Hva syntes dere km at utlendinger bare trenger og ha jobbet EN dag i Norge

tobarnsmor 2012

Elsker forumet
For å ha rett på dagpenger? Dette gelder da altså ikke nordmenn. Burde det ikke vært like regler for alle, nordmenn eller ei???

tja, hva skal man si. Det er jo EØS reglene som utløser rettighetene, og det stilles jo samme krav til dem som det gjør til nordmenn. Så jeg ser ikke helt det store problemet...

Eller er det bare jeg som syntes den regelen er helt på trynet?
Har de først fått en jobb i Norge, så burde de jo kunne jobbe like lenge som oss for å få opparbeidet seg rettigheter på APP!

tobarnsmor 2012 skrev:
Eller er det bare jeg som syntes den regelen er helt på trynet?
Har de først fått en jobb i Norge, så burde de jo kunne jobbe like lenge som oss for å få opparbeidet seg rettigheter på APP!

Helt enig med deg, det skal jo være samme regler innenfor samme land ja.

Vel det gjaldt vel bare EØS borgere, og de måtte ha jobbet i hjemlandet i forkant mente jeg at jeg leste.

Nå begynner du å blande inn aap med dagpenger... De har forøvrig ikke rett til dagpenger kun ved å jobbe en dag. De må dokumenter opptjening fra sitt eget land, at de har jobbet tilsvarende som en nordmann må gjøre for å få dagpenger, forskjellen er at de har jobbet det i sitt eget land på forhånd.

Leelu skrev:
Vel det gjaldt vel bare EØS borgere, og de måtte ha jobbet 8 uker i hjemlandet i forkant mente jeg at jeg leste.

Lenger enn det!
16 uker i løpet av siste år eller 32 uker i løpet av de siste 3 år. Så det er ikke sååå stor forskjell som man skal ha det til.

Man kan ikke komme som langtidsledig fra utlandet for å jobbe en dag i Norge og så få trygd.

Bymusa skrev:
tja, hva skal man si. Det er jo EØS reglene som utløser rettighetene, og det stilles jo samme krav til dem som det gjør til nordmenn. Så jeg ser ikke helt det store problemet...

Er EU som har gått inn å endret denne regelen. Så utlendinger må ha jobbet en dag, mens nordmenn må ha jobbet så så mange uker. Så jeg vil jo ikke si at det stilles det samme kravet...

Forstår jeg rett nå
Hvis en fra tyskland kommer å jobber 1 dag så har de rett på arbeidsledighetstrygd?

For da synnes jeg det blir galt for andre må vel jobbe lenger for å få den rettighetten

hissigproppen skrev:

Leelu skrev:
Vel det gjaldt vel bare EØS borgere, og de måtte ha jobbet 8 uker i hjemlandet i forkant mente jeg at jeg leste.

Lenger enn det!
16 uker i løpet av siste år eller 32 uker i løpet av de siste 3 år. Så det er ikke sååå stor forskjell som man skal ha det til.

Man kan ikke komme som langtidsledig fra utlandet for å jobbe en dag i Norge og så få trygd.

Jepp, gikk tilbake til artikkelen og så det selv også :) Har redigert.

Greit med litt mer bakgrunnsresearch kanskjeemoticon

Bymusa skrev:
Nå begynner du å blande inn aap med dagpenger... De har forøvrig ikke rett til dagpenger kun ved å jobbe en dag. De må dokumenter opptjening fra sitt eget land, at de har jobbet tilsvarende som en nordmann må gjøre for å få dagpenger, forskjellen er at de har jobbet det i sitt eget land på forhånd.

jojo, men det er vel en grunn for at de kommer til Norge for å jobbe? Og da begynner man jo som regel på "skrætsj!" og da blir det jo litt rart at de bare trenger en dag.
Da kan jo jeg bli sagt opp her i Norge, flytte til et EØS land og jobbe en dag, for å så sitte å motta dagpenger.. Syntes det blir litt...rart?

Bymusa skrev:
http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidssøker/Inntektssikring/Internasjonalt/Dagpenger+under+arbeidsløshet+for+EØS+borgere.101565.cms Kan jo legge inn dette fra NAV.no jeg ser ikke helt det store problemet jeg...

Får bare feil på siden til nav jeg. Men kansje ikke du ser problemet. Men som det sto i artikkelen, så var de redd for at mange ville utnytte den nye regelen. Og det er jo også sant. Om en fra da f.eks Tyskland har jobbet i 16 uker iløpet av det siste året, så kan han komme til Norge, jobbe en dag og deretter få dagpenger.. en VELDIG enkel løsning, og det blir litt feil i mine øyne.. men rævva er som sagt delt i to osv osv

tobarnsmor 2012 skrev:

Bymusa skrev:
http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidssøker/Inntektssikring/Internasjonalt/Dagpenger+under+arbeidsløshet+for+EØS+borgere.101565.cms Kan jo legge inn dette fra NAV.no jeg ser ikke helt det store problemet jeg...

Får bare feil på siden til nav jeg. Men kansje ikke du ser problemet. Men som det sto i artikkelen, så var de redd for at mange ville utnytte den nye regelen. Og det er jo også sant. Om en fra da f.eks Tyskland har jobbet i 16 uker iløpet av det siste året, så kan han komme til Norge, jobbe en dag og deretter få dagpenger.. en VELDIG enkel løsning, og det blir litt feil i mine øyne.. men rævva er som sagt delt i to osv osv

Men det er ikke bare-bare å flytte til Norge...

Av de dagpengene de tjener her skal de jo dekke livsopphold og bosted. Det er jo ikke akkurat billig.
Og dagpenger er jo ikke en gullgruve.

hissigproppen skrev:

tobarnsmor 2012 skrev:

Bymusa skrev:

Men det er ikke bare-bare å flytte til Norge...

Av de dagpengene de tjener her skal de jo dekke livsopphold og bosted. Det er jo ikke akkurat billig.
Og dagpenger er jo ikke en gullgruve.

ja, om man bor alene. Men sikkert noen som har funnet seg kjæreste, eller andre å bo sammen med slik at situasjonen blir lettere.. Men samme det, er jo mange som får like lite penger som dagpenger og bor alene, de må jo også klare seg selvom de er nordmenn. Jeg bare tenker at løsningen er veldig lettvin og lett å utnytte

Men de får vel ikke dagpenger regnet ut ifra hva de tjente den ene dagen her i Norge?

Jeg synes ikke det er feil når de har jobbet X antall uker i sitt hjemland.
Vil tro samme regelen gjelder oss og hvis det skulle gå andre veien?

Tøsa skrev:
Men de får vel ikke dagpenger regnet ut ifra hva de tjente den ene dagen her i Norge?

Jeg synes ikke det er feil når de har jobbet X antall uker i sitt hjemland.
Vil tro samme regelen gjelder oss og hvis det skulle gå andre veien?

Hvis det skulle gå andre veien? Altså om den regel gjaldt for oss i andre land så hadde jeg ment akkurat det samme ja. Sikkert mange nordmenn som også hadde utnytten den sjangsen om man kunne dra til nabolandet og jobbe en dag der og få dagpenger..  Vi burde jo følge samme regler som det landet vi flytter til har.. Samme hvor man kommer fra!

Hadde norge hatt regelen å kunne jobbet en dag så skulle selvfølgelig i alle norge hatt samme regel,. Men når har vi den regelen at vi må jobbe så så mange uker her i norge, og da burde alle følge den. Akkurat som mange andre regler vi har..

Altså....når man har ett europeisk samarbeid så forstår jeg at en kan legge til grunn opptjeningsrett for dagpenger fra landet en flytter inn fra. Det er fortsatt regler for dagpenger, selv om eksempelet om en dag er satt på spissen....., Man har ikke automatisk rett på dagpenger selv om man har jobbet 1 dag, man må bli sagt opp, permitert eller lignende ellers får en jo karantenetid viss en slutter av seg selv. Å ha grunnlag fra en lavtlønnet jobb i f.eks tyskland for å få dagpenger av det beløpet i Norge er neppe lukurativt for noen.EØS avtalen har fordeler for oss også, når en blir syk på reise i EØS land, viss en ønsker skolegang eller jobb i EØS land så er det like regler for oss.

Artikler som denne er egentlig skrevet for folk som aldri gidder å lese noe mer enn overskriften og trekker slutninger utifra det.........

BlackBeauty skrev:
Altså....når man har ett europeisk samarbeid så forstår jeg at en kan legge til grunn opptjeningsrett for dagpenger fra landet en flytter inn fra. Det er fortsatt regler for dagpenger, selv om eksempelet om en dag er satt på spissen....., Man har ikke automatisk rett på dagpenger selv om man har jobbet 1 dag, man må bli sagt opp, permitert eller lignende ellers får en jo karantenetid viss en slutter av seg selv. Å ha grunnlag fra en lavtlønnet jobb i f.eks tyskland for å få dagpenger av det beløpet i Norge er neppe lukurativt for noen.EØS avtalen har fordeler for oss også, når en blir syk på reise i EØS land, viss en ønsker skolegang eller jobb i EØS land så er det like regler for oss.

Artikler som denne er egentlig skrevet for folk som aldri gidder å lese noe mer enn overskriften og trekker slutninger utifra det.........

Ja, jeg skal innrømme det at jeg ikke har googlet eller lest alle EØS reglene som gjelder på kryss og tvers av landene. Jeg leste hele artikkelen og dro en mening utifra det!

Back
Topp