Hva synes dere?

Mrs.Mona

Elsker forumet
MAI 2013
Jeg hadde besøk av ei venninne her om dagen, hun fikk ei datter for 3 mnd siden. Og hun sa rett ut at hun fryktelig synd på de damene som ikke er trent og som skal føde..
Hun ér trenings instruktør og godt trent, pluss at hun kom seg kvalmt fort etter fødselen og graviditet.. To dager etter de kom hjem fra sykehuset gikk hun Stoltsen (en løype som går rett opp ) med baby på magen.
Hva er deres meninger om dette? Er det virkelig sånn at de som er godt trent føder lettere? Eller er hennes syn litt bedreviter, og hun skal vise seg frem? Hun er litt sånn, skjønner dere..

Litt bedreviter vil jeg si.. Var ikke akkurat veltrent etter 10 uker med bekkenløsning sist, men fødselen gikk i en fei. Brukte lang tid på å komme meg da, men det var pga bekkenløsningen.. Tror det har mer med hvilken type kropp du har om hvor fort du kommer deg..

Selvfølgelig hjelper det sikkert ofte å være veltrent, det er jo sjeldent ett minus. Men man trenger ikke å gå rundt å syns synd på oss vanlig dødelige fordi om..

Det er nok desverre sant at de som trener hyppig kommer seg fortere etter fødselen, om selve fødselen er lettere vet jeg ikke..
Er egentlig ikke så rart med tanke på at kroppen til de som er godt trent er vant til større fysiske belastinger og harde økter. Men jeg er er kansje innunder kategorien normalt trent, og har gått turer og slikt ca 1 uke etter fødsel. Så om jeg må vente noen dager ekstra for å komme meg i form fordi jeg ikke er en trenings narkoman, så er det heeelt greit. hehe. Men nå har ikke jeg noen ønske om å verken bestige fjell, eller rundløyper verken 2 dager eller 2 år etter fødsel da. :p

Så ikke føl på det du, det er hu som er utenom normalen, ikke du. :D

Synes utsagnet ble litt teit, og vitner (for meg) om en litt nedlatende holdning - men jeg er jo ikke i tvil om at det er sant. Har lest og hørt det mange andre steder og, er ikke akkurat noe ho har kommet på av seg sjøl. En fødsel er jo en fysisk prosess, og rimelig selvsagt at en godt trent kropp har bedre forutsetninger for å takle det enn en utrent kropp. Samtidig så spiller det jo inn endel andre ting (hvordan babyen er og ligger, bekkenform og størrelse, det psykiske, i forhold til selve fødselen - og etterpå spiller kanskje trent kropp enda større rolle)), så det er ingen garant noen veier tenker jeg. Sist men ikke minst så er det ikke alle som KAN trene noe særlig (av forskjellige grunner, f.eks bekkenløsning), jeg føler ikke jeg trenger å få gnidd inn betydningen av å være godt trent så mye mer, for å si det sånn - er liksom ikke noe jeg får gjort noe med.

Synes utsagnet ble litt teit, og vitner (for meg) om en litt nedlatende holdning - men jeg er jo ikke i tvil om at det er sant. Har lest og hørt det mange andre steder og, er ikke akkurat noe ho har kommet på av seg sjøl. En fødsel er jo en fysisk prosess, og rimelig selvsagt at en godt trent kropp har bedre forutsetninger for å takle det enn en utrent kropp. Samtidig så spiller det jo inn endel andre ting (hvordan babyen er og ligger, bekkenform og størrelse, det psykiske, i forhold til selve fødselen - og etterpå spiller kanskje trent kropp enda større rolle)), så det er ingen garant noen veier tenker jeg. Sist men ikke minst så er det ikke alle som KAN trene noe særlig (av forskjellige grunner, f.eks bekkenløsning), jeg føler ikke jeg trenger å få gnidd inn betydningen av å være godt trent så mye mer, for å si det sånn - er liksom ikke noe jeg får gjort noe med.
Nei, er nettopp det.
Hun er veldig på å framheve alt det negative med andres fødsler og graviditeter. Min første fødsel var alt annet enn en lek, siden jeg hadde kraftig sv.forgiftning og ikke fikk lov til å presse, de lammet meg ned, fra livet og ned og hun ble tatt med tang. Dette har jo selvsagt hun her trukket frem flere ganger, og er VELDIG på å understreke at jeg ikke har hatt en normal fødsel og ikke kan si hvordan det er å føde..
Og nå når det faktisk viser seg at jeg høyst sansynlig får en normal fødsel, var da hun kom med den kommentaren. Jeg er ikke godt trent, men er slank og fin og har alltid vært tynn.

Nei, er nettopp det.
Hun er veldig på å framheve alt det negative med andres fødsler og graviditeter. Min første fødsel var alt annet enn en lek, siden jeg hadde kraftig sv.forgiftning og ikke fikk lov til å presse, de lammet meg ned, fra livet og ned og hun ble tatt med tang. Dette har jo selvsagt hun her trukket frem flere ganger, og er VELDIG på å understreke at jeg ikke har hatt en normal fødsel og ikke kan si hvordan det er å føde..
Og nå når det faktisk viser seg at jeg høyst sansynlig får en normal fødsel, var da hun kom med den kommentaren. Jeg er ikke godt trent, men er slank og fin og har alltid vært tynn.
Ikke hør på henne. Noen har ett veldig behov for å hevde seg selv ved å trykke ned andre. Bare ignorer henne.. Hun har ingen forutsetning for å si hvordan din fødsel kommer til å bli..

Godt trente har oftere lette fødsler har jeg hørt fra flere JM. Og de kommer seg fortere i form etter fødsel.

Er vel kanskje litt fint å vise seg frem om man har hatt en lett fødsel og ettertid, men det der er så individuelt at det er umulig å vite. Jeg trente overhodet ingenting før eller i forrige graviditet. Fødselen gikk veldig ok uten problemer, og jeg kom meg raskt. Var først etter fødselen jeg fant ut jeg måtte ta meg sammen. Gikk ned 30 kg i løpet av 6 mnd, og formen hadde aldri vært bedre :) Gikk fra å ha en veldig rolig livsstil til å elske styrketrening, spinning, jogging, ski, slalom og volleyball. Aldri vært så aktiv som de siste årene.

Har jo et mye bedre grunnlag nå da, men det skal jo bli spennende å se når fødselen kommer.

I tillegg er det jo mye som virker inn etterpå. Bekkenløsning, sårhet/sting, keisersnitt osv.

Har ikke så my tru på at de som er godt trent har nå lettere fødsel. Jeg har ei venninne som var på spinning til hun fødde sin baby. Og etter som jeg ikke trente noe etter jeg ble gravid ( men litt før) så varte min fødsel knappe 2 1/2 time fra første rie og ti barnet var ut. Så hun trodde at sin skulle være lik og kanskje fortere. Men nei da hun lå i over et døyn før hennes lille kom til verden.
Men etter 3 mnd var hun ned til sin vekt før hun ble gravid. men oppe i alt det så ville gutten hennes amme, og det har jo også sine fordeler for forbrenningen. Så jeg tror nokk at de kan komme seg fortere til sin vanlige kropp i etter en fødsel. Men alle er forskjellige

Eg var overhode ikkje godt trent sost.. les eide ikkje kondisjon.. men eg kom meg raskt fordiom.. var på turer med hunden når eg kom heim.. det eg egentlig reagerte mest på med venninnen din, ee kem i alle dager går stoltzen.. STOLZEN lksom.. med en så liten baby.. har de godt av å være i bære sæle ute så små? Eg hadde ikkje gått NED fløien engang med en så liten:-p

Sent from my HTC Wildfire S A510e using BV Forum mobile app

Godt trente har oftere lette fødsler har jeg hørt fra flere JM. Og de kommer seg fortere i form etter fødsel.
Det har jeg og hørt,og blandt mine venniner stemmer det og....

Sent from my GT-P7310 using BV Forum

Eg var overhode ikkje godt trent sost.. les eide ikkje kondisjon.. men eg kom meg raskt fordiom.. var på turer med hunden når eg kom heim.. det eg egentlig reagerte mest på med venninnen din, ee kem i alle dager går stoltzen.. STOLZEN lksom.. med en så liten baby.. har de godt av å være i bære sæle ute så små? Eg hadde ikkje gått NED fløien engang med en så liten:p

Sent from my HTC Wildfire S A510e using BV Forum mobile app

Ja det tenkte jeg også! :) .....men Fløyen hadde vel gått bra.

Tenker at det kommer an på hvordan fødselen blir. Har en en lett fødsel så kan en godt gå tur to dager etterpå, men har en en hard og lang fødsel så trenger en kanskje litt lenger tid. Ifølge jordmor hadde jeg den perfekte fødekropp, men fikk ikke noe enkel fødsel...

Tror absolutt en KAN få en lettere fødsel og at en nok kanskje har mer energi, men det betyr ikke at de som ikke har trent kan være på "lik" linje. Jeg trente de 3 første månedene av forrige svangerskap, ingenting de siste månedene, hadde en rask og fin fødsel og masse energi.
Denne gangen trener jeg for å holde kroppen vedlike og jeg kjenner det er godt å ha masse energi i svangerskapet, men tar det ikke som en selvfølge at jeg skal få en ENDA enklere fødsel denne gangen.
Trening er uansett bra for kroppen, så er jo supert om en får det til, men ikke alle har ork/overskudd/tid til det ;)

Tror absolutt en KAN få en lettere fødsel og at en nok kanskje har mer energi, men det betyr ikke at de som ikke har trent kan være på "lik" linje. Jeg trente de 3 første månedene av forrige svangerskap, ingenting de siste månedene, hadde en rask og fin fødsel og masse energi.
Denne gangen trener jeg for å holde kroppen vedlike og jeg kjenner det er godt å ha masse energi i svangerskapet, men tar det ikke som en selvfølge at jeg skal få en ENDA enklere fødsel denne gangen.
Trening er uansett bra for kroppen, så er jo supert om en får det til, men ikke alle har ork/overskudd/tid til det ;)

Back
Topp