Hva tar dere vare på?

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Hvor mye/ hva tar dere vare på av gamle ting?

Hva avgjør om dere beholder eller kaster gamle skolebøker, notater, barnetegninger, klær, barneklær, bøker, ting som barna har laget, ting og tang?

Og hva gjør dere med de tingene dere tar vare på? Esker på loftet, permer i bokhylle....?

Jeg tar vare på LITE! Hater ting som samler seg opp og bare blir liggende i eske! Men tar vare på alle barneklær og utstyr til neste barn. Og ellers så tar jeg vare på alle bilder, skolealbum, og russedressen har fått bli:D av pyntegjenstander, vaser etc kaster jeg det som jeg ikke har brukt på en stund:)

Fra min egen oppvekst har jeg noen klær, gamle skolebøker, opptakskasetter, glansbilder og andre hobbyer, leker. Og sikkert litt mer. Er nok ting jeg skulle spart på som jeg ga bort, men når man kommer i en viss alder så vil man bare ha vekk alle barnslige ting.
Mamma ga bort alle bamsene mine til barn på en internatskole hun jobbet på. Da den skolen ble nedlagt så tok hun med hjem de få som ikke var ødelagte. Det var en gledens dag å se de igjen, faktisk. Hehe :)
Jeg ønsker å ta vare på klær og tilbehør til nestemann, alt som er hjemmestrikket og gaver. Ting som betyr noe. Vanskelig å si eksakt siden jeg venter min første :)

Tenker å gjemme hjemmelaget ting lenge. Alle ok klær til neste baby og utstyr. Skolebøker tar jeg ikke vare på og kun utvalgte notater. Prøver å bli kvitt alt som roter;)

Heldigvis er han ikke så glad i å tegne så vi slipper det:)

Ellers mener jeg det må være greit å kaste etter en stund.
Mamma flytta for noen år siden og da fikk jeg noen esker med gamle ting jeg har laget og skrivebøker fra skolen og sånn. Jeg ville ikke ha det så det ble brent. Så hun har da samla på noe i 30 år for så å brenne det.....

Skolebøker, notater og slikt, det kaster jeg. Jeg tar vare på noen få tegninger, har en mappe for hvert barn. Barneklær tar jeg vare på til småsøsken. Når sistemann er ferdig med klærne og barnelekene, så tenker jeg å lage en liten eske til hvert barn, med deres fineste babytøy, og favoritt babyleker. Resten gis vekk. Lager barna julepynt og påskepynt o.l., så tar jeg var på det sammen med resten av sesongpynten. Ellers lar jeg dem stort sett leke og ha det moro med det de har lagd, og da går det i stykker etterhvert. Når det gjelder minner synes jeg stort sett at det er mest praktisk å bare ta et bilde av ting jeg har gode minner om, i stedet for å ta vare på hele tingen når jeg ikke har bruk for den mer.

Det av høy sentimentalverdi eller som er utrolig praktisk å ta vare på. Men jeg er litt for sentimental, for må hele tiden gå igjennom gamle ting og kaste og gi bort, for har jo ikke plass til alt :p

Klær:
Tar vare på klær mellom 0-1 år (ikke alt, men det jeg brukte mye på dem, og det som er noe spesielt med), har en kasse med jenteklær og en med gutteklær. Samme med to sengetøy fra hvert kjønn av de minste str <3

Tegninger og ting de lager:
Har hver sin perm med tegninger, og en kasse med ting de lager. Det som er malt på lerret og som er gjort mye med, det henger opp i gangen. Påskepynt og julepynt ligger sammen med resten av pynten, så det blir tatt frem hver påske og jul. Eller har vi en kasse stående i skapet på rommet mitt med diverse som de har laget, kan ikke henge opp alt..

Skole har ingen av dem begynt på enda, men kommer til å ta vare på ganske lite tror jeg.. Mamma tok vare på mye, men det ble jo bare spart på, så kastet igjen..

Andre ting og tang kastes! ;)

De klærne de hadde på hjem fra sykehuset og de første smokkene dems er rammet inn og henger på rommet dems, det synes jeg er koselig :) Å se de bittesmå klærne hver dag <3

Altfor mye, ca alt...

Vi prøver jo på en til, så jeg tar vare på klær og leker i håp om å få bruk for det.

Lite. Fra nr en tok jeg vare på barneklær. Det er borte nå da, skal ikke ha mer barn ;) Gir de til innsamling til Kongo nå :) Ellers mye pynt. Som julepynt, påskepynt og diverse. Hu eldste har også laget bilde til bryllupet vårt i bhg :D Men jeg tar ikke vare på alt av tegninger og sånt noe.

Men de får en perm med MYE tegninger, bilder og minner fra bhg når de slutter der. De er hellige for meg :)

Alt for mye!
Kaster strektegninger, men har spart på det meste annet.
Klær og utstyr driver jeg og kvitter meg med fortløpende siden vi ikke skal ha flere. Sparer på hentesett og ellers klær jeg liker godt.

Back
Topp