hva synes dere om buekorps?

lille assa 75

Forumet er livet
Bor på Askøy og må til tider inn til Bergen. Nå i mai liker jeg ikke å være i Bergen så jeg prøver å holde meg unna.
Er veldig imot Buekorps og det irriterer meg mye når jeg ser de, så idtedet for å vise ryggen til dem holder jeg meg unna...
blir rett og slett kvalm av det.

skal prøve å forklare hvorfor...

Har jobbet litt frivillig i afrika, og var i nabolandet til Siera Lone da kriggen brøtt ut i 1999...opplevde å se mye av konsekvensene pga flyktningene...krigen der var jo veldig brutal spesielt mot barn...
Kommer til Bergen her i trygge Norge og ser Buekorps..Barn i uniformer og masjerer i gatene med leke gevær eller armbrøst...med trommespilling, det er som å se barn som er klar for å gå i krigen. Tenk på alle de barna i verden som blir tvingt til akkuratt dette, bare med ekte gevær...der liv ikke er en selvfølge...

vet dette er en tradisjon, men må en beholde en tradisjon som som sender ut signal at barnesoldater er ok...hvor er solidariteten som vi nordmenn skal være så flinke i?

og for å ha sagt det...jeg er ikke imot korps og trommer osv kun barn som masjerer rundt i gatene med lekevåpen.

hva synes dere om bue-korps???

jeg vil bare vite hva dere synes, ikke hvor dum og sprø jeg er som ikke liker dette...

Jeg klarer ikke helt forstå hvordan du klarer å tenke barnesoldater og at det er ok ut av å se noen unger i korps uniform. Har ikke sett at de har gevær etc, for der skal jeg være enig at ikke hører hjemme hos småtasser.

Selv synes jeg det var pyton å bo i bergen når det nærma seg mai, sykt mye øving som irriterte vettet av meg. 

Jeg har bodd i øvregate!!! Nok sagt..

AnaBanana skrev:

Jeg klarer ikke helt forstå hvordan du klarer å tenke barnesoldater og at det er ok ut av å se noen unger i korps uniform. Har ikke sett at de har gevær etc, for der skal jeg være enig at ikke hører hjemme hos småtasser.

Selv synes jeg det var pyton å bo i bergen når det nærma seg mai, sykt mye øving som irriterte vettet av meg. 

det er kun på grunn av lekevåpene jeg er imot...var i Bergen sist onsdag, og da gikk det et buekorps og masjerte og unger ned i 5 års alderen (enkelte såg ikke eldre ut enn 5 åringen min) med leke gevær på skulderen...det er det jeg reagerer på...små barn skal ikke masjere med våpen...da blir det for millitært for meg...

M3rl0t skrev:

er du mot eller for...

trenger ikke si hvorfor...

respekterer at folk liker buekorps...bare liker det ikke selv...

ønsker å vite hvorfor enkelte liker det uten å si at det er pga tradisjon...

Hvis jeg har forstått historien riktig så skriver buekorpsenes historie seg tilbake til den tiden da menn gikk borgervern i gatene. Småguttene diltet etter og hermet, de la tregevær på skuldrene for å etterligne de voksne. Buekorpsene har ingenting med småbarn i krig å gjøre, det er barns naturlige ønske om å etterape de voksne tradisjonen stammer fra og tradisjonen med at vanlige mennesker tok til gatene for å beskytte og verge seg og sine medmennesker mot kriminelle.

Jeg klarer i allefall ikke å se noe negativt i buekorpsene, spesielt nå når de beveger seg vekk fra kjønnsdiskriminering! Og ja, jeg var student på Høyden i Bergen og hørte øvingen mens jeg leste til eksamen. Jeg bodde en periode i Sandviken der både nabogutten på 4 og pensjonisten i etasjen over tok frem trommene sine i tide og utide i mai.

Jeg er en av de som får gåsehud når et veldrillet buekorps trommer opp!

Edit:

Nei, barn og lekegevær hører ikke sammen. De kunne heller brukt spaserstaver eller noe sånt. Enig der!

lille assa 75 skrev:
AnaBanana skrev:

det er kun på grunn av lekevåpene jeg er imot...var i Bergen sist onsdag, og da gikk det et buekorps og masjerte og unger ned i 5 års alderen (enkelte såg ikke eldre ut enn 5 åringen min) med leke gevær på skulderen...det er det jeg reagerer på...små barn skal ikke masjere med våpen...da blir det for millitært for meg...

Da forstår jeg hvorfor du reagerer. Jeg synes heller ikke at barn og våpen hører sammen, i slike settinger emoticon

lille assa 75 skrev:
M3rl0t skrev:

er du mot eller for...

trenger ikke si hvorfor...

respekterer at folk liker buekorps...bare liker det ikke selv...

ønsker å vite hvorfor enkelte liker det uten å si at det er pga tradisjon...

Ingen som har bodd eller bor i bergen sentrum kan vel ikke være særlig begeistret for buekorps.. Makan til BRÅK! Men hvis jeg ikke hadde hørt denne trommeslåingen dag ut og dag inn i flere mnd, så hadde jeg nok synes det hadde vært skikkelig stilig!

Jeg liker ikke korps. Bue eller ei. Syns det er grusomt å høre på

:)

Hater korpsmusikk!!!

Men synst buekorpset er en fin tradisjon,og ikkje minst noke en kan forbinde med Bergen.
Kvifor?? Fordi eg synst det vell :))

Enig i at barn og gevær ikke hører sammen. Blir jo litt spesielt for deg som har fått sett slikt i en annen setting enn buekorps, tror nok jeg hadde reagert selv.

Er selv trommeslager, og skal ut å spille 17.mai. Men hadde aldri i verden klart å være i Bergen, blitt litt smågal av trommingen siden det omtrent bare er det en hører der emoticon

Jeg forstår ut fra HI at jeg ikke aner hva buekorps er.

AnaBanana skrev:

Det er for meg også uforståelig.

KristineBirgitte skrev:

Dræggens Buekorps

et typisk bergensk buekorps!!

og hvordan noen tenker barnesoldater utav å se disse bildene- fremstår for meg som merkelig!!

jeg er imot lekevåpen i det hele tatt jeg. ok for de med foreldre som går på jakt (jeg jakter ikke, derfor ikke naturlig for meg at mine barn leker at de skyter dyr).

buekorps kan jeg fint lite om, aldri vært i bergen. men etter å ha lest historie på buekorps.no skjønner jeg hva du mener...

Lissyjane skrev:
Men tror HI må sette seg ned å lese litt om buekorps. Barnesoldater? Av alle meninger og tolkninger om buekorps,så er dette den dummeste. Beklager, jeg blir faktisk provosert av denne holdningen!

og da kan jeg jo si jeg blir provosert av holdninger du har til dette...men som jeg sa i begynnelsen så var jeg ute etter hvorfor folk liker eller ikke liker det...
jeg har tross alt bod her en stund og vet hva buekorps er og hvorfor de er her...tradisjon og historie...trenger ikke like det selv om en vet hvorfor...

ok du liker det, jeg gjør det ikke...og ut fra bilde ser du unger som masjerer med våpen, om så i dette tilfelle er våpentype som ikke brukes mer...de har også leke våpen som gevær...og jeg fårstår ikke de som liker å se unger masjere med uniform og våpen om det nå er ekte våpen eller ikke...

barn og våpen hører ikke sammen og hvertfall ikke organsiset og jublet til....

Miss Fat skrev:
KristineBirgitte skrev:

Dræggens Buekorps

et typisk bergensk buekorps!!

og hvordan noen tenker barnesoldater utav å se disse bildene- fremstår for meg som merkelig!!

det er barn som masjerer med uniform og gevær... synes det har flere likhetstrekk jeg da

Back
Topp