tobarnsmor 2012
Elsker forumet
For å ha rett på dagpenger? Dette gelder da altså ikke nordmenn. Burde det ikke vært like regler for alle, nordmenn eller ei???
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Eller er det bare jeg som syntes den regelen er helt på trynet?tobarnsmor 2012 skrev:
Har de først fått en jobb i Norge, så burde de jo kunne jobbe like lenge som oss for å få opparbeidet seg rettigheter på APP!
Vel det gjaldt vel bare EØS borgere, og de måtte ha jobbet 8 uker i hjemlandet i forkant mente jeg at jeg leste.Leelu skrev:
tja, hva skal man si. Det er jo EØS reglene som utløser rettighetene, og det stilles jo samme krav til dem som det gjør til nordmenn. Så jeg ser ikke helt det store problemet...Bymusa skrev:
hissigproppen skrev:
Vel det gjaldt vel bare EØS borgere, og de måtte ha jobbet 8 uker i hjemlandet i forkant mente jeg at jeg leste.Leelu skrev:
Lenger enn det!
16 uker i løpet av siste år eller 32 uker i løpet av de siste 3 år. Så det er ikke sååå stor forskjell som man skal ha det til.
Man kan ikke komme som langtidsledig fra utlandet for å jobbe en dag i Norge og så få trygd.
Nå begynner du å blande inn aap med dagpenger... De har forøvrig ikke rett til dagpenger kun ved å jobbe en dag. De må dokumenter opptjening fra sitt eget land, at de har jobbet tilsvarende som en nordmann må gjøre for å få dagpenger, forskjellen er at de har jobbet det i sitt eget land på forhånd.Bymusa skrev:
http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidssøker/Inntektssikring/Internasjonalt/Dagpenger+under+arbeidsløshet+for+EØS+borgere.101565.cms Kan jo legge inn dette fra NAV.no jeg ser ikke helt det store problemet jeg...Bymusa skrev:
tobarnsmor 2012 skrev:
http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidssøker/Inntektssikring/Internasjonalt/Dagpenger+under+arbeidsløshet+for+EØS+borgere.101565.cms Kan jo legge inn dette fra NAV.no jeg ser ikke helt det store problemet jeg...Bymusa skrev:
Får bare feil på siden til nav jeg. Men kansje ikke du ser problemet. Men som det sto i artikkelen, så var de redd for at mange ville utnytte den nye regelen. Og det er jo også sant. Om en fra da f.eks Tyskland har jobbet i 16 uker iløpet av det siste året, så kan han komme til Norge, jobbe en dag og deretter få dagpenger.. en VELDIG enkel løsning, og det blir litt feil i mine øyne.. men rævva er som sagt delt i to osv osv
hissigproppen skrev:
tobarnsmor 2012 skrev:
Får bare feil på siden til nav jeg. Men kansje ikke du ser problemet. Men som det sto i artikkelen, så var de redd for at mange ville utnytte den nye regelen. Og det er jo også sant. Om en fra da f.eks Tyskland har jobbet i 16 uker iløpet av det siste året, så kan han komme til Norge, jobbe en dag og deretter få dagpenger.. en VELDIG enkel løsning, og det blir litt feil i mine øyne.. men rævva er som sagt delt i to osv osv
Men det er ikke bare-bare å flytte til Norge...
Av de dagpengene de tjener her skal de jo dekke livsopphold og bosted. Det er jo ikke akkurat billig.
Og dagpenger er jo ikke en gullgruve.
Men de får vel ikke dagpenger regnet ut ifra hva de tjente den ene dagen her i Norge?Tøsa skrev:
Jeg synes ikke det er feil når de har jobbet X antall uker i sitt hjemland.
Vil tro samme regelen gjelder oss og hvis det skulle gå andre veien?
Altså....når man har ett europeisk samarbeid så forstår jeg at en kan legge til grunn opptjeningsrett for dagpenger fra landet en flytter inn fra. Det er fortsatt regler for dagpenger, selv om eksempelet om en dag er satt på spissen....., Man har ikke automatisk rett på dagpenger selv om man har jobbet 1 dag, man må bli sagt opp, permitert eller lignende ellers får en jo karantenetid viss en slutter av seg selv. Å ha grunnlag fra en lavtlønnet jobb i f.eks tyskland for å få dagpenger av det beløpet i Norge er neppe lukurativt for noen.EØS avtalen har fordeler for oss også, når en blir syk på reise i EØS land, viss en ønsker skolegang eller jobb i EØS land så er det like regler for oss.BlackBeauty skrev:
Artikler som denne er egentlig skrevet for folk som aldri gidder å lese noe mer enn overskriften og trekker slutninger utifra det.........