Hva syns dere om navnet

Mumsy

Forelsket i forumet
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Hei

Hva syns dere om navnet Åsa?
Jeg syns det er veldig enkelt og fint, i tillegg til at det passer bra med storebror sitt navn. Han har et kort, gammelt og litt oldefar-aktig navn :hilarious: Samtidig har jeg lest på en eller annen artikkel at det muligens kom til å bli et populært navn utover 2020-årene, det blir jo bare spåing, men vil helst ikke ha et topplistenavn.

Gjerne kom med forslag på tradisjonelle og enkle jentenavn :)

For dere som er nysgjerrige på storebror sitt navn kan dere sende meg en melding (hvis det er en funksjon for det her på Babyverden, er ny her :p)

Hei

Hva syns dere om navnet Åsa?
Jeg syns det er veldig enkelt og fint, i tillegg til at det passer bra med storebror sitt navn. Han har et kort, gammelt og litt oldefar-aktig navn :hilarious: Samtidig har jeg lest på en eller annen artikkel at det muligens kom til å bli et populært navn utover 2020-årene, det blir jo bare spåing, men vil helst ikke ha et topplistenavn.

Gjerne kom med forslag på tradisjonelle og enkle jentenavn :)

For dere som er nysgjerrige på storebror sitt navn kan dere sende meg en melding (hvis det er en funksjon for det her på Babyverden, er ny her :p)
Åsa er et fint navn! Har ikke hørt d på flere år:happy:
Hvis du vil ha noe i samme duren syntes eg Åsne er fint:grumpy:

Personlig liker jeg ikke gamle bestefar/mor navn. Men de er jo i vinden for tiden :)

Åsa er et fint navn! Har ikke hørt d på flere år:happy:
Hvis du vil ha noe i samme duren syntes eg Åsne er fint:grumpy:

:) Juhu, blir glad når noen "går god" for det, haha. Åsne var også fint, men jeg syns det er så fint med navn som har A-ending.

Personlig liker jeg ikke gamle bestefar/mor navn. Men de er jo i vinden for tiden :)

Er det i vinden for tiden? Visste jeg ikke, var jo det jeg håpet å unngå med å velge gamle "upopulære" navn..
Jaja, man får vel uansett gå for noe man liker uavhengig av hva som kanskje blir topplistenavn. Er jo ikke noe galt med det, bare syns det virker tungvindt å gå i klasse/barnehage med 5-6 stykker med samme navn :joyful:

Synes det var kjempe fint navn :Heartred jeg liker også godt navn som ikke «alle» heter!

Jeg syns det er helt nydelig. Og er nok langt unna å være noe «10 på topp navn».

Edit: Sorry. Ser at jeg sniker. Var ikke meningen :p

Sniker

Jeg synes det er veldig fint :) korte jentenavn som slutter på a er og har vært populært en stund. Men jeg tenker dere kan gå for det likevel, ikke sikkert dette navnet får samme status som Emma eller Nora heller.
Og sånn ellers er det ikke noe nytt at gamle navn kommer frem igjen, sånn har det vært i generasjoner tidligere. At oldemor/fars navn gis til den nye generasjonen, men nå er vi enda mer enn for typ 70 år siden også preget av internasjonale trender. Jeg for min del synes det er mer sjel i de gamle navnene som hentes frem igjen, og vil ikke velge navn som er mer moderen om man kan si det sånn. Men vi kan jo ikke ha lik smak alle sammen heller, og det er kanskje greit :p

Synes også Åse og Åsne er fint, liker også veldig godt Asta men tror dessverre aldri mannen blir med på det om jentenavn blir aktuelt.

Jeg syns det er helt nydelig. Og er nok langt unna å være noe «10 på topp navn».

Edit: Sorry. Ser at jeg sniker. Var ikke meningen :p

:) Tror heller ikke det blir så populært, men hang meg jo litt opp i den artikkelen selv om det bare er synsing. Kan jo være det at generelt oldemor/oldefarnavn vil komme mer tilbake utover 2020-årene.
Har ikke skjønt de sniker-greiene jeg :hilarious: Er det det at du egentlig ikke hører til desember-gjengen, men stikker innom å hilser på likevel?

Sniker

Jeg synes det er veldig fint :) korte jentenavn som slutter på a er og har vært populært en stund. Men jeg tenker dere kan gå for det likevel, ikke sikkert dette navnet får samme status som Emma eller Nora heller.
Og sånn ellers er det ikke noe nytt at gamle navn kommer frem igjen, sånn har det vært i generasjoner tidligere. At oldemor/fars navn gis til den nye generasjonen, men nå er vi enda mer enn for typ 70 år siden også preget av internasjonale trender. Jeg for min del synes det er mer sjel i de gamle navnene som hentes frem igjen, og vil ikke velge navn som er mer moderen om man kan si det sånn. Men vi kan jo ikke ha lik smak alle sammen heller, og det er kanskje greit :p

Synes også Åse og Åsne er fint, liker også veldig godt Asta men tror dessverre aldri mannen blir med på det om jentenavn blir aktuelt.

Det er så sant! Navn går jo i lange sykluser så før eller siden vil vel gamle navn snike seg oppover å bli mye brukt igjen.

Veldig greit at smaken er forskjellig, og for noen (meg) er det viktig at navnet ikke er så mye brukt i årskullet til barnet som får det. Nora og Emma er absolutt veldig fine navn, kanskje derfor jeg har funnet min egen variant som ligner litt, men samtidig er veldig ulike.

Kom bare på en festlig episode når jeg var på legekontoret med sønnen min da han var 6-7 måneder gammel. Sekretæren stakk hodet ut av døra, streifet blikket over raden med pensjonister mens hun sa navnet. Før jeg rakk å tenke meg om hadde sekretæren konkludert med at han gamle mannen ikke var der og smatt inn døra igjen :hilarious: Jeg tuslet inn etter og presentere babyen min. Vi lo litt, hun poengterte at han hadde fint navn og at hun skulle bli flinkere til å sjekke fødselsdatoen til pasientene:p
Så konklusjonen er at gamle navn er gøy!

Last edited:
Åsa het faktisk 2 jenter i min omgangskrets når jeg gikk på vgs, de var 1988-generasjon :p Ser på det som et helt normalt og fint navn :)

Herlig:) Jeg er født noen år etter deg og jeg har aldri møtt noen på min alder som heter det. Men det kan jo også være lokale forskjeller :p

Back
Topp