Hva tenker dere om å ha egen doppler hjemme...

Suppegjøken

Forelsket i forumet
Julibarna 2019
...,Så man kan lytte på barnet når man føler for det? Personlig ser jeg for meg at det kan skape mer bekymringer enn det gjør nytte for seg. Spesielt om man ikke finner fosterlyden, som jo kan være mange grunner til. Men veldig koselig å høre lyden når man ønsker. Jeg kommer ikke til å kjøpe en,

Hva tenker dere?

Jeg har fra forrige svangerskap og var veldig fornøyd med å ha det! Prøvde det da jeg var 10+4 denne graviditeten og fant da hjertelyden. Tanken er at jeg skal bruke doppleren en gang i uken, ikke mer, med tanke på at noen mener det kan stresse babyen. Jeg bruker den heller ikke lenge av gangen. Når jeg hører hjertelyden lytter jeg i ca. ett minutt, så er jeg ferdig og jeg leter ikke lenge for å finne den heller.
For meg er det ikke et stressmoment å ha doppler, kun en trygghet! Finner jeg ikke hjertelyden en dag, prøver jeg bare igjen neste dag. Det er så tidlig i svangerskapet at jeg vet det kan være vanskelig å finne hjertelyden, og at det dermed ikke betyr at noe er galt med babyen :)

Var å hørte hjertelyden hos jordmor igår 12+6, prøvde med doppleren hjemme hos megselv senere på kvelden og klarte ikke finne hjertelyd igjen. Tenker bare at jeg ikke vet helt hvor jeg skal lete derfor fant jeg ikke lyden :happy: prøver igjen om noen uker igjen.

Ikke noe jeg orker å bruke penger på, men hadde en venninne som var kjempebekymret for å miste (da hun hadde mistet før, og det gikk noen uker før hun fant ut). Fikk låne en doppler til henne og for henne var det gull å kunne lytte litt nå og da. Senket skuldrene masse.

Jeg har brukt min i alle svangerskap. Brukt den max 1 gang i uka. Ble veldig bekymret de gangene jeg ikke fant den, men roet meg med at det hadde med hvordan babyen lå. Fant den alltid dagen etterpå.

Jeg fant også pulsen til livmoren flere ganger og tok en stund før jeg fant ut av forskjellen på den og babyen :p

Jeg kommer ikke til å anskaffe en doppler. Skjønner godt ønsket om å kunne lytte til babyens hjertelyd nå og da, men for min del ville jeg nok bekymret meg veldig om jeg ikke fant den.

Jeg kommer ikke til å ha det. Ser ikke for meg at jeg klarer å begrense meg til 1 gang i uka med en sånn hjemme. Og om jeg blir veldig bekymret ringer jeg nok heller legen. Tror en doppler vil stresse meg mer enn å berolige. Men skjønner godt lysten til å ville høre hjertelyd når man selv ønsker.

Hatt kjempe stor glede av det de to andre gangene jeg har gått gravid. Men den jeg hadde da var ødelagt. Så nå kjøpte samboeren min ny til meg :rolleyes:

Jeg tror ikke det hadde vært bra for min del, men forstår veldig godt dere som koser dere med det!

Jeg kjøpte forrige gang, og den var fantastisk. Med en unge som satt i V hele svangerskapet ca, så var det godt å ha doppleren da jeg aldri kjente spark og det var generelt svært lite bevegelse. Hikking var beste tegn utenom doppler. :)

Cluet med doppler er å ikke begynne å bruke det fortidlig. De sier man kan bruke det fra uke 12. Men det er fremdeles veldig tidlig. Å ofte finner ikke lege eller jordmor heller noe hjertelyd da. Men fra uke 20 + da tror jeg de fleste vil klare å finne hjertelyd. Da begynner babyen å få litt størrelse. Man kan ofte selv kjenne hvor babyen ligger. Å ligger man fatt i senga eller sofan å bruker litt tid. Så finner man somregel babyen. Å man hører jo ikke bare hjertelyd, men også lyden fra bevegelsene i fostervannet. Tror ikke jeg kan huske at jeg har opplevd å ikke finne hjertelyd noen gang.

Jeg har en fra forrige svangerskap, og kommer nok til å bruke den denne gangen også.

For min del var det betryggende pga MA og SA i forkant av forrige svangerskap, men kommer nok ikke til å ty til den så alt for mye dette svangerskapet

Ønsker ikke å ha det selv. Har hørt om mye bekymring knyttet til det når folk ikke finner lyd osv. Så jeg tenker det er et unødvenig stressmoment å skulle overvåke seg selv... I tillegg syns jeg ikke noe om å bruke penger på ting som strengt tatt er unødvendig.

Back
Topp