Hva synes dere om lovlig dop?

Kal-El

Forumet er livet
Såkalte "Legal Highs". Enkelte mener det er helt ok, mens andre mener det er enda farligere enn ulovlig dop ettersom legal highs er helt nytt og ukjent for forskerne, dermed vet man ikke hva man har med å gjøre.

Merker jeg selv er bekymret for fremtiden til barna, hvis man kan bare ringe et nummer i telefonkatalogen å få levert en pose med lovlig dop på døren, som appåtil kan være farlig/skadelig.

Dokumentar om legal highs: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/586230

Orker ikke se video, spotify er my friend i kveld.[8D]

HVOR skadelig er dette stoffet da? Er det som alkohol/hasj?
Jeg mener jo at hasj og alkohol kan sidestilles når det gjelder farlighet, utifra hva jeg vet.

Syns alt dop burde ble lovligt!

ORIGINAL: fairy

Orker ikke se video, spotify er my friend i kveld.[8D]

HVOR skadelig er dette stoffet da? Er det som alkohol/hasj?
Jeg mener jo at hasj og alkohol kan sidestilles når det gjelder farlighet, utifra hva jeg vet.

Mange av de legal highs har sterkere og mer uforutsigbar effekt, se ved ca 50:00 i dokumentaren i linken, så får du se effektene hos enkelte når det har gått galt på disse stoffene.

Jeg vil si at konseptet med legal highs vil utgjøre en nesten større fare for ungdom når våre barn kommer i den alderen hvis foreldre ikke er klar over det.
Problemet med narkotikapolitikk og narkotikalovgivning i dag er at det klassifiseres etter innhold/substans og ikke etter effekt. Hvis man kunne forbudt alt etter en statistisk effekt uansett innhold og uansett hva det markedsføres som ville alt vært mye enklere tror jeg.

Hvordan advare tenåringen din mot noe som er fullt lovlig og samtidig virker utrolig morsomt, men som samtidig kan være både farligere og mer uforutsigbart enn ulovlig dop?

ORIGINAL: Niiiitah87

Jeg føler at jeg vil vite hvorfor du syns det?

Folk får tak i det uansett, derfor.
Bedre å ha det under kontrollerte lovlige markeder enn ulovlige.

ORIGINAL: *UtspyttaLaban*

[8|] Seriøst?[8|]

Nei, egentligt ikkje.

ighs vil utgjøre en nesten større fare for ungdom når våre barn kommer i den alderen hvis foreldre ikke er klar over det.
Problemet med narkotikapolitikk og narkotikalovgivning i dag er at det klassifiseres etter innhold/substans og ikke etter effekt. Hvis man kunne forbudt alt etter en statistisk effekt uansett innhold og uan

Hvordan vil det være bedre? Og hvordan skal man kontrollere det? Man kan jo ikke kontrollere at folk tar overdoser (som koster samfunnet enorme summer hvert år). Hvordan skal staten kunne støtte det? Eller agere som distributør?

Jeg angriper deg ikke, jeg bare lurer..

Lovlig dop er jo allerede lovlig, og under regulerte former, uten at det tyder på å hjelpe noe spesielt. Alt lovlig er vanskelig å regulere, på linje med at man kan ikke nekte en sterkt overvektig person å bestille 15 pizzaer daglig, selv om det antageligvis ikke er helt bra for dem.

ighs vil utgjøre en nesten større fare for ungdom når våre barn kommer i den alderen hvis foreldre ikke er klar over det.
Problemet med narkotikapolitikk og narkotikalovgivning i dag er at det klassifiseres etter innhold/substans og ikke etter effekt. Hvis man kunne forbudt alt etter en statistisk effekt uansett innhold og uan

Hvordan vil det være bedre? Og hvordan skal man kontrollere det? Man kan jo ikke kontrollere at folk tar overdoser (som koster samfunnet enorme summer hvert år). Hvordan skal staten kunne støtte det? Eller agere som distributør?

Eg meinte det ikkje heilt seriøst altså.
Men.. kan lata som eg meine det! :D

Går ikkje an å kontrollera at folk tar overdoser, det e någe de velge sjøl! Tar de stoffer de kan dø av, ja då tar de den risikoen. Sama gjelde jo folk som drikke alkohol, folk daue jo som følge av alkohol heila tiå. Ingenting å jørr me det.
Staten fikse jo hauavis me lovlige legemidler, ta alopam, valium, stesolid osv f.eks. Folk får jo dette lovligt at legen og går å bytte det mot hasj! Folk e jo ville itte "lovlige legemidler" ( de e kun lovlige hvis de e skrevet ud te deg ). Og folk kan ta overdoser av det!
Ta ritalin f.eks, lovlig medisin som bler utskreve te folk me adhd, jysla lett å ta overdose me de!

ORIGINAL: Tøsa

mange som holder seg unna det pga at det er ulovlig skal jeg si deg.
veldig mange som ikke prøver det i det hele tatt pga det og.
for mange betyr ulovlig og farlig det samme.

tenk deg feks en småbarnsmor som har vært på kjøret, hun holder seg unna pga ungen.
hun kunne kanskje ruset seg i helgene, hvis hun har barnefri, men hun gjør det ikke, blandt annet fordi hvis hun blir tatt, kan hun miste ungen sin, siden de vet om fortiden hennes.
la oss si det er lovlig da, og hun tillater seg å ruse seg i helgene.
vips, så er hun tilbake der hun var og det sklir ut, og hun begynner å ruse seg når ungen er til stede.

Dårligt eksempel. Går fint an å rusa seg på lovlige midler.

Men.. eg syns ikkje alt burde ble lovligt.
Einaste eg syns burde ble lovligt e khat og cannabis.

vips, så er hun tilbake der hun var og det sklir ut, og hun begynner å ruse seg når ungen er til stede.

..og der har vi årsaken til at barn+foreldre med alkohol (lovlig) er et langt mere utbredt problem enn barn+dopede foreldre (ulovlig) i samfunnet.

Men.. eg syns ikkje alt burde ble lovligt.
Einaste eg syns burde ble lovligt e khat og cannabis.

Jeg er litt enig med deg, men vet for lite til å konkludere 100% en av veiene foreløpig.

mange som holder seg unna det pga at det er ulovlig skal jeg si deg.
veldig mange som ikke prøver det i det hele tatt pga det og.
for mange betyr ulovlig og farlig det samme.

tenk deg feks en småbarnsmor som har vært på kjøret, hun holder seg unna pga ungen.
hun kunne kanskje ruset seg i helgene, hvis hun har barnefri, men hun gjør det ikke, blandt annet fordi hvis hun blir tatt, kan hun miste ungen sin, siden de vet om fortiden hennes.

Jeg er litt der..
Bortsett fra når det gjelder hasj. Jeg tror ikke det er spes farlig. Men jeg bruker det ikke, for det er ulovlig. Bruker jeg det, og blir tatt mister jeg det viktigste i livet, nemlig ungen min. Hvis hasj var lovlig ville jeg mest sannsynlig brukt det.

Om jeg kan si det samme om andre rusmidler vet jeg ikke. Men hvis jeg var vokst opp med at det var lovlig og ikke tabu så kanskje. Det kan jeg ikke vite.

Eg meinte det ikkje heilt seriøst altså.
Men.. kan lata som eg meine det! :D

Går ikkje an å kontrollera at folk tar overdoser, det e någe de velge sjøl! Tar de stoffer de kan dø av, ja då tar de den risikoen. Sama gjelde jo folk som drikke alkohol, folk daue jo som følge av alkohol heila tiå. Ingenting å jørr me det.
Staten fikse jo hauavis me lovlige legemidler, ta alopam, valium, stesolid osv f.eks. Folk får jo dette lovligt at legen og går å bytte det mot hasj! Folk e jo ville itte "lovlige legemidler" ( de e kun lovlige hvis de e skrevet ud te deg ). Og folk kan ta overdoser av det!
Ta ritalin f.eks, lovlig medisin som bler utskreve te folk me adhd, jysla lett å ta overdose me de!

men å legalisere det blir å normalisere det.

Nei, det jørr at folk kan gå te apoteket f.eks å få tak i akkurat det de vil ha. I stedet for å måtta oppsøka kriminelle miljøer som ofte involvere seg i møje mer enn dop.

det er sant, men i de fleste miljøer så er det ikke så vanlig med lovlig dop.
vil man ha heroin eller amfetamin hjelper det lite å gå på nettet å bestille seg noe lovlig.

Du sga jo aldri bestilla någen form for legemidler eingang på nettet, fordi då vett du ikkje ka du får.

nå tror jeg du snakker mest om cannabis her...
jeg snakker om alle stoffer jeg da, heroin, amfetamin osv...

men hvis cannabis skal legaliseres bør det jo bli på resept.

Eg og snakke om alle stoffer.

Argumentere for någe eg ikkje e for :P

Einaste eg e for e cannabis og khat!
Og då meine eg ikkje på resept, då meine eg at du kan gå å kjøpa det akkurat som folk går å kjøpe alkohol og tobakk i dag.
Men det skjer nok ikkje me det fyssta, så fysst og fremst bør det komma på resept..

nå tror jeg du snakker mest om cannabis her...
jeg snakker om alle stoffer jeg da, heroin, amfetamin osv...

men hvis cannabis skal legaliseres bør det jo bli på resept.

Tenker du på meg?

Back
Topp