Hva synes dere?

Needlepin

Februar 2014 sin Miss Ammetåke
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
♡ Maibarna ♡
Jeg er nok litt "streng" ang søtsaker og småbarn. Min eldste på 5 fikk ikke smake godteri før han var nærmere 2 år. Den dag i dag liker han nesten ingenting av godteriet og drikker ikke brus. Han spør faktisk om å få vann i barneselskaper :p
Klart jeg synes det er greit å gi barna godteri og slik, men ser ikke vitsen i å gi det til dem så tidlig.. Di finner FORT ut av hva godteri er ;p
Minsten her i huset er nå såvidt passert 10mndr. Så det vil si at han IKKE har fått smake på søtsaker enda - gir han frukt i stedet, noen han eeeelsker! :)
Henter han i bhg i dag og da er det noen som har hatt bursdag og i den anledning hadde barna fått sjokolade! :o
Sa det rett ut at det får han ikke og at dette syntes jeg ikke var greit.. Fikk til svar at det ble jo litt synd på han om alle andre skulle få og ikke han..WTF?!? Der er jeg ikke enig - han kunne fått frukt i stedet, han vet jo ikke hva sjokolade er engang og vet dermed ikke hva han "går glipp av"..
Er jo ikke verdens undergang da, men kjennte det plaget meg. Mye mulig jeg er litt hormonell her nå (?) :p
Hva synes dere er greit?
Når får barna godteri?

Oii.. jeg synes du er streng :p
Ang å ikke smake noe søtt før ungen er 2 år altså.. sjokolade hører ikke hjemme i bhg nei ;-) men hva gjør dere når dere blir invitert i bursdag? Måtte han eldste din se på at andre koste seg fram til han var 2? :p

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Last edited:
Tror jeg også hadde blitt litt provosert. Synes det er unødvendig å måtte ha søtsaker i barnehage. Ungene hadde blitt like glade for feks fruktsalat.

Hehe, ja jeg er nok det :p
Men jeg ser bare ikke vitsen med å gi små barn under 1 år søtsaker -og i hvertfall ikke i en bhg.
Til gjengjeld har jeg barn som elsker frukt og null hull i tennene ;)
Klart ungene får godteri her i huset også, men bare ikke så tidlig.

Tror jeg også hadde blitt litt provosert. Synes det er unødvendig å måtte ha søtsaker i barnehage. Ungene hadde blitt like glade for feks fruktsalat.

Ja det er det jeg også mener! :)
Unger i den alderen vet ikke hva søtsaker er og er veeldig mottakelige mot nye smaker.
Fruktsalat e.l er midt i blinken på en småbarnsavdeling

Jeg synes ikke du er streng. Hadde nok også blitt provosert. Synes ikke små barn skal ha godteri, mye bedre med frukt :) Hvertfall om de er glade i frukt ;)

Hehe, ja jeg er nok det :p
Men jeg ser bare ikke vitsen med å gi små barn under 1 år søtsaker -og i hvertfall ikke i en bhg.
Til gjengjeld har jeg barn som eøsker frukt og null hull i tennene ;)
Klart ungene får godteri her i huset også, men bare ikke så tidlig.
Det er jeg veldig enig i.. trodde bhg var veldig nøye med sunt kosthold? Hadde blitt temmelig overasket hadde det skjedd her. I den gamle bhg til mini serverte de grandiosa og taco når det var varmmat på 0-2 års avdelingen. Da ble jeg overasket :o

Ang å ikke smake noe søtt før ungen er 2 år altså.. sjokolade hører ikke hjemme i bhg nei ;-) men hva gjør dere når dere blir invitert i bursdag? Måtte han eldste din se på at andre koste seg fram til han var 2? :p

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app[/

Jepp han måtte det, men det var aldri noe problem. Var ikke så mange selskaper o.l i det tidsrommet uansett ;)

Kanskje hormonell,men enig i at han visste jo egentlig ikke hva han gikk glipp av.Men forstår jo de i barnehagen om de ikke hadde fått beskjed på forhånd;-) Mi får smake både sjokolade og chips,ikke brus.Men i små mengder.Min skrekk er at de skal bli som søskenbarna til mannen som hadde det strengt med ikke snop osv,joda,nå sniker de seg og slurper1.5 liter brus på en svopp,og trykker i seg i hemmlighet.En middelvei er greit.

Uannsett opp til hver enkelt foreldre hvordan de velger gjøre det;-)

Helt enig med deg!!! De hadde ikke trengt å gi noen barn sjokolade og hvis de absolutt "må" feire bursdager med godsaker så går det an å ta ut de aller minste da. Når de er 10 mnd ser de ikke forskjell på hva de selv spiser og andre (de har jo forskjellig mat i matpakkene sone) - hadde hvertfall ikke reagert om han hadde fått en skål med frukt foran seg som han likte.

Hvis jeg var deg hadde jeg sagt i fra når jeg leverte i morgen. Hadde sagt at "babyen min på 10 mnd skal ikke ha sjokolade, godteri eller kaker". Bevisst brukt ordet baby! Hvordan de ønsker å løse det kan de jo finne ut av selv. Du kan jo også ta kontakt med de andre foreldrene på avdelingen (fau/su) og si din mening om dette. Kanskje flere ønsker at bhg ikke gir sjokolade.

Jeg er av samme oppfatning som deg ang når man begynner å gi barna slike ting. Jeg oppdaget plutselig at sønnen min hadde fått godteri og sjokolade av de ansatte i bhg, da de selv gikk å småspiste fra en pose i skapet og ga til en og annen unge som så det (gjerne på senvakt når de gikk å ryddet og det bare var 1-3 barn igjen. Jeg kommer til å si og skrive det i papirene til neste barn jeg leverer i bhg at hun ikke skal ha godis - men gjorde ikke det sist da jeg trodde det var en selvfølge. Ser ikke noe galt i om noen barn får en sjokolade bit el før de er 2 år altså, men ikke i en bhg på en hverdag. Da er det foreldrene som skal gi og da har oversikt over hvor mye og ofte det blir (uansett alder).

Last edited:
jeg tror vi er skodd på samme lest, Needlepin ;) her er det akkurat likt. Eldste ante ikke hva snop var før hun var over 2 år, lørdagsgodt ble innført når hun var 4år, minste (7,5mnd) kommer ikke til å få trø i seg en masse greier han heller men jeg merker med svigers at det blir vanskeligere denne gangen...besteforeldrene til A hadde jeg ikke noe kontakt med og når hun var hos pappaen sin og de var der så tok han seg av den "fighten" for han hadde samme syn som meg på saken (det tror jeg faktisk var det ENESTE vi var enige om xD haha!) mens besteforeldrene til J har vi mye med å gjøre, pappaen hans velger å ikke ta den kampen så der står jeg alene og jeg merker at de har ikke veldig mye respekt for meg..tror nok jeg blir sett på som sær og vrang nok som det er.. har en magesykdom som gjør at jeg ikke kan spise alt mulig, dette har de fått for seg at bare er "nykker"....så om jeg skal dra inn godteforbud også så står jeg vel ikke høyt i kurs der borte og jeg VET at de hadde vært troende til å gi ham det bak ryggen min...da er det bedre at de gir det så jeg ser og da heller får vite HVA han får... svigerfar prøvde å gi ham krem i sommer, 4mnd gammel...DA smalt det...

så, man får velge sine kamper og når det kommer til godteri så skal jeg vel være glad om jeg klarer å drøye det til han er over året før de får gi ham et eller annet... så får jeg heller forsøke meg på retningslinjer for hva han skal få, at det ikke er hva som helst som stappes i den lille magen.

Jeg er nok litt "streng" ang søtsaker og småbarn. Min eldste på 5 fikk ikke smake godteri før han var nærmere 2 år. Den dag i dag liker han nesten ingenting av godteriet og drikker ikke brus. Han spør faktisk om å få vann i barneselskaper :p
Klart jeg synes det er greit å gi barna godteri og slik, men ser ikke vitsen i å gi det til dem så tidlig.. Di finner FORT ut av hva godteri er ;p
Minsten her i huset er nå såvidt passert 10mndr. Så det vil si at han IKKE har fått smake på søtsaker enda - gir han frukt i stedet, noen han eeeelsker! :)
Henter han i bhg i dag og da er det noen som har hatt bursdag og i den anledning hadde barna fått sjokolade! :eek:
Sa det rett ut at det får han ikke og at dette syntes jeg ikke var greit.. Fikk til svar at det ble jo litt synd på han om alle andre skulle få og ikke han..WTF?!? Der er jeg ikke enig - han kunne fått frukt i stedet, han vet jo ikke hva sjokolade er engang og vet dermed ikke hva han "går glipp av"..
Er jo ikke verdens undergang da, men kjennte det plaget meg. Mye mulig jeg er litt hormonell her nå (?) :p
Hva synes dere er greit?
Når får barna godteri?

Nå har ikke jeg unger fra før, men jeg syns kanskje 2 år er tidlig også? Men det er vel grenser for hvor lenge man klarer å holde dem unna godteri/brus. Syns ikke det er strengt i det hele tatt?? Og det er som du sier - hva er vitsen med å gi dem godteri/brus tidlig? Frukt er sunt og godt :-) Og hva er egentlig greia med barnebursdager og å stappe i ungene masse sukker?

Nå har ikke jeg unger fra før, men jeg syns kanskje 2 år er tidlig også? Men det er vel grenser for hvor lenge man klarer å holde dem unna godteri/brus. Syns ikke det er strengt i det hele tatt?? Og det er som du sier - hva er vitsen med å gi dem godteri/brus tidlig? Frukt er sunt og godt :) Og hva er egentlig greia med barnebursdager og å stappe i ungene masse sukker?

grunnen til at det blir vanskeligere etter at de har fylt 2år er at da er de såpass utviklet at de klarer å forstå at noen andre har fått noe de ikke har fått

grunnen til at det blir vanskeligere etter at de har fylt 2år er at da er de såpass utviklet at de klarer å forstå at noen andre har fått noe de ikke har fått

Ikke sant :-) ! Her i huset blir det lørdagsgodt hver lørdag da. Verken mer eller mindre. Akkurat som da jeg var liten :-)

Først og femst så synes eg at sjokolade er veldig unødvendig i ein bhg, og til barn under 1 år så burde det ikkje vore eit spørsmål eingang. Eg hadde blitt veldig irritert viss babyen min på 10 mndr hadde fått sjokolade uten at eg blei spurt først.

Her er vi sånn middels strenge trur eg :-p Etter at ho passerte ca 1,5 år så fekk ho kaker o.l dersom vi var i bursdager eller andre selskap.
Ho har fortsatt ikkje fått sjokolade eller anna "snop" og lørdagsgodt har vi ikkje starta med enno. Brus prøver eg å unngå så mykje som eg kan, men ho har fått det noken få ganger siden noken prøver å presse grensene av og til.
I bhg som ho går i no så får dei frukt når dei feirer bursdager og det er bare bra, spesielt siden dei er veldig mange på hennes avdeling.

Det er jeg veldig enig i.. trodde bhg var veldig nøye med sunt kosthold? Hadde blitt temmelig overasket hadde det skjedd her. I den gamle bhg til mini serverte de grandiosa og taco når det var varmmat på 0-2 års avdelingen. Da ble jeg overasket :eek:

Jeg trodde også det at bhg var nøye med kostold. Oooi, da hadde nok jeg også blitt overasket! Di hadde pizza i denne bhg i forrige uke, men det var hjemmelaga pizza.. Syntes det var i grenseland

Jeg forstår jo at de må gi til alle hvis de først skal gi noe, men jeg syns nå ikke at sjokolade hører hjemme i en barnehage.

Helt enig med deg!!! De hadde ikke trengt å gi noen barn sjokolade og hvis de absolutt "må" feire bursdager med godsaker så går det an å ta ut de aller minste da. Når de er 10 mnd ser de ikke forskjell på hva de selv spiser og andre (de har jo forskjellig mat i matpakkene sone) - hadde hvertfall ikke reagert om han hadde fått en skål med frukt foran seg som han likte.

Hvis jeg var deg hadde jeg sagt i fra når jeg leverte i morgen. Hadde sagt at "babyen min på 10 mnd skal ikke ha sjokolade, godteri eller kaker". Bevisst brukt ordet baby! Hvordan de ønsker å løse det kan de jo finne ut av selv. Du kan jo også ta kontakt med de andre foreldrene på avdelingen (fau/su) og si din mening om dette. Kanskje flere ønsker at bhg ikke gir sjokolade.

Jeg er av samme oppfatning som deg ang når man begynner å gi barna slike ting. Jeg oppdaget plutselig at sønnen min hadde fått godteri og sjokolade av de ansatte i bhg, da de selv gikk å småspiste fra en pose i skapet og ga til en og annen unge som så det (gjerne på senvakt når de gikk å ryddet og det bare var 1-3 barn igjen. Jeg kommer til å si og skrive det i papirene til neste barn jeg leverer i bhg at hun ikke skal ha godis - men gjorde ikke det sist da jeg trodde det var en selvfølge. Ser ikke noe galt i om noen barn får en sjokolade bit el før de er 2 år altså, men ikke i en bhg på en hverdag. Da er det foreldrene som skal gi og da har oversikt over hvor mye og ofte det blir (uansett alder).

Godt at det ikke bare er meg :p... Ga klar og tydelig beskjed til di i dag at han får ikke slikt hjemme og at han heller burde få frukt. Men hun som er ped leder er svigerdatteren til min stefar. Så hun sa: Mammaen din er nå kjapp med å finne frem godsaker til ungene når vi er på besøk..Hva har det med saken å gjøre liksom?.. For det første så er det ikke jeg som gir ungene hennes godis, og for det andre så er jo hun selv til stede og kan fint si nei! Folk er rare altså..
Tror ikke di gjør det igjen da...eller håper i hvertfall ikke det.

Oida, det er litt drøyt å gi andre sine unger godteri fordi en blir ferska i å spise det selv! Har aldri fallt meg inn at jeg må skrive et skriv om at ungene mine ikke skal ha godetri/sjokolade osv i bhg - for det trodde jeg var en selvfølge! Men er vel kanskje ikke så dumt å gjøre det neste gang :p
Jeg ynes ikke det er noe galt i at unger får smake på sjokolade o.l av foreldrene sine før di er 2, vil bare unngå det på mine så lenge som mulig. Enig med deg at det er opp til foreldrene å bestemme dette.

Godt at det ikke bare er meg :p... Ga klar og tydelig beskjed til di i dag at han får ikke slikt hjemme og at han heller burde få frukt. Men hun som er ped leder er svigerdatteren til min stefar. Så hun sa: Mammaen din er nå kjapp med å finne frem godsaker til ungene når vi er på besøk..Hva har det med saken å gjøre liksom?.. For det første så er det ikke jeg som gir ungene hennes godis, og for det andre så er jo hun selv til stede og kan fint si nei! Folk er rare altså..
Tror ikke di gjør det igjen da...eller håper i hvertfall ikke det.

Oida, det er litt drøyt å gi andre sine unger godteri fordi en blir ferska i å spise det selv! Har aldri fallt meg inn at jeg må skrive et skriv om at ungene mine ikke skal ha godetri/sjokolade osv i bhg - for det trodde jeg var en selvfølge! Men er vel kanskje ikke så dumt å gjøre det neste gang :p
Jeg ynes ikke det er noe galt i at unger får smake på sjokolade o.l av foreldrene sine før di er 2, vil bare unngå det på mine så lenge som mulig. Enig med deg at det er opp til foreldrene å bestemme dette.
Jeg ville gitt beskjed en gang til jeg, for det er utrolig uproft å komme med motargumenter når du som mor legger inn et forbud som omhandler barnet ditt. Ville også gitt tilbakemelding om at hun må forholde seg profesjonelt til deg som mor i bhg og ikke dra inn private ting i en samtale som omhandler ditt barn.

Det er ikke lov med sjokolade og kaker i bhg til datteren min. Hun får litt godt i ny og ne hjemme, men hun spiser grønnsaker, frukt og salat hver dag. Jeg syns det er litt strengt å nekte barn å smake dersom man har det i hus og spiser det selv. Er ikke den type som kjøper masse godis og brus til meg selv og har en regel om at mine barn ikke kan spise det. Derfor er det sjeldent brus og godteri i hus, men når jeg først har det lar jeg dattern min smake litt.

Prinsesse født i 2011
Termin 19. februar 2014 ❤

Back
Topp