Hva tenker dere i denne situasjonen?

MammaP

Forelsket i forumet
Junibollene 2023
Jeg er bonusmamma, men har like mye ansvar for bonusbarn som for mine egne. Mitt ene bonusbarn har en iPad som hun bruker både her hos oss og hos mor. Barnet er 5 år. Mor og far har kjøpt den sammen for at barnet skal kunne ha den hos begge.
Mor bruker dette nettbrettet fra henting i Bhg. Og fram til kvelds, hun bruker dette i helgene når barnet er der også. Dette har barnet selv fortalt.
Barnet er hos oss fra onsdag-søndag/mandag annenhver uke, vi bor 5t fra mor så hun går ikke i Bhg her. Så når hun er her og de andre barna her er i Bhg. Og på skole, og vi hjemme skal få gjort ting, så ser hun på iPaden sin. I tillegg blir det litt iPad tid når de andre ønsker å se på det etter skole og Bhg.
I dag har vi hatt sykdom hjemme og alle har sett endel på tv og iPader. Og nå i kveld fant vi ut at mor har lagt inn sperre på 3 timer på iPaden med sin egen e-post og eget passord, uten å informere far. Dette vil jo si at hun kan endre den og forlenge den som hun vil iløpet savne dagen. Hva ville dere gjort i denne situasjonen?
 
Ville brukt noe annet enn iPaden utover de 3 timene. Feks barnetv på TV-en :)
Tenker jo at hun helt ærlig om hun er i barnehagealder ikke bør ha mer enn 3 timer med iPad. Når hun er 5 år så skal hun vel starte på skole til neste år, så da må det uansett bli en annen løsning enn at hun er hos dere i hverdagene. Men som sagt, 3 timer er mye, så jeg ville lagt til rette for annen type lek (en 5åring kan jo ofte underholde seg med lego, plastelina, tegning, perle, male osv) utover det. Også eventuelt noe barnetv på tv i stedet.
 
Be hun fjerne sperren, eller så må dere finne på noe med henne. Eller sette henne i gang med lek.
 
Jeg er bonusmamma, men har like mye ansvar for bonusbarn som for mine egne. Mitt ene bonusbarn har en iPad som hun bruker både her hos oss og hos mor. Barnet er 5 år. Mor og far har kjøpt den sammen for at barnet skal kunne ha den hos begge.
Mor bruker dette nettbrettet fra henting i Bhg. Og fram til kvelds, hun bruker dette i helgene når barnet er der også. Dette har barnet selv fortalt.
Barnet er hos oss fra onsdag-søndag/mandag annenhver uke, vi bor 5t fra mor så hun går ikke i Bhg her. Så når hun er her og de andre barna her er i Bhg. Og på skole, og vi hjemme skal få gjort ting, så ser hun på iPaden sin. I tillegg blir det litt iPad tid når de andre ønsker å se på det etter skole og Bhg.
I dag har vi hatt sykdom hjemme og alle har sett endel på tv og iPader. Og nå i kveld fant vi ut at mor har lagt inn sperre på 3 timer på iPaden med sin egen e-post og eget passord, uten å informere far. Dette vil jo si at hun kan endre den og forlenge den som hun vil iløpet savne dagen. Hva ville dere gjort i denne situasjonen?


Det eneste jeg reagerer på her er at dere har en jentunge som ser over 3 timer hver dag(!) på iPaden. Hva i all verden liksom.

Greit nok mna har et par timer i helgene men man har vitterlig et ansvar for å være med barna. Tenker det er på tide å finne andre aktiviteter liksom… beklager om jeg virker litt fordømmende men det er ikke greit i mine øyne å overlate et barn på den måten til skjerm brett slik.
 
Mulig det er bare jeg som ikke skjønner spørsmålet, men er utfordringen at dere ønsker at barnet skal se på iPad mer enn 3 timer per dag (!) og mor har satt en grense?
 
Mulig det er bare jeg som ikke skjønner spørsmålet, men er utfordringen at dere ønsker at barnet skal se på iPad mer enn 3 timer per dag (!) og mor har satt en grense?

Tenker ja, men at mor selv lar barnet bruke iPaden mer enn disse 3 timene når hun har barnet. Hvis jeg forstår riktig. :p
 
Altså føler flere her misforstår. Vi bruker kun nettbrett når der er noe vi voksne «må» gjøre, eller for å få sove litt lengre enn kl 05. Vi lager mye hobby greier og koser oss med det også, men med 3 andre barn i huset så orker jeg ikke ha full «hjemmebarbehage» med ett barn uten å få hvile litt før de andre er hjemme. Jeg er gravid og uendelig trøtt og kvalm om dagen, så er sykemeldt. og ene barnet har en diagnose som gjør at litt avslapping på dagtid er høyst nødvendig.

Problemet her var at mor har laget en begrensning på fellesbetalt iPad uten å si ifra. Barnet legger ofte fra seg iPad mens den ruller og går, for å spise middag og diverse. Så til sammen ser hun kanskje Max 2 timer brett til dagen, men glemmer å ta det av. (vi ser sjeldent eller aldri på tv. Hadde mor gitt beskjed om at begrensningen var satt, så kunne vi ha fulgt med på det ooog passet på at den ble låst når hun springer og finner på andre ting. I helgene står hun opp kl. 05, og har alltid gjort det, da ser hun på nettbrett til vi står opp kl. 06.30-07.00. Da har hun jo allerede brukt opp sin «kvote».
 
Da ville jeg forklart det du skriver for mor og bedt om passordet sånn at dere kan endre på det ved behov :)
 
Back
Topp