Hva tenker dere når dere hører disse gamle navnene?

Bkno2881392

Første møte med forumet
Dagny, Agnes, Agate og Åsne?

Trenger desperat hjelp her. Hva tenker dere om de forskjellige navnene? Hva slags folk er det som gir barna sine disse navnene? Det ene øyeblikket liker jeg dem alle sammen, mens det andre synes jeg alle bare er helt krise. Seff stor uenighet mellom meg og mannen også. Navn, altså.
 
Synes alle sammen var skikkelig fine, men jeg elsker gamle navn :love7
 
Hater gamle navn [emoji28] vet de er kjempe poppis for tiden, men eg klarer ikke være seriøs når eg møter en baby ved navn alf,olav eller agnes [emoji28] men vet eg er ganske alene her
 
Elsker navnet Agate :)
 
Agnes og åsne vet jeg om både småbarn, tenåringer og folk i tjue-tredveårene som heter, så de ser jeg ikke på som gamle navn.

Det eneste jeg stusser på er at "åsna" betyr esel/dum person på svensk, så hvis du bor oppi mye svensker kanskje ha det i bakhodet.

Dagny er det vel en popstjerne som heter?

Agate er koselig, litt mer uvanlig. Men kjenner mange unge som heter Agnete som er litt i samme gate.
 
Liker Agate best av de. Vi vil også velge ‘gammeldags’ når den tid kommer :chicken:
 
Hater gamle navn [emoji28] vet de er kjempe poppis for tiden, men eg klarer ikke være seriøs når eg møter en baby ved navn alf,olav eller agnes [emoji28] men vet eg er ganske alene her

Babyen Alf liksom :p eller Rolf, Audun, Jan, Torstein, Konrad, imre.. syns det er sært. Og Leif! Kjenner noen som kalte ungen Leif. Baby Leif. Neh..

Når det er sagt, heldigvis at vi liker forskjellige navn. Hadde vært kjedelig om alle hadde det samme navnet ;)
 
Agate og Åsne er fine synes jeg :)
De to andre forbinder jeg med gamle folk jeg kjenner, så ser de ikke helt for meg på en baby.
 
Liker veldig godt Agnes, synes det er kjempefint og passer uansett alder. Dagny er litt mer røft, og jeg synes det er et stilig og stødig navn.

Agate høres ikke helt ut som noe menneskenavn i mine ører, men... Og Åsne var litt vel «maskulint»...
 
Babyen Alf liksom :p eller Rolf, Audun, Jan, Torstein, Konrad, imre.. syns det er sært. Og Leif! Kjenner noen som kalte ungen Leif. Baby Leif. Neh..

Når det er sagt, heldigvis at vi liker forskjellige navn. Hadde vært kjedelig om alle hadde det samme navnet ;)
Enig! Hehe.. Jeg digger eksempelvis Konrad! Hadde jeg ventet gutt nå, hadde det vært langt opp på lista. Uansett sjelden jeg tenker at et navn er stygt når jeg møter en søt liten kid som har det. Snarere tvert imot, egentlig. De ungene har liksom en tendes til å eie navnet sitt. Uansett. Nesten ;)
 
Agnes får meg til å tenke på Fucking Åmål, så for meg er det et tenåringsnavn mer enn et oldemorsnavn. Liker det godt.
Dagny er jo en rimelig kjent (og ung) norsk artist, så nok en gang - ikke oldemorsnavn.
Åsne liker jeg ikke, men assosiasjonen er Åsne Seierstad, som vel teknisk sett såvidt kunne rukket å bli oldemor, men som "bare" er 48 år.
Agate har jeg ingen assosiasjoner til.

Jeg syntes Agnes og Agate var penest.
 
Babyen Alf liksom :p eller Rolf, Audun, Jan, Torstein, Konrad, imre.. syns det er sært. Og Leif! Kjenner noen som kalte ungen Leif. Baby Leif. Neh..

Når det er sagt, heldigvis at vi liker forskjellige navn. Hadde vært kjedelig om alle hadde det samme navnet ;)

Eller gamlefar Theo. Gamlefar Linus. Gamlefar Milian.
 
Fine, ordentlige navn!;)

Hva slags folk det er som gir barna sine disse navnene er vel vanskeligere å svare på... men leser du en del artikler fra navneforskerne er det nok navn som er mer typisk de «voksne» foreldrene kontra de som er 20 år. Dette er navn moren min ville definert som akademiker-navn:laughing002

Jeg jobber i barnehage og har sett mange ulike navn opp gjennom årene. Har også jobbet i flere ulike deler av Oslo, hvor det er ganske stor forskjell på befolkningen. Og må si jeg ble overrasket over at navnevalg og foreldrenes alder og bakgrunn/utdanning faktisk ofte har en ganske tydelig sammenheng... Lest flere artikler som påpeker det, men hadde ikke trodd jeg ville se det så tydelig:) Gjelder så klart ikke alle!
 
Back
Topp