du er komfortabel med, vaksine eller ikke! Klem
 
Har 2 vaksiner fra før jeg ble gravid. Fikk aztrazeneca for så å få pfizer. Har nå gått over halvt år siden siste dosen. Ventet med å bestille time til 3.dose til jeg hadde snakket med jordmor om det var greit å ta som gravid. Skal ta 3.dose nå til uka som kommer:)
Er selv helsepersonell og vil heller ta en tredje dose, selv om det skulle ha noen bivirkninger- enn å få alvorlige følger av korona. Hører om alt for mange pasienter som kommer til sykehuset og flyttes nesten rett til intensiven fordi de er så dårlige med korona, største andelen uvaksinerte.
Såååå gleder meg til å man kan føle seg enda mer beskyttet med en tredje dose. :happy119
 
Last edited:
Jeg fikk akkurat tatt første dose en uke før EL og jeg ble gravid. Først var tanken om at jeg bare skulle ta dose 1, og vente med dose 2 til etter svangerskapet, men med den økende smitten og det at det å være gravid er en stor risikofaktor for å bli dårlig hvis man blir smittet - så ville jeg ikke vente likevel. Tok influensavaksinen i starten av november, og tok dose 2 av koronavaksinen i slutten av november. Nå som smitten har økt betydelig, er jeg veldig glad jeg falt på valget om å vaksinere meg, det betyr ikke at jeg ikke er forsiktig enda, men det gjør at jeg er litt bedre rustet for om vi skulle bli så uheldige å få korona :)

i tillegg så vil lillebror være litt beskyttet når han kommer ut, som vil være en pluss, da vi mest sannsynlig ikke får en koronafri-hverdag med det første.
Det er opp til deg og hva du vil, men jeg angrer ikke på at jeg vaksinerte meg, og lillegutt har det helt fint i magen :) og som det ble nevnt over, så var Norge sene med å anbefale vaksinen - ikke fordi den var beregnet som farlig for den gravide eller fosteret, men de ville få inn mer info fra andre land før de gikk ut med sin anbefaling :) tenker det gjør at det er trygt for oss å ta den og bedre for barnet hvis man skulle være så uheldige å bli smittet av korona senere i svangerskapet :)

selv om jeg er fullvaksinert, så ble jeg smittet av Omikron varianten nå etter nyttår. Heldigvis fikk jeg bare en veldig lett forkjølelse med tett nese og litt smågrums i halsen. Så for meg var det veldig godt å være beskyttet, selv om vi ble smittet :) det sies vel at de aller fleste vil bli smittet en eller annen gang.
 
Tusen takk for mange svar :happy::Heartred jeg valgte å lande på å ta vaksinen etter mange runder med meg selv, så måtte bare bli sånn til slutt. Første dosen er satt, men legen sa at jeg ikke får dose 2 før om 3 mnd, med da er det jo ikke så langt unna fødsel. Håper at dose 1 gir nok beskyttelse frem til jeg får tatt dose 2 også:happy:
 
Jeg fikk beskjed fra kommunen min i dag om at jeg kunne bestille tredje dose, så jeg skal ta den i løpet av kort tid. Jeg rakk å ta dose to før jeg ble gravid, og nå som smittesituasjonen er sånn som den er, er jeg ikke i tvil om at jeg vil være så beskyttet som jeg kan bli. Dessuten vil jo vaksinen beskytte ungen etter den er født også. :happy:
 
Back
Topp