hva syns dere?

høna30b

Andre møte med forumet
Jeg er enebarn men har et svært anstrengt forhold til min mor, hun hater min stemor (som jeg har et godt forhold til) Begge er selvsagt svært glade på vegne av oss og vil være bestemødre. Men hvem skal "hete" hva? Jeg har vurdert å kalle foreldrene hans for farmor og farfar men det er unaturlig i hans familie da de bare tituleres der som bestemor og bestefar. Men min mor kommer ALDRI til å gi fra seg noe mormor tilttel uten blodig kamp og jeg vil jo gjerne at min stemor (som er ufrivillig barnløs og alltid har behandlet meg som sin egen) også skal være bestemor...

Komplisert ikke sant? Mannen mener jo at det er akkurat det sammen men jeg vet hvor mye det betyr for de enkelte så det blir skikkelig hodebry..

Hva med at stemor kan kalles Besta. Koselig synes jeg. Det vil jeg hete når/hvis jeg blir farmor.

Min pappa sier at det er opp til barnet å bestemme hva han skal hete. I vår familie har vi både bæ, bebe, besse, beste pappa kåre(morens far heter kåre), og de navnga har bare blitt sånn. Synes det er koselig og, jeg! :-)

Er dette det første barnebarnet?
Om det ikke er det, kan de jo kalles det som brukes av de andre barnebarna.
Er det det første barnebarnet syns jeg du og mannen din skal bestemme det

Her kalles min mor for mormor, min far for morfar og min stemor for mor.

Det er ikke alltid like enkelt det der men hos oss så er alle fornøyde;)
Typen til svigermor kaller seg selv for bestefar og det liker jeg ikke. Svigerfar gikk bort før jeg kom inn i familien men for min mann er det han som er bestefar, ikke den nye kjæresten. Jeg kaller han konsekvent for navnet hans men han kaller seg selv for bestefar.. emoticon

Hva med Mimmi? Eller Mommo? For meg er det ikke naturlig å si mormor og morfar ettersom jeg aldri har brukt det selv da jeg var liten, så her har de andre kallenavn.

hehe..her har vi mine,dine og snart en vår og de "gamle" kalles så forskjellig! Min familie har alltid brukt mormor,farmor osv mens gubbens bruker bestemor/far på alle:)
Barna kaller da besteforeldrene for bestemor"fornavn" :) Jeg tror også slike ting løser seg selv..tror min mor vil bli kallt mormor og det blir hun sikkert pga min første sønn kaller henne det! Mens hun vil at min svigermor skal være farmor men det blir hun nok ikke fordi hun kalles bestemor fra før:)

Hehe..men barn kan finne på mange slags navn og noenganger blir de jo tatt vare på:) Sønnen min hadde en periode i 3årsalder hvor han kalte morfaren sin farfar- heeelt logisk siden mormor er mormor!!

Knakk i midten av latter da han erklærte for postbudet engang vi var på besøk at "mormor og farfar ligger i senga og koser" hehe..i ei lita bygd hvor alle kjenner alle llikosm..jaja!

Men bestemor og mormor er jo ikke samme. Har jo ikke noe å si at hun heter bestemor også. Så kan mamman din hete mormor ? :)

Her blir stemor kalt for Besta og min mor blir kalt for Mor. (Og da blir jo så klart min stefar kalt for Far) 
Det vi gjorde var at vi spurte min mor og min far og alle dem om hva de hadde lyst til å bli kalt :) 

høgli skrev:
Hva med at stemor kan kalles Besta. Koselig synes jeg. Det vil jeg hete når/hvis jeg blir farmor.

Godt forslag Æ vil å bli besta om nån år :)

Syns og Besta er så koselig, det kalte vi vår mormor for. Jeg tror jeg ville sagt i fra til min mor på forhånd at dere ville kalle henne for det og bedt henne respektere det. Så får hun mormor-navnet for seg selv i tillegg til at stemoren din får en passende tittel :)

Her er mine bestemor og bestefar, mens hans er besto og bestn.. 

Her har mini besta og besten (mor mi og henna sambuar)
Bestefar/Morfar, vekslar litt (far min)
Bestemor og bestefar (svigermor og henna mann)
Bestefar (svigerfar)
Så, viss han ikkje endrar på det sjølv, så har han tre bestefedre. Det er jo heilt tullete syns eg, men dei må jo få bestemme sjølv kva dei vil bli kalla, så får ungen bestemme etterkvart :o)

Her er min mor og stefar Nanna og bæbbe, mannen min sine foreldre er Mimmi og bikka, og min far og stemor er bestemor og bestefar. Dette er noe min eldste datter begynte å kalle dem, og da har nr 2 gjort det samme. ;-)

Takk for alle innspill :) falt litt for mommo. vi får se, det kan jo henne noe annet er mer naturlig når den dagen kommer. Men min mor presiserte klart å tydelig oven for meg her om dagen at den der stemora mi måtte ikke komme å tro at hun også kunne være bestemor.. for der var det bare hun.. (akkurat som om hun bestemmer det...)'
Kunne sagt noe til henne men det nytter ikke, hun har ikke selvinnsikt og det blir bare mer helvette av å si i mot henne.

Godt at vi bor på ulike deler av landet. Det er ikke tilfeldig fra min side for å si det sånn. Håper jeg slipper å gå igjennom dette med min datter. Det er vist en forbannelse i vår familie at mor og datter ikke eier kjemi.

Forbannelser er til for å brytes ;)

Her har noe av samme problem. Men mor til sambo er bæssmor, far til sambo er bestefar. Mor mi er mommo, pappa er morfar Og stemor til sambo er besta :)

Hadde jeg vært din mor hadde jeg nok ikke likt hvis ei annen ble kalt for mormor. Hun er jo tross alt ikke din mor. Men bestemor og sånna ting som jeg mener alle kan bli kalt er greit:) men snakk med mamman din og hør hva hun mener og snakk med din stemor om det samme:) kanskje de har noen gode forslag.

Jeg må si jeg skjønner moren din litt. Det er kun hun som er mormor. For meg er mommo det samme, noe mange sier her jeg er fra. Tilsvarende for farmor selvfølgelig. Mens bestemor, mor, besta etc. er mer nøytrale, i den forstand at det ikke sier noe om blodsbånd. Iom at jeg ikke har noen foreldre er det lite komplisert her, men mannens foreldre er skilt. Så det er bare en bestemor og bestefar og deres respektive kalles bare ved fornavn. Disse kom inn i bildet mens mannen var voksen, så de har aldri hatt noen foreldrerolle for ham.

Back
Topp