Hva tar du mot kvalme/oppkast?

minoja

Elsker forumet
lurer på hva du tar mot kvalme og oppkast? Hva har legen evt skrevet ut?
I dag ga legen meg postafen, uten tanke på at jeg kjører bil...så trenger et annet alternativ denne gangen jao_O

Jeg kjøpte seaband i går.. uvisst om det funker enda, for har ikke kommet ordentlig i gang med å bruke de over tid.. leste litt blanda erfaringer, noen fungerte det for og andre ikke. Noen påsto det var placeboeffekten som gjorde at det funka, men jeg tenker det ikke spiller noen rolle, det som betyr noe er jo at man opplever mindre kvalme - placebo eller ikke. Så jeg har god tro og håper at det funker for meg! :happy:

Jeg går på litt sterkere medisiner siden jeg ligger på sykehus og har prøvd en del

Eksempler er:

Anthistaminer som postafen, zonat og phenegan vil gjøre deg søvnig.

Mens feks anipsykotikum som også brukes for kvalme som stemetil og largactil vil ikke gjøre deg søvnig. Kanskje.

Av antiemetikumer så er det Afipran skal ikke tas mer enn 5 dager sammenhengede men ville nok ikke gjort deg søvnig, og zofran ville ikke gitt deg søvnighet som bivirkninger, men skrives sjeldent ut med mindre det er snakk om Hyperemesis.

Der varierer veldig på graden din av kvalme/oppkast hva leger er villige til å gi. Antihistaminer som også gjør deg søvning er første valget fra fastlege. Du vil antageligvis bli vant til det og ikke så søvnig etter en ukes tid.

Er det behov for medisin mot kvalmen og kjerringrådene ikke hjelper (akupunktur, ingrfær osv) ta kontakt med legen din for å høre. Evt send inn spm til tryggmammamedisin.com for å høre om alternativer som du kan snakke med legen om.

Lykke til <3

Ugh... i helgen kom kvalmen for fullt hos meg:grumpy:
Har kjøp meg SEA bands og håper det funker.
Ville ikke gå for Postafen pga trøtthet. Føler jeg trenger alle krefter

De nevnte B6 på apoteket. Mot kvalme. Noen som har prøvd det?

Kvalmen min klikker av sure oppstøt og halsbrann, så jeg hadde god effekt av samarin, men det kunne jeg plutselig ikke bruke pga penicillin, så da ble det ingefærtabletter flere ganger om dagen..
Har ikke synes det var så ille at jeg har måtte til legen, er myyye dårligere når jeg har mens, så dette er jo barnemat :hilarious:
Har seabands liggende pga reisesyke, men ikke følt behov for dem enda.

Er det ikke farlig for barnet i magen da? Alle jeg fikk tilbud om i første svangerskapet sto det at det var en viss risiko for fosteret.
Hadde hyperemesis, men turte aldri å ta noe.

Er det ikke farlig for barnet i magen da? Alle jeg fikk tilbud om i første svangerskapet sto det at det var en viss risiko for fosteret.
Produsentene skriver det for å helgardere seg, alltid. Har legen gitt deg det er det fordi fordelene veier opp for ulempene :p

Jeg endte opp på sykehuset med innleggelse grunnet svangerskapskvalme. Da fikk jeg ganske mye medisin for å få ned blodtrykket. Likte det ikke, men følte jeg måtte stole på at legene visste hva de gjorde. Medisinene har jo ikke blitt testet på gravide, da det er store begrensninger for hva som kan testes på gravide.
Jeg tar i alle fall ikke noe selv, men får jeg det foreskrevet leser jeg pakningsvedlegget og sørger for å få stilt alle spørsmål jeg lurer på og bli trygget.

En venninne av meg har MS og ble veldig dårlig som gravid da hun måtte slutte på faste medisiner. Etter en stund begynte hun på i halv dose etter samråd med lege som mente at npr hun hadde det så innmari dårlig så hadde ikke barnet det bra heller.

Det er ulike avveininger, så det spørs jo hvor trygg du er på legen som foreskriver medisin, og hva medisinen er for og hvor sterk den er, tenker jeg..

Legen min sa at de har ikke lov å forske på gravide på den måten at man sjekker om noe er bra/ikke bra. Derfor helgarderer de seg slik at dette står på medisinene. Han sa at felleskatalogen var ikke plassen for meg å lete etter svar på hva som var bra eller ikke. Men at dette visste legene etter mange års erfaring og har sine plasser å finne svar - men som sagt det har noe med at man ikke skal gjøre forsøk på gravide.

Jeg bruker nå Afipran - for en lykke at det finnes, for det tar verste kneika akkurat nå :)

Det er jo ikke alltid lette avgjørelser, det er jo ikke sunt for fosteret med dehydrert mor heller. Er man usikker på medisin og graviditet kan man spørre tryggmammamedisin, de har forskningsbasert informasjon om hva som er trygt. I felleskatalogen/pakningsvedlegget er produsentene føre var og sikrer seg mot alt :)

All medisin i svangetskap vurderes med kost/nytte effekten.
Om den nytten som mor får av medisiner veier mer enn usikkerheten så er det deg som gjelder. At mor ikke har det bra påvirker fosteret også så moren er en like høy prioritet i svangerskapet
Leger gir ikke noe som direkte kan skade fosteret uten at det opplyses tydelig om til den gravide så man skal ikke tvile på det legen sier

Jeg kjøpte seaband i går.. uvisst om det funker enda, for har ikke kommet ordentlig i gang med å bruke de over tid.. leste litt blanda erfaringer, noen fungerte det for og andre ikke. Noen påsto det var placeboeffekten som gjorde at det funka, men jeg tenker det ikke spiller noen rolle, det som betyr noe er jo at man opplever mindre kvalme - placebo eller ikke. Så jeg har god tro og håper at det funker for meg! :happy:
Funket det med seaband?

Postafen er trygg. Og der jeg jobber på fødeavdeling gir vi både postafen og sofran og en til som jeg selvsagt ikke husker navnet på til dem med hyperemesis. Selv har jeg tatt postafen mye de siste to ukene, har delt den i to og det har fungert fint. Blir jo litt trøtt, men ikke så voldsomt som når jeg tar en hel.

Jeg har tatt akupunktur mot kvalmen. Tok i går og ble skikkelig dårlig etterpå, men i dag er jeg bedre enn jeg har vært på tre uker:dance011

Back
Topp