Hva synes dere om dette?

Ellu

Elsker forumet
Jeg trenger deres synspunkter rundt dette...

Har en gutt på 3 år som slutta med bleie i våres. Det skjer sjeldent tisseuhell, men å bæsje har vi sliti masse med. Først fikk han helt bæsjeangst og kunne gå og holde seg i flere dager før det kom i trusa. Nå er vi heldigvis over den verste angsten. D.v.s. han holder seg ikke i flere dager. MEN han gruer seg til å bæsje og istedenfor å si ifra, gjør han det i trusa- HVER DAG! (Hjemme klarer vi nå å tolke signalene og får han på potta/doen før uhellet er ute).

Problemet nå er at barnehagen kaster trusene han bæsjer i. Det betyr at ca. 2-3 truser kastes hver uke. Får beskjed om at de er skikkelig tilgriset, så derfor kaster de trusene.
Hjemme hiver jeg bæsjen i do, skyller trusa godt i vasken og vasker i vaskemaskinen. De blir jo like fine! Synes det er for ille å måtte kjøpe inn 3 nye truser hver uke.
Jeg har mest lyst til å si til dem at de heller får putte trusa med all bæsjen i en pose og knyte godt igjen. Så får jeg heller ta med meg all driten hjem... Har bare ikke tordt ennå.

Hva synes dere? Er jeg smålig?

Tror det er helt normal praksis at sånne truser kastes ja, det er utrolig mye bakterier i avføring... [&:]

Jeg hadde nok ikke gjort det, pga det kan lukte ille i sekken hans osv.

Har du snakket med bhg om det?

Dersom avføringen er fast så burde de ikke ha noe problem med å vippe det opp i do. Jeg hadde spurt en gang til, eller så får de som du sier legge hele dritten i en pose [&:] Kan jo ikke holde på å kjøpe nye truser hver uke.

Hvis aføringen er fast så er det jo bare bremsespor igjen i trusa, og hvis den legges i en pose som knytes igjen ser jeg ikke noe problem i det...

du kan jo be de gjøre det.. jeg vet at her kvier de seg for å sende hjem sånne truser.. men de hadde sikkert gjort det hvis de fikk beskjed om det.. kan knyte den i flere poser så de er sikkre på at den er tett.. er det en hard klump går det ann å kaste den i do.. jeg selv har skrapt bæsj av truser og klær, skyldt det godt og sendet det hjem...

si i fra du..[;)]

Bhgen kan ikke kaste truser med mindre du gir de lov til det...

Ikke tale om...
Da får de kaste klumpen i do og knytte den inn i en pose. Makan.
vi hadde ikke hatt råd til nye truser hver uke.
De hadde jeg skylt og kokt.

ORIGINAL: LilleKaisa

Jeg hadde nok ikke gjort det, pga det kan lukte ille i sekken hans osv.

Har du snakket med bhg om det?

De hadde ikke trengt å legge den oppi sekken hans da...

Nei, han har nettopp begynt på ny avdeling. Skal ha foreldremøtet i morgen. Kanskje jeg tar det på tomannshånd etter møtet i morgen...

Men hvis dette er vanlig praksis at de kaster alle truser det har blitt bæsjet i, må jeg begynne å lete etter engangstruser...[8D] Eller bare gå tilbake til bleier igjen.

sier han ikke ifra at han skal bæsje? for da synes jeg du kan tilby han en bleie i stede?[:-] Jeg gjør det på min 4åring. han er altså redd doen og nekter å sette seg der, og jeg takler det fint, ingen stress her. han får gjøre det han synes er behagelig til han finner ut at det er ekkelt og at han må bruke doen..
ang trusene, så synes jeg det er en helt normal handling å kaste de! Men du kan spørre de. Jeg for eks. har alltid 1-2 bleier på hylla hans sånn i tilfelle, du kan prøve det å om du vil[;)]

Siden gutten din tydeligvis ikke er tørr, så ville jeg fortsatt å ha på han bleie i barnehagen.. Er jo ikke noe gøy for gutten din og stadig bæsje i buksa heller!!

Han kan jo fortsatt si ifra om han har på seg bleietruse, så drar de den ned og setter han på do!

Ikke enkelt å vite hva man skal gjøre i en slik situasjon. Blir fort dyrt om du må kjøpe nye truser hele tiden.
Bæsjer han aldri på do i bhg? Kanskje de bør ta han ofte på do, for å prøve å unngå at han bæsjer seg ut? Om alt er prøvd, så tror jeg at jeg hadde kjøpt noen trusebleier han kan bruke i bhg siden det blir endel bæsjetruser i uken.
Ev. prøve avveningstruse ol med innlegg i slik at de bare kaster innlegget og ikke trusen? 

ORIGINAL: Tøsa

ORIGINAL: Thunderella

Siden gutten din tydeligvis ikke er tørr, så ville jeg fortsatt å ha på han bleie i barnehagen.. Er jo ikke noe gøy for gutten din og stadig bæsje i buksa heller!!

Han kan jo fortsatt si ifra om han har på seg bleietruse, så drar de den ned og setter han på do!

samme her. synes de skal være tørre hjemme først.
er grenser for hvor mye de som jobber i barnehagen skal ha som arbeidsoppgaver.
synes nå JEG da.
min både tisser og bæsjer i do hjemme, men vi venter litt med å la han gå uten bleie i bhg til han er helt trygg der, for jeg vil ikke at det skal være deres jobb å tørke bæsj/tiss og bleieavvenne ungen min.

Her var det da barnehagen som oppfordret til bleieavvenning. De driver aktivt med do/pottetrening.
Vi holdt på hjemme i noen måneder før vi kutta ut bleiene i barnehagen (etter oppfordring fra barnehagen). Han sier ifra når han skal tisse. Når han skal bæsje, sier han: "Jeg må gjemme meg. Jeg har vondt i magen." Men i barnehagen er det vel ikke alltid noen i nærheten å si ifra til. Det henger veldig i det der med å gå og gjemme seg når man skal bæsje.
Hvis ikke de i barnehagen kan tørke bæsj og tiss har de ingen ting der å gjøre!!! Dette med bleieavvenning er jo noe man må samarbeide om. Ærlig talt!

Og det at han ikke er tørr enda... Det er jo det vi jobber med da. Jeg ser jo at han er mer enn klar for det, ellers hadde vi ikke giddi. Men vi sliter litt med denne bæsjen da.

ORIGINAL: Habib Galbiii

sier han ikke ifra at han skal bæsje? for da synes jeg du kan tilby han en bleie i stede?[:-] Jeg gjør det på min 4åring. han er altså redd doen og nekter å sette seg der, og jeg takler det fint, ingen stress her. han får gjøre det han synes er behagelig til han finner ut at det er ekkelt og at han må bruke doen..
ang trusene, så synes jeg det er en helt normal handling å kaste de! Men du kan spørre de. Jeg for eks. har alltid 1-2 bleier på hylla hans sånn i tilfelle, du kan prøve det å om du vil[;)]

Vi gjorde dette før for da var han redd for doen. Men i ferien klarte vi å overvinne angsten og da kutta vi ut bleia helt. Han har vært flink til å bæsje på potte / do den siste tida når han er hjemme, men vi må være på vakt for han kan fort glemme seg. Han er vant til å bæsje i bleia og da gjemte han seg. Så da må vi minne han på at han ikke har bleie og derfor må gå på do.
Skjønner at dette ikke er like lett å følge opp i barnehagen. Huff, jeg håper dette snart går over...
Men siden han begynte i barnehagen for 2 uker siden, har de kasta ca 5 truser...

ORIGINAL: Thunderella

Jeg hadde tatt på bleie i barnehagen om han konsekvent bæsjer i trusa. Ellers hadde jeg bare latt de kaste trusene. Truser er ikke så dyrt, og man sparer ganske mange penger på å ikke ha bleier, så jeg vil egentlig tro det går litt opp i opp. 

ORIGINAL: theojora

du har ikke prøvd å gi han klistremerker for hver gang han bæsjer på do da? [:)]

Jo, dette brukte vi for å få vekk den generelle do-angsten og det funka bra det. Men er litt verre med bæsj... Men det ser ut til å løsne litt nå, i alle fall her hjemme.

ORIGINAL: Marlu

kjøp en våtpose, f.eks hos www.bleieboden.no og be dem hive skittne truser i den [;)] Da hverken lukter det eller spres bakterier.

Vi bruker tøybleier på vår gutt, og om han bæsjer så hiver da ikke bhg bleiene [8|] Det blir jo samme prinsippet liksom...

Håper det går lettere for gutten etterhvert [:)]

Tusen takk for kjempetips! [:D]

Gutten nekter jo å gå med bleier, så det blir så dumt å tvinge ham til det igjen. Vi får heller la det gå sin gang. Det ser jo ut som om det løsner litt nå, i alle fall her hjemme.

Jeg har opplevd noen få ganger at trusene har blitt kastet og har da tenkt at de er veldig skitne, men stort sett så kaster de bæsjen og så får jeg den i en pose hjem.. ok det også egentlig..

MEN det jeg IKKE syns er greit er de som sender hjem hele skiten. En ting er når den er kastet så lukter det ikke noe særlig, men når hele posen er full og jeg holder på å dø. Første gangen kastet jeg det i do og vasket den, men senere har jeg kastet den med en gang da jeg forstod at alt var med...
Opplever jeg dette en gang til så kommer jeg til å si ifra, men har ikke gjordt det enda da.. Uansett håper jeg jo at vi slipper flere slike uhell...

Ellers syns jeg du skal si ifra. Vet at noen tror at foreldrene ikke liker å vaske slikt og tror de gjør dem en tjeneste, men når det blir så mange så må de jo nesten vaskes. Og tømmes det med en gang og den ikke er sittet på er det ihvertfall ikke noe problem.

Hadde putta på han bleie igjen i barnehagen.
Om han sier fra at han må tisse så kan han tisse på do og bajse i bleien.

Hadde ikke likt å måtte holde på med de bajsetrusene hver dag i barnehagen om jeg jobba der [:'(]
Spes ikke om de skulle skrapes for dritt og sendes hjem.
Og hvor skal man legge en pose med truse som er bajs i da? Det stinker jo!

Når jeg har jobbet i bhg., så kan forledrene velge om de vil har dritten med seg hjem i pose eller om vi skal kaste det. Jeg står ikke å skyller opp truser...

stygt å si men det er godt å høre andre som ahr samme problem som oss.
sliter veldig med denne bæsjinga. har bæsja seg ut nesten hver dag nå i barne hagen forrige uke og i dag. pluss at han har slutta å si fra når han må tisse. så vi må hale tiden være på vakt.
har i barnehagen sender di hjem underbuksa somregel uten bæsj. får det iallefall alltid med hjem noe jeg mener er en selvfølge.
jeg skyller de jo godt før jeg vasker di på 60 grader.
vi har bleier liggende i barnehagen så di kan ta på hvis di er ute i regnvær ol, men di tar ikke på hvis ikke. di klager ikke og er veldig villige til å hjelpe oss heldigvis[:)] blir så lei meg og frustrert over dette og det kan jo umulig være greit for ungene heller.

Back
Topp