Hva tar dere av vitaminer?

@mandasMamma

Glad i forumet
Jeg tok første mnd bare folat,
men gikk over til ett multivitamin for gravide som det også er folat i.
Kan man fortsette å ta folat hele svangerskapet?
Nå tar jeg kun tran.
Kan jeg fortsette med de gravid multivitaminene med folat,
eller bør jeg ta vanlige multivitaminer?

JEg sluttet med gravid vitaminene etter 3. måned.
Nå tar jeg vanlige multivitaminer og omega 3. Jeg tror det holder med vanlige vitaminer[;)]

I forrige svangerskap fikk jeg beskjed av jordmor om ikke å ta vitaminer,bortsett fra folat de første 3 mnd, uten at jeg fikk beskjed av jordmor/lege om å gjøre det. Det var visst ikke heldig å ta for mye vitaminer heller. Viktigere å spise rett mat sa hun!

Så nå tar jeg ingenting!

Jeg sluttet med multi vitaminene etter 3 mnd.
Er vel ikke alle vitaminer eller mineraler som er bra for gravide, eller?
Er så redd vanlige multivitaminer inneholder ting man ikke skal ta når man er gravid.

Tar bare tran jeg nå.

Mayb31, du mener at man ikke skal ta noe før en eventuell blodprøve viser mangel på noe da eller?

Jeg tok Folat og Omega 3 de første 3 mnd jeg, men har kuttet ut begge to nå. Var egentlig mest fordi jeg gikk tom, men legen sa også at den lille får det den trenger fra meg uansett, så det var bare og fortsette med et sunt og variert kosthold [:)] 
Man kan fortsette med folat etter de 3 første mnd også, ikke noe i veien for det. Det tas vel egentlig som forebygging av ryggmargsbrokk og for å få skjellettet til å lukke seg, noe som skjer i løpet av de første tre mnd.  Jeg har også hørt at man kan få store barn av å spise folat hele svangerskapet, men om det stemmer helt vet jeg ikke.

jeg tok grvid vitamin (pga folaten) til jeg var 3 mnd på vei og etter det har jeg bare tatt sanasol som jeg alltid tar (når jeg husker det)[;)]

Jeg tok gravitamin den siste måneden før (ca, men ikke hver dag) og de tre første månedene. Nå tar jeg Trankapsler med ekstra A og D vitamin og jerntabletter - men jeg vet at jeg har lave jernreserver, det er derfor jeg tar jern (tar det normalt også, men ikke like hyppig som nå). Omega 3/tran skal være bra for utviklingen av hjernen - og jeg er ikke flink til å spise fet fisk, så derfor tenkte jeg det var lurt å supplere med kapsler. Legen var enig, men mente at det holdt i massevis og at jeg ikke skulle bry meg om å ta noe annet.

Men jeg ville tatt en prat med lege/jordmor før jeg tok for mye vitamintabletter, noen vitaminer kan bli "giftige" i store doser, så hvis kostholdet ditt gir deg nok bør du ikke ta tabletter i tillegg.

eg sakl og bør egentlig ete jern da.men eg gløymer det heile tida...ellers eter eg mye grønt og frukt så da får eg vel i meg det eg skla tenker eg

jeg slutta med folat etter 3 mnd og nå tar jeg vanlig multivitamin og omega 3 kapsler, slik jeg alltid har gjort. Tror ikke folat gjør noen skade å fortsette å ta, men er ikke noe poeng i det heller, og man bør aldri ta kosttilskudd som man ikke har behov for.

Jeg tok Folat de første 12 ukene. Nå tar jeg Multivitamin og tran hver dag etter anbefaling fra Jormor og lege både i det første svangerskapet, og i dette.

jeg har kun tatt folat.. begynte på de når vi begynte å prøve å bli gravid og 3 mnd i svangerskapet.
bør jeg ta noe mer? legen så jeg hadde veldig bra jernlager, vet ikke om det har noe å si?

Tok folat fra vi begynte å prøve og 3 mnd ut i svangerskapet, nå tar jeg ingenting. Men skal spørre legen om han mener jeg bør ta noe.

Hmmm. Er 1 multivitamin om dagen for mye vitaminer??
Omega 3 kapslene jeg tar inneholder ikke vitaminer!
Nå ble jeg litt usikker her altså [8|]..

1 multivitamin om dagen er bare for mye hvis du får i deg nok/mye vitaminer gjennom kostholdet. Så det avhenger av hvor "bra" du spiser. Mange voksne mennesker har fordel av å spise multivitaminer, men mange burde egentlig latt være - enten man er gravid eller ikke. Uansett en idé å ta det opp med lege/jordmor.

Det står forresten litt om dette på BV - spørsmål og svar:
http://www.babyverden.no/templates/QApage____2676.aspx

og artikkel:
http://www.babyverden.no/templates/Article____4098.aspx

Back
Topp