Hva syns dere om surrogati?

Frøkenfriken

Forelsket i forumet
I skrivende stund ser jeg på et tv-program om surrogati.
Hva syns dere om dette? Bør det bli lovlig i Norge?

Jeg er negativ til surrogati. Jeg synes at det finnes nok barn i verden som trenger foreldre, og jeg forstår ikke hvorfor noen er villig til å gå så langt for å få egne barn..

Jeg ser ikke noe galt i det, så lenge det skjer under faste juridiske rammer som sikrer barnets beste og at det ikke ender som kjøp og salg av spedbarn.

Ang det med at det finnes nok av barn i verden som trenger foreldre, så er det ikke nødvendigvis sånn at alle barn som bor på barnehjem er foreldreløse eller frigitt til adopsjon, så er ikke bare bare å bli foreldre på den måten heller.

(Ville forresten stilt opp som surrogatmor om søsteren min ikke kunne bære fram egne barn, og hun ville gjort det samme for meg. Om det hadde vært lov.)

ORIGINAL: Fjärild

Jeg ser ikke noe galt i det, så lenge det skjer under faste juridiske rammer som sikrer barnets beste og at det ikke ender som kjøp og salg av spedbarn.

Ang det med at det finnes nok av barn i verden som trenger foreldre, så er det ikke nødvendigvis sånn at alle barn som bor på barnehjem er foreldreløse eller frigitt til adopsjon, så er ikke bare bare å bli foreldre på den måten heller.

(Ville forresten stilt opp som surrogatmor om søsteren min ikke kunne bære fram egne barn, og hun ville gjort det samme for meg. Om det hadde vært lov.)

Nei, det er det ikke, men likevel så blir det feil for meg.

Ja, det burde bli lov. Det finnes nok av barn i verden som trenger foreldre ja, men hvis man setter seg litt inn i adopsjon så skjønner man at det ikke er bare-bare å få adoptert blant annet fordi giverlandene har veldig strenge regler og frigir svært få av barna sine.

ORIGINAL: Lykkeliky

Ja, det burde bli lov. Det finnes nok av barn i verden som trenger foreldre ja, men hvis man setter seg litt inn i adopsjon så skjønner man at det ikke er bare-bare å få adoptert blant annet fordi giverlandene har veldig strenge regler og frigir svært få av barna sine.

Og at ventetiden nå nærmer seg over 3år for å adoptere!!
Må nok si at etter 2 misslykkete forsøk, så kunne jeg lett ha brukt surugatmor!! Sa det når jeg så standpunkt, at i stedet for alle disse nedturene, så hadde jeg lett brukt eggene vi har på frys til det[:)] Så jeg sier ja til at dette skal bli lovlig i Norge[:)][:)]

ORIGINAL: Mortens skogmus

ORIGINAL: Lykkeliky

Og at ventetiden nå nærmer seg over 3år for å adoptere!!
Må nok si at etter 2 misslykkete forsøk, så kunne jeg lett ha brukt surugatmor!! Sa det når jeg så standpunkt, at i stedet for alle disse nedturene, så hadde jeg lett brukt eggene vi har på frys til det[:)] Så jeg sier ja til at dette skal bli lovlig i Norge[:)][:)]

Jeg kjenner et par som har ventet i 6 år på å adoptere fra Kina. Det er helt vilt.

Jeg er veldig positiv til surrogati, og syns definitivt det burde vært lovlig i norge. Kjenner faktisk noen som har vært i USA og hatt surrogatmor [;)]

for meg går det en grense for å tukle med naturen. Men jeg synes det er værre å "tvinge fram" et barn ut fra gener som egentlig ikke vil lage barn selv, enn å bare gi en sunn kropp til fostre å vokse fram i.

I utlandet får jeg en følelse av at det er litt utnytting av fattige damer. Men om det blir lov i norge så kommer det vel til å foregå i litt bedre juridiske rammer.

ORIGINAL: Rada

Jeg er negativ til surrogati. Jeg synes at det finnes nok barn i verden som trenger foreldre, og jeg forstår ikke hvorfor noen er villig til å gå så langt for å få egne barn..

ORIGINAL: Fjärild

Jeg er helt enig i dette! Det handler om at folk kan få biologiske barn selv om de ikke klarer å lage dem selv, og det syns jeg er fantastisk at man klarer å få til!!

Kan ikke få sagt hvor enig jeg er!!

Jeg er ikke i mot det, men jeg synes det FØRST OG FREMST skulle vært en lavere terskel for å få adoptere.

Enig.

Jeg kunne vært for det, men synes resultatene er blitt et sorteringssamfunn der mennesker må stilles ut som kveg og velges ut fra deres egenskaper. Det minner meg om slavehandelen på sitt verste. Vi gisper av at de hvite sjekket tennene til afrikanerne og behandlet dem som salgsgjenstander. Samtidig ser vi ikke problemet med at mødre skal velges ut fra et register der de skal føres opp med utseende og indre kvaliteter? Mentaliteten rundt surrogatmødre er forkastelig. Spesielt dersom man trenger donor - det er de verste tilfellene!

Jeg synes det er kjempe flott, at noen er villig til å gå gravid, og gi bort barnet til mennesker som ikke klarer å få barn. Selv hadde jeg aaaldri klart å gjøre det for noen, helt utrolig at noen klarer å gjøre slikt for andre [:)]

ORIGINAL: TheGoodWife

Det er jeg helt i mot.

Det å få barn er ingen menneskerett. Det å utnytte andre på en slik måte for å oppnå sine egne mål og ønsker er forkastelig.

Blir det lovlig i Norge vil det stilles sterke juridiske krav, og da tviler jeg sterkt på at noen vil føle seg utnyttet. [:)]

Liker ikke helt tanken på det, men hadde det vært lov i Norge, hadde det sikkert blitt under bedre rammer. Men jeg syns heller papirmølla skulle gått raskere for adopsjon. Har ett vennepar som har brukt over 1 år på søknaden sin nå, og den er enda ikke gått igjennom i Norge. Kan hende de har vært uheldige, men det hadde vært greit om det ikke tok såååå lang tid. For ikke å snakke om pengene. Det er jo masse penger! [;)]

Back
Topp